CTR staat voor Click Through Ratio en betekent het percentage wat van een advertentie of banner doorklikt naar jouw website.

Stel dat jij een Google AdWords advertentie hebt staan en 100 mensen zien de advertentie. Van de 100 mensen klikken tien mensen die de advertentie zien op de advertentie, dan is het CTR (Click Through Ratio) 10%.

Door advertenties tegen elkaar op te testen (split testen) kun je het CTR verhogen. Je kunt dan meten welke advertentie er beter converteert.

CTR is dus het doorklikratio en wordt altijd weergegeven in procenten.

Hoe het CTR verhogen?

Je wilt natuurlijk een zo’n hoge CTR hebben. Hoe meer mensen op jouw advertentie (of link) klikken, hoe beter.

Hieronder zal ik een aantal tips geven om het CTR te verhogen.

  • Gebruik een aantrekkelijke titel
  • Maak de titel vragend, zoals: CTR verhogen? 10 Tips voor een monster CTR!”
  • Maak de CTR passend bij jouw doelgroep
  • Test verschillende advertenties; ga split testen

Veel mensen zijn te lui of vergeten om te split testen, en lopen hierdoor veel bezoekers mis. Het is altijd verstandig om verschillende advertenties tegen elkaar op te testen.

Naast korte termijn resultaat (meer bezoekers dankzij deze advertentie) heb je er ook op lange termijn je voordeel mee. Je weet namelijk wat beter werkt.

In mijn artikel over CTR verhogen geef ik je meer tips.