Je kunt geen schoolboek over marketing openslaan zonder te lezen over het 5P-model en de marketingmix.

En dat is ook niet voor niets; het 5P-model is een begrip in de wereld van marketing. Het feit dat jij op deze pagina terecht bent gekomen, geeft aan dat je meer wilt weten over het 5P-model en de marketingmix.

Het is dan ook maar goed ook dat je hier terecht bent gekomen, want op deze pagina vertel ik je alles over het 5P-model, en het juist opzetten hiervan.

Wat is het 5P-model?

Het 5P model bestaat uit 5 woorden in de marketingmix.

De marketingmix is een marketingmodel waarmee je de marketing strategie van een product kunt bepalen. Uit deze 5 P’s bestaat de marketingmix:

  • Product
  • Plaats
  • Prijs
  • Promotie
  • Personeel (deze is er later bijgekomen)

Hieronder zal ik alle P’s bespreken.

Product

Hier gaat het om het product of de dienst die het bedrijf verkoopt. Je kunt hiermee dus denken aan “wat is het product”, en hoe onderscheid het product zich van de rest.

De ‘P’ van Product wordt opgedeeld in drie categorieën, namelijk:

  1. Fysieke product
  2. Uitgebreide product
  3. Totale product

Onder het fysieke product benoem je de ‘technische’ kenmerken van het product, zoals de afmetingen.

Het uitgebreide product is het fysieke product, plus de toegevoegde eigenschappen. Hiermee kun je denken aan de verpakking en garantie.

Het totale product is het uitgebreide product, inclusief de emotionele en instrumentele waarde die het product/dienst heeft voor de consumenten.

Plaats

In de ‘P’ van Plaats gaat het om de ruimte waar het product wordt aangeboden. Hier kun je denken aan welke winkels het product verkopen, maar ook de plaats hiervan. Is het een luxe plek/plaats, of is het een wat goedkopere plaats?

Moet het product massaal te koop zijn en bij veel winkels komen te liggen, of is het product bij een selectief aantal winkels te koop?

Producten van Apple worden bijvoorbeeld alleen in selectieve winkels verkocht. Apple is hier erg streng in – en bepaald welke winkels wel of niet hun producten mogen verkopen. Microsoft is hier weer een stuk makkelijker in.

Prijs

Bij de ‘P’ van Prijs gaat het er om welke prijs je gaat hanteren voor het product of de dienst, en hoe de prijs hierin de positie vaststelt.

Geef je het product een goedkope prijs mee, en ga je voor lage marges? Of geef je het product een hoge prijs, en ga je voor hoge marges? Je zou hier meer informatie over de kostprijs plus methode kunnen lezen.

Hier kun je opnieuw Apple als voorbeeld nemen. Apple positioneert hun producten als ‘high–end’, en geeft het een hoge prijs mee ten opzichte van producten van concurrenten. Hierdoor heeft Apple enorm hoge marges.

Promotie

Bij de ‘P’ van Promotie gaat het er om hoe je het product wilt promoten. Dus: hoe ga je jouw marketing doen? Welke marketing kanalen ga je inzetten en hoe ga je het product communiceren naar jouw doelgroep?

Personeel

De ‘P’ van Personeel is eigenlijk iets later in de marketingmix gekomen, en word niet altijd opgenomen in de marketingmix.

Bij de ‘P’ van Personeel gaat het er om welke rol je personeel/medewerkers spelen bij de promotie van je product.

Hoe is je klantenservice? Is er überhaupt een klantenservice en wat is de rol hiervan in je bedrijf? Via welke kanalen doe je klantenservice en hoe draagt je personeel deel uit van de beleving van je product?

Voorbeeld 5P-model (Marketingmix)

Je weet nu dus waar de 5P’s in de Marketingmix voor staan.

Hieronder een voorbeeld van alle 5P’s in de Marketingmix. De afbeelding is afkomstig van Finler.

marketingmix 5p voorbeeld

Het gaat er natuurlijk om dat je zelf gaat invullen waar de 5P’s voor staan in jouw product/dienst.