De 4B’s is een marketingterm voor ‘Behoefte’, ‘Belofte’, ‘Beleving’ en ‘Bewijs’.
Deze worden gebruikt voor merkontwikkeling en het communiceren van de marketingboodschap naar consumenten.
Hieronder zal ik de 4B’s stap voor stap bespreken.
Behoefte
Bij behoefte gaat het er om wat er bij je klant leeft. Waar heeft je klant behoefte naar? Heeft de klant überhaupt behoefte aan jouw product/dienst?
Probeer dit voor jezelf zo duidelijk en specifiek mogelijk in kaart te brengen.
Belofte
Wat kun je jouw klant beloven? Welke belofte kun je maken?
Als een klant iets bij jou koopt of een dienst bij jou afneemt, wilt de klant daar natuurlijk beter van worden en/of iets aan hebben. Deze belofte kun je zo duidelijk mogelijk op papier zetten zodat het voor jouw organisatie een kenmerk is.
Beleving
Hoe gaan de klanten jouw product/dienst beleven? Hoe ziet je product er uit? Hoe word je product ingepakt? Hoe werkt jouw product?
Het belevingsproces is enorm belangrijk en dient goed uitgestippeld te worden.
Bewijs
Het bewijs lever je voor nog niet bestaande klanten, en komt van klanten die jouw product/dienst al hebben aangeschaft.
Bewijs kun je zien als testimonials zoals ervaringen en recensies die andere klanten hebben achtergelaten.