Een downsell is het aanbieden van een goedkoper product (of aanbieding) wanneer iemand niet het originele product wilt kopen.

Door een downsell aan te bieden bestaat de kans dat de lead (de persoon) alsnog een product koopt, en dus klant van jou word. De klant betaald dan niet de volle prijs, maar krijgt het product met bijvoorbeeld 10,- euro korting, of een soortgelijk product wat iets goedkoper is dan het origineel. Hierdoor komt de persoon toch in jouw klantenbestand.

Voorbeeld van een downsell

Wat een downsell is, is wat lastig uit te leggen. Ik zal je daarom een voorbeeld laten zien.

Stel je komt op een website om een cursus te kopen. Je komt op de afreken pagina maar besluit om toch niet de cursus te kopen en gaat met de muis naar het kruisje op je scherm toe.

Vervolgens verschijnt er een pop-up met daarin de melding dat je tien euro korting kunt krijgen. Wanneer je op de link in de pop-up klikt, en vervolgens tot koop over gaat, heb je een downsell gekocht.

Naast een downsell hebben we ook een upsell, waarmee er juist – na de eerste koop – een duurder product wordt aangeboden.