Psychologische prijzen: Zo worden producten ‘slim’ in de markt gezet

Psychologische prijzen en prijsbepalingen is een marketingmiddelen om producten op een ‘slimme’ manier op de markt te zetten, en een prijs mee te geven. De prijs die een product heeft, is nooit zomaar verzonnen, en is altijd wel ergens op gebaseerd. Vooral op psychologisch vlak is er vaak lang over nagedacht.

Het is niet voor niets dat een product (bijvoorbeeld) 4,95 kost, en geen 5,00 euro. Ook al gaat het maar om 5 cent, het is een groot verschil – je ziet vaak alleen maar het eerste cijfer voor de komma. Hierdoor zeg je dan dat “het product nog geen vijf euro kost”, terwijl het natuurlijk maar zo’n 5 cent scheelt.

De prijsbepaling van een product is natuurlijk erg belangrijk in de 5P marketingmix.

Op deze vijf manieren worden psychologische prijzen toegepast.

Charm pricing

Charm pricing is de strategie die ik hierboven benoem. Hier worden getallen slim gebruikt, dus is een product bijvoorbeeld expres 4,95 euro geprijsd, in plaats van 5,00 euro.

Een prijs van 4,95 euro komt een stuk ‘goedkoper’ over dan een prijs van 5,00 euro.

Een ander voorbeeld is de afbeelding hieronder.

charm pricing voorbeeld

In dit onderzoek zie je dezelfde jurk voor 34 dollar, 39 dollar en 44 dollar. De meeste mensen gingen hier voor de jurk van 39 dollar, terwijl de jurk van 34 dollar exact hetzelfde is, en een stukje goedkoper is. Zo zie je maar dat de prijs zelf niet alles bepalend is, maar dat vooral het gevoel er om heen belangrijker is.

Flash sales

Een flash sale is eigenlijk een uitverkoop, of een kortingsactie.

Een product is dan stukken goedkoper dan dat het normaal gesproken is, en dus voor consumenten een stuk aantrekkelijker om het product te kopen. Het is immers goedkoper dan anders, en nu dus de ideale tijd om het product te kopen.

Bundeling

Bij bundeling worden meerdere producten tezamen voor een mooie prijs aangeboden.

Een voorbeeld hiervan is dat als een broek normaal gesproken los 100,- euro zou kosten, en een trui ook 100,- euro, dat als je ze samen koopt, ze een bundel prijs hebben voor 175,- euro.

Tweede product gratis

Een hele bekende psychologische prijsvoering is de ’tweede gratis’ strategie, waar dus een tweede product gratis word.

Supermarkten voeren deze strategie vaak door, door tijdelijk een tweede product gratis aan te bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan afwasmiddel, waar je een tweede fles gratis krijgt als je er dus twee meeneemt. Iedereen doet dit natuurlijk, want het is gratis.

Anchored pricing

Bij anchored pricing worden er verschillende versies van een product aangeboden, waarvan er 1 extra aantrekkelijk word aangeboden.

Een voorbeeld hiervan is dat als er een duurdere versie van het product word aangeboden, en deze juist erg onaantrekkelijk en te duur is. Hierdoor gaan de meeste mensen voor de standaard versie, omdat deze op deze manier erg aantrekkelijk word gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *