Een upsell is dat de verkoper direct na de eerste koop, een volgend product aanbied om te kopen. Wanneer je direct na het kopen van een product wordt aangeboden om een ander, vaak duurder, product te kopen, dan probeert de verkoper een upsell aan je te verkopen.

In het Nederlands wordt een upsell ook wel een ‘bij-verkoop’ genoemd, en komt naast online winkels, ook in ‘offline winkels’ aangeboden.

Hoe werkt een upsell?

Ik zal je hieronder uitleggen hoe een upsell in zijn werking kan gaan.

Stel, jij koopt een cursus online. Je hebt betaald en komt vervolgens op een ‘bedankt-pagina‘ terecht. Op deze pagina word je ook het aanbod gedaan om (bijvoorbeeld) toegang te kopen tot extra modules van de training.

Je hoeft dit niet te doen, maar de extra modules zijn wel van extra waarde en bieden je snellere en betere resultaten.

Wanneer je besluit om mee te doen voor de extra modules, heb je de upsell gekocht.

Upsell niet alleen online

Naast online upsells, word je in het dagelijks leven ook vaak een upsell aangeboden.

Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een telefoonabonnement. Wanneer je een telefoonabonnement aansluit, krijg je ook vaak de mogelijkheid om extra MB’s of extra belminuten aan te schaffen.

Ook telefoonhoesjes worden er vaak na de eerste koop (je telefoon) aangeboden.

Zelfs in de McDonalds wordt er een upsell aangeboden in de vorm van “wilt u er mayonaise bij?”.

Een upsell werkt zo goed omdat je in het koop-proces zit. Je hebt je portemonnee al getrokken; grote kans dat je het dan nog een keer doet.