Testimonial: Wat is het & hoe kom je aan OVERTUIGENDE Testimonials?

testimonialTestimonials zie je overal op het internet.

Sterker nog, ook offline worden testimonials gebruikt. En dat is natuurlijk niet voor niets.

Elk bedrijf gebruikt wel testimonials om mensen te overtuigen van hun product. Want, niets is tenslotte zo krachtig als want andere mensen – huidige klanten – over het product (of de dienst) te vertellen hebben.

Volgens Robert B. Cialdini (auteur van één van de meest belangrijke marketing boeken Influence) is social proof één van de belangrijkste middelen om mensen te overtuigen van jouw producten of diensten.

Testimonials zijn dus mega belangrijk voor jouw business, en je doet er goed aan om zo veel mogelijk testimonials te verzamelen.

Op deze pagina ga ik je vertellen hoe je aan ijzersterke testimonials kunt komen en hoe je ze in kunt zetten voor jouw business.

Maar laten we eerst bij het begin beginnen: want, wat zijn testimonials nou eigenlijk?

Wat zijn testimonials?

Testimonials zijn simpelweg positieve klanten ervaringen.

In een testimonial vertelt een klant dus wat hij of zij van jouw product (of dienst) vind, en hier pronk je dan als bedrijf zijnde in je marketing.

Een testimonial is dus altijd positief.

Een testimonial hoeft echter niet altijd geschreven te zijn, maar kan ook een video zijn waarin een klant vertelt hoe blij hij of zij met jouw product/dienst is.

Kort gezegd is een testimonial dus een positieve ervaring van een klant over jouw bedrijf of product.

Waarom zijn testimonials belangrijk?

Allemaal leuk en aardig zul je denken, maar wat heb je nou aan testimonials?

Ik hoop dat je inmiddels zelf het belang van testimonials al kunt beseffen, maar voor als je dit nog niet hebt, zal ik het voor je uitleggen.

testimonial homer simpson

Ik kan als product eigenaar wel helemaal gaan roepen dat mijn videotraining (de Affiliate Marketing Revolutie bijvoorbeeld) helemaal geweldig is, maar het is natuurlijk logisch dat ik dit zeg.

Wanneer andere mensen zeggen dat de Affiliate Marketing Revolutie helemaal geweldig is, en dat ze hierdoor ook daadwerkelijk geld verdienen, dan is dit veel krachtiger.

Andere mensen, net als jij, en die jou zijn voorgegaan, zijn razend enthousiast en nemen de tijd om dit te delen… hoe goed moet dit product wel niet zijn?

“Since 95 percent of the people are imitators and only 5 percent initiators, people are persuaded more by the actions of others than by any proof we can offer.”” – Robert Cialdini

Wanneer jij op je verkooppagina (of in je business in het algemeen) nog geen testimonials toepast, loop je ongetwijfeld klanten – en dus ook geld – mis.

Verstandig is dus om zo snel mogelijk testimonials te gaan verzamelen. Maar hoe doe je dat?

Hoe kom je aan ijzersterke testimonials die leads gaan overtuigen?

Ik zal je hieronder een aantal manieren vertellen waarop je aan ijzersterke, overtuigende testimonials kunt komen.

Het is makkelijker dan dat je denkt.

Heb je nog geen klanten maar wil je toch testimonials?

Het kan zo zijn dat jij nog geen klanten voor je (nieuwe) product hebt, maar dat je toch testimonials wilt om deze op je verkooppagina te plaatsen.

Hoe doe je dat dan?

Simpel: je kunt mensen gratis toegang geven tot jouw product, in ruil voor een testimonial.

Zo ben ik ook begonnen. Toen ik mijn allereerste videotraining af had, gaf ik (bekende mensen in de niche) gratis toegang tot mijn videotraining in ruil voor een testimonial.

Dit had twee voordelen:

  1. Ik kreeg testimonials
  2. Ik kreeg testimonials van ‘bekende mensen’

Deze ‘bekende mensen’ vonden het natuurlijk ook tof om een testimonial te mogen schrijven, en deelden deze ook weer met hun netwerk + een testimonial van een ‘expert’ is natuurlijk extra krachtig.. Een win-win situatie.

Je hebt al wel klanten en wilt testimonials

Als je al klanten hebt, is het eigenlijk heel simpel om aan testimonials te komen, en zijn er zelfs verschillende manieren om dit te doen.

De beste testimonials die je kunt krijgen zijn van mensen die je uit zichzelf laten weten hoe goed jouw product is, en wat ze er aan hebben gehad.

Bewaar deze mails en sla deze op in een speciaal mapje. Dit zijn de meest pure testimonials die je maar kunt hebben.

Elke keer als ik zo’n testimonial binnen krijg, geef ik deze een speciale tag in mijn klantenservice software, zodat ik een grote verzameling aan testimonials heb.

Vraag simpelweg om testimonials

Een andere manier om testimonials te verzamelen als je al klanten hebt, is door simpelweg om testimonials te vragen.

Hiervoor is het natuurlijk wel belangrijk dat je je klanten kunt benaderen. Maak dus altijd een klantenbestand aan.

Dit vragen om testimonials kun je helemaal automatiseren. Zo kun je een autoresponder in je klanten mailinglijst zetten waarin je (bijvoorbeeld) na 100 dagen een mailing stuurt waarin je vraagt voor een testimonial.

Hierbij is het belangrijk om altijd iets in ‘return’ te geven. Dus jij krijgt een testimonial, en de klant krijgt een tegoedbon van 5,- euro bij Bol.com (ik noem maar wat).

Wanneer er wat tegenover staat zijn mensen veel sneller geneigd een testimonial te geven.

Organiseer een win-actie

Een leuke manier om in één keer veel testimonials te krijgen is om een win-actie te organiseren.

In (bijvoorbeeld) een mailing vraag je al je klanten om een testimonial aan te leveren, en degene die de meest creatieve, waardevolle of wat dan ook testimonial inlevert, krijgt een mooi prijs.

Spoor je klanten aan om het ook daadwerkelijk zo origineel mogelijk te maken, door voorbeelden te geven.

Zeg dat klanten die een video testimonial aanleveren meer kans hebben om te winnen, dan testimonials die geschreven zijn.

Een video testimonial, waarin je daadwerkelijk de persoon ziet, is vele malen sterker dan een (anonieme) geschreven testimonial.

Wat maakt een sterke testimonial?

Goed, je weet nu dus wat testimonials zijn en hoe je er aan kunt komen.

Nu het belangrijkste nog: wat is nou een sterke testimonial? Een testimonial die leads echt gaat overtuigen.

Hier zijn een aantal ‘elementen’ van toepassing.

Een goede testimonial bevat…

  1. … de ‘vroegere’ situatie van de klant (hoe was de situatie klant voordat hij/zij met jouw product aan de slag ging)
  2. … wat heeft de klant gedaan? (met jouw product aan de slag gegaan en dit en dat toegepast…)
  3. … de huidige situatie van de klant.
  4. … onderscheidend vermogen. Wat maakte jouw product anders dan de anderen?
  5. … emotie. Een sterke testimonial bevat een persoonlijk gevoel. Een gevoel van blijdschap en dankbaarheid.
  6. … authenticatie. Anonieme testimonials zullen het niet zo goed doen als een testimonial met echte naam, foto of andere vorm van authenticatie.

Een ideale testimonial bevat deze al deze zes punten.

Ga nu aan de slag, en verzamel zoveel mogelijk testimonials. Je kunt er nooit genoeg van krijgen!

Laat een reactie achter