Eén van de belangrijkste dingen die een ondernemer moet bepalen is de prijs die hij voor zijn producten of diensten gaat vragen.
Het vaststellen van prijs kan lastig zijn omdat er verschillende manieren zijn om tot de prijsbepaling te komen. Er zijn een aantal factoren waarmee bij elke prijsbepaling rekening moet worden gehouden.
Dat is ten eerste je positionering op de markt. Heb je bijvoorbeeld een outletwinkel of verkoop je exclusieve artikelen? Maak vervolgens voor jezelf middels een vraagcurve duidelijk in hoeverre de prijs van het product bepaalt hoeveel vraag ernaar is door de klanten.
Ook de kostprijs van het product zal mede van invloed zijn op de uiteindelijke prijs.
Tenslotte dien je rekening te houden met externe factoren, zoals een vaste prijs voor bepaalde producten zoals je bijvoorbeeld bij tijdschriften ziet.
Kies een model om je prijs te bepalen
Zoals reeds gemeld zijn er verschillende manieren waarop je de prijs van jouw artikelen of diensten kan berekenen.
Dit worden de prijsbepalingstrategieën genoemd. Deze zijn ook enorm belangrijk in de welbekende 5P marketingmix.
In totaal zijn er een viertal modellen die je hiervoor kan gebruiken, namelijk target return pricing, op waarde gebaseerde prijzen, psychologische prijsstellingen en de kostprijs plus methode. Bij target return pricing bepaal je ten eerste wat je wil terug verdienen en daar laat je de prijs vanaf hangen.
Op waarde gebaseerde prijzen worden bepaald door de waarde die het product heeft voor de klanten. Bij psychologische prijsstelling houd je rekening met wat de klanten vinden van de prijs van je producten. Bij de kostprijs plus methode wordt de bedoeld de kostprijs plus winstopslag. Dat is een methode waarbij je altijd winst maakt.
De prijs van je producten wordt bepaald door de productiekosten met daar bovenop een vastgestelde winstmarge.
Aan het rekenen met de kostprijs plus methode
Wanneer je de kostprijs plus methode gebruikt om de prijs van jouw product te bepalen ga je als eerste kijken naar de productiekosten. Hoeveel ben je per product kwijt aan grondstoffen en kosten om het te produceren? Daarna bepaal je wat je voor vaste kosten hebt. Daarbij ga je uit van je huidige of verwachtte afzet.
Tot de vaste kosten behoren onder andere de huurprijs van het pand en het salaris van je werknemers en van jezelf.
Het laatste onderdeel van de berekening is de winstmarge. Hoeveel winst wil je maken op het product.
Wanneer je de productiekosten, vaste kosten en winstmarge bij elkaar op telt, kom je tot je verkoopprijs.
Voorbeeld van de kostprijs plus methode
Om de kostprijs plus methode een beetje duidelijker te maken, wordt in enkele voorbeelden duidelijk gemaakt hoe deze methode in de praktijk kan worden toegepast.
Een kledingwinkel koopt de kledingstukken in tegen een bepaalde inkoopprijs. Er gelden vaak bepaalde marges waartegen de kledingstukken in de winkel verkocht moeten worden.
Stel dat de marge is vast gesteld op 2,2. In dat geval neem je de inkoopprijs, vermenigvuldig je die met 2,2 en je komt uit op de verkoopprijs van dat kledingstuk. Een ander rekenvoorbeeld: de grondstoffen van een product bedragen 20 euro. De vaste kosten van het product komen uit op 30 euro.
De kostprijs van het product is dan 50 euro. Je winstmarge heb je vastgesteld op 20 procent, dat overeenkomt met 10 euro in dit geval. De verkoopprijs komt dan uit op 60 euro.
Klopt het, dat je bij deze methode nog geen rekening houdt met de promotiekost? Of kan ik deze al in de vaste kosten calculeren?