Als je een eigen product hebt kun je er voor kiezen om affiliate marketing in te zetten. Hierdoor kunnen andere mensen jouw product gaan promoten, en krijgen zij een bepaald bedrag commissie (wat jij kunt bepalen) wanneer er via de link van de affiliate marketeer een verkoop heeft plaatsgevonden.
Zo maken andere mensen dus als het ware reclame voor jou, en betaal je alleen per resultaat.
Affiliates bereiken mensen die je normaal gesproken niet zou bereiken
De keuze om affiliate marketing in te zetten om jouw product te gaan promoten ligt geheel bij jou, want dit hoef je natuurlijk niet te doen.
Toch heeft het inzetten van affiliate marketing veel voordelen, namelijk:
- Affiliates gaan ‘gratis’ jouw product(en) promoten; je betaald alleen wanneer ze een verkoop realiseren; en dan nog brengt het jou geld binnen
- Je bereikt mensen die je normaal gesproken niet zou bereiken
- Je realiseert verkopen die je normaal gesproken niet zou realiseren
- Je bouwt een groter klantenbestand op
- Vaak zullen klanten een tweede keer ook bij jou kopen; dit keer zonder tussenkomst van een affiliate; waardoor de opbrengst dus helemaal naar jou gaat
- Wanneer je zelf nog geen grote mailinglijst (of ander bereik) hebt, kunnen affiliates er voor zorgen dat je direct veel mensen bereikt
Een nadeel van het inzetten van affiliate marketing kan zijn dat wanneer iedereen jouw product kan promoten, je niet weet WIE jouw product gaat promoten en op WELKE MANIER deze persoon dat doet.
Je kunt affiliate marketing eerst inzetten om te testen of het voor jouw business werkt. Haal je niet het gewenste resultaat, dan kun je er altijd mee stoppen.
Affiliate marketing netwerken kunnen jou vaak goed helpen met het goed in de markt zetten van jouw product voor affiliates.
Ook interessant: