Geld verdienen met webinars? Zo kun jij winstgevende webinars organiseren!

geld verdienen webinarMensen die me al een tijdje volgen weten dat ik regelmatig webinars organiseer.

Al sinds het eerste jaar van Internet Succes Gids.nl ben ik begonnen met het organiseren van webinars, en verdien ik ook geld met de webinars die ik organiseer.

En alhoewel het eerste webinar wat ik organiseerde een grote flop was, zo doe ik nu regelmatig webinars van 10K+ per maand en verdien ik hier dus goed geld mee.

Hoe ik dat doe? In dit artikel zal ik je meer vertellen over geld verdienen met webinars.

Wat zijn webinars?

Voordat ik ga vertellen hoe je geld kunt verdienen met webinars, zal ik je eerst vertellen wat webinars nou eigenlijk zijn.

Een webinar is eigenlijk niks anders dan een online presentatie; een online seminar.

Hierboven een voorbeeld van een webinar wat ik heb georganiseerd.

Als je een webinar organiseert, kun je je beeldscherm met de kijkers delen, of de webcam delen, zodat anderen jou zien. Je kunt er voor kiezen dat de kijkers jou vragen kunnen stellen, en je kunt ook weer anderen uitnodigen om samen met jou het webinar te organiseren.

In principe ben je met een webinar een online presentatie voor een (grote) groep mensen aan het geven.

Dit maakt het super interessant, want je kunt dan in één keer mega veel mensen bereiken, en je maakt er een soort van evenement van, waar mensen daadwerkelijk naar uitkijken.

Welke software heb je nodig?

Om een webinar te kunnen organiseren heb je natuurlijk bepaalde software nodig waarmee dat mogelijk is.

De software die ik eerst gebruikte was GoToWebinar; prima software, maar door hun bedrijfsveranderingen, ben ik andere software gaan gebruiken, namelijk WebinarJam.

Natuurlijk is er verschillende software op de markt, en is het een kwestie van waar jij jezelf het prettigste mee voelt.

Om er een paar op te noemen:

  • GoToWebinar
  • WebinarJam
  • WebinarGeek (Nederlands)
  • Demio
  • Facebook Live

Wat ik belangrijk vind is dat ik kan vertrouwen op de software, en dat de software niet ineens offline gaat, of dat er een storing is, waardoor iedereen voor niks is gekomen.

De meeste webinar software kun je wel (gratis) uitproberen, dus dan kun je zelf kijken welke webinar software er het beste bij jou past.

Hoe kun je geld verdienen met webinars?

Laat ik vooropstellen dat er verschillende verdienmodellen zijn om geld te verdienen met webinars.

Zo kun je een ‘toegangsbijdrage’ vragen die mensen moeten betalen om jouw webinar bij te kunnen wonen, maar dat is niet mijn favoriete verdienmodel.

Het verdienmodel wat ik op mijn webinars toepas is om aan het eind van het webinar een product te verkopen. Ik geef dus een presentatie over een bepaald onderwerp, en aan het eind van de presentatie doe ik een verkoop pitch, om zo een relevant product te promoten.

Waarde geven en vertrouwen kweken

Deze ‘methode’ werkt mega goed. Wat je namelijk doet is dat je eerst mega veel waarde geeft en vertrouwen kweekt, en dan een relevant product gaat verkopen.

Ik zal je een voorbeeld geven.

Stel dat ik een videotraining over hoger scoren in Google wil gaan verkopen. Ik organiseer dan een webinar waarin ik (bijvoorbeeld) 27 SEO tips geef, dus hoe je hoger in Google kunt komen.

Dit is een mega waardevol webinar waar ik echt goede informatie en tips geef – maar ik vertel nog niet alles. Ik vertel wel de ‘waarom’, maar nog niet de ‘hoe’ (de techniek er achter).

Aan het eind van dit webinar doe ik dan een verkoop pitch waarin ik dus de videotraining verkoop. In deze videotraining zou ik dan alles voor doen; hoe je deze 27 SEO tips in de praktijk kunt gaan toepassen.

Webinar tips om meer te verkopen

In principe is het organiseren van een webinar niet zo heel moeilijk, en het verkopen van producten ook niet.

Waar het pas écht interessant begint te worden, is als je jezelf bezig gaat houden om de conversie te verhogen, en dus op het aantal kijkers meer producten te verkopen.

Dit kun je op verschillende manieren doen.

Scarcity toepassen

Een goeie manier om meer verkopen uit je webinar te halen, is door het product alleen tijdens het webinar beschikbaar te stellen.

Je kijkers moeten dan tijdens het webinar kiezen, en moeten dus beslissen. Hierdoor gaan meer mensen tijdens het webinar op aankoop over, omdat ze anders bang zijn dat ze de boot missen.

Extra bonussen toevoegen

Een andere manier om meer verkopen te halen tijdens je webinar is om extra bonussen bij je product toe te voegen.

Dus als mensen tijdens je webinar het product kopen, dat ze alleen dan toegang krijgen tot extra bonussen.

Zo maak je het aantrekkelijker om tijdens het webinar je product te kopen, omdat ze anders ook de bonussen mislopen.

Deel ervaringen van huidige klanten

Testimonials doen het altijd goed.

Deel dan ook tijdens je webinar ervaringen (testimonials) van huidige klanten. Dit zorgt voor meer vertrouwen en dus ook meer social proof.

Beantwoord vragen tijdens je webinar

Aan het eind van je webinar, dus na de sales pitch en wanneer mensen de gelegenheid hebben om je product te kopen, kun je goed de gelegenheid geven om vragen te stellen.

Zo kunnen mensen die nog vragen hebben voordat ze het product gaan kopen, deze nog aan je stellen.

Doe aan een goede opvolging

Niet iedereen zal tijdens het webinar je product kopen. Hier kun je van leren, en veel belangrijke informatie uit halen.

Als je goede webinar software gebruikt, kun je een selectie maken van de mensen die het product wel hebben gekocht, en niet hebben gekocht.

Benader de mensen en vraag ze waarom ze jouw product niet hebben gekocht. Wellicht dat ze het product alsnog willen kopen, of hoor je redenen waar je nog niet eerder aan had gekocht waarom ze jouw product niet interessant genoeg vonden.

Oefening baart kunst

Zoals ik aan het begin van dit artikel ook al had gezegd, was mijn eerste webinar een grote blunder.

Tijdens dit webinar dacht ik dat mensen mijn beeldscherm zagen, maar was ikzelf zichtbaar, en stond de webcam dus aan.

Ik had toen twee dingen kunnen doen: nooit meer een webinar organiseren, of hier van leren en het nogmaals proberen. Uiteraard koos ik voor het tweede, en nu doe ik dus stuk voor stuk winstgevende webinars.

Organiseer dus zo snel mogelijk jouw eerste webinar. Je gaat ongetwijfeld fouten maken, leer er van, en probeer het opnieuw. Net zolang je een heuse webinar expert word.

Succes!

Laat een reactie achter