In de afgelopen jaren hebben allerlei verschillende marketingvormen het levenslicht gezien. Dit is puur te danken aan de opkomst van het internet, de opkomst van technologische ontwikkelingen en het feit dat meer en meer mensen zich bezig houden met online diensten.
Zo zijn zaken zoals affiliate marketing en lead marketing eigenlijk uitgegroeid tot gemeenschappelijk goed. Oftewel; zaken waar relatief veel Nederlanders zich met veel plezier mee bezig houden. Opvallend aan deze twee vormen van marketing is dat deze twee vormen ook perfect hand in hand met elkaar gaan. Beide marketingvormen versterken elkaar eigenlijk en zijn samen met elkaar perfect te gebruiken.
In dit artikel richten wij onze pijlen op lead marketing. We bespreken hoe het mogelijk is om met lead marketing (veel) geld te verdienen. Daarbij leggen we de focus op twee partijen; op affiliate marketeers én op adverteerders. Beide partijen hebben absoluut baat bij deze vorm van marketing, aangezien het voor beide partijen mogelijk is om (veel) geld te verdienen. Hoe dit precies zit? Dat lees je in dit uitgebreide artikel terug!
Inhoudsopgave
Welk verdienmodel past het beste bij jou?
Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.Wat is lead marketing precies?
Graag bespreken we allereerst wat lead marketing nou precies is. Als we op het internet naar de definitie van lead marketing zoeken, komen we niet al te veel definities tegen. Sterker nog; er is eigenlijk online geen enkele definitie te vinden die perfect aansluit op datgene wat lead marketing nou precies is.
Uiteindelijk hebben wij dus besloten om onze eigen definitie voor lead marketing te bedenken: ‘Lead marketing heeft betrekking op het proces om zoveel mogelijk leads te vergaren én deze vervolgens aan een andere partij door te verkopen’.
Eigenlijk heeft lead marketing dus betrekking op het verzamelen van relevante gegevens van potentiële klanten. Deze gegevens verzamel je voor een bepaald bedrijf, waarna je alle verzamelde gegevens aan dit bedrijf kunt ‘verkopen’. Afhankelijk van de gemaakte afspraken kan je door het verzamelen van leads behoorlijk veel geld verdienen.
Voor het verzamelen van de leads kan je perfect gebruik maken van jouw eigen affiliate website. Je kunt bijvoorbeeld via jouw affiliate website bezoekers een aanvraag in laten dienen, waarna jij deze aanvraag door kunt zetten naar adverteerders. Dit proces zie je veelvuldig op de offerte-aanvraag-websites voorbij komen.
Ook starten met geld verdienen online?
Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.
Enkele voorbeelden van lead marketing
Je hebt hierboven kunnen lezen wat lead marketing nou precies is. Zo op papier klinkt het uiterst aantrekkelijk en veelbelovend, maar is het dat ook in de praktijk? Ja, dat is zeker het geval. Verderop in dit artikel bespreken we graag hoe het voor zowel affiliate marketeers als voor adverteerders mogelijk is om hier een hoop geld mee te verdienen.
Voordat het zover is, leggen we eerst graag enkele voorbeelden van lead marketing aan je voor. Met behulp van deze voorbeelden wordt het voor jou nóg duidelijker wat deze vorm van marketing nou precies is. Bovendien laten onderstaande voorbeelden overduidelijk zien wat nou precies het verband tussen lead marketing en affiliate marketing is.
Voorbeeld #1: zonnepanelen affiliate website
Stel je nou voor dat jij een grote affiliate website opgestart hebt met betrekking tot zonnepanelen. Op deze website bespreek je onder meer uit welke zonnepanelen men kan kiezen, wat de voordelen van de verschillende varianten zijn én hoe je zonnepanelen zelf kunt installeren.
Je bespreekt echter ook in een groot blogitem waarom je beter een vakman in kunt huren voor het laten installeren van de zonnepanelen. Om de bezoeker daar een handje mee te helpen, bied je hen direct de mogelijkheid om een offerte op te vragen. Zij hoeven hier slechts drie dingen voor te doen:
- Hun naam in te vullen
- Hun e-mailadres in te vullen
- Hun wensen op een rijtje te zetten met betrekking tot de zonnepanelen
Als affiliate marketeer ontvang jij deze gegevens, waarna je deze gegevens automatisch doorstuurt naar meerdere aanbieders en installateurs van zonnepanelen. Je bent met deze partijen in contact gekomen via een affiliate netwerk, waardoor je deze dienst uiteindelijk aan de bezoekers van jouw website aan kunt bieden.
De crux van dit voorbeeld zit in het volgende; bij het aanvragen van de offerte heeft de bezoeker akkoord gegeven voor het feit dat de bedrijven contact met hem/haar op mogen nemen. Door deze toestemming voorzie jij de installateurs van zonnepanelen direct van een lead; eigenlijk breng je vraag en aanbod dus bij elkaar.
Voorbeeld #2: proefabonnement voor de krant aanbieden
Heb jij een groot blog waarop je alles omtrent het nieuws in een specifieke niche bespreekt? Vul je die nieuwsitems aan met items zoals ‘de 10 beste … die je nu kunt kopen’? Dan plaats je ongetwijfeld in die laatstgenoemde artikelen affiliate links, waardoor je geld kunt gaan verdienen.
Je kunt tegelijkertijd ook op nóg een andere manier geld gaan verdienen. Je kunt namelijk ook op jouw website een proefabonnement voor een specifieke krant aanbieden. Dit is uiteraard zeer interessant als het onderwerp van jouw website aansluit op de actualiteit; de actualiteit wordt immers in de kranten besproken.
Met deze vorm van lead marketing kan je behoorlijk veel geld verdienen. Het is voor kranten, zoals het Algemeen Dagblad en de Telegraaf, namelijk zeer waardevol als je op deze wijze leads aan weet te leveren. De bezoekers van jouw website die van dit proefabonnement gebruik maken, breng je namelijk – achter de schermen – direct in contact met de krant.
De krant verkrijgt via jouw affiliate website bovendien de gegevens van de betreffende lead. Na afloop van het proefabonnement neemt de krant daarom contact met de lead op. Daarbij heeft de krant uiteraard maar één doel voor ogen; ervoor zorgen dat de lead omgetoverd wordt naar een betalende klant.
Hoe kan je als affiliate marketeer met lead marketing geld verdienen?
Met behulp van bovengenoemde voordelen is het principe van lead marketing hopelijk direct duidelijk voor je. We zijn nu op het punt aangekomen dat we graag willen bespreken welke mogelijkheden deze vorm van marketing nou met zich mee brengt voor een affiliate marketeer.
Als affiliate marketeer heb je tegenwoordig de keus uit onwijs veel promotiemogelijkheden. Je kunt producten gaan promoten, je kunt online diensten gaan promoten én je kunt dus leads gaan vergaren.
Als je leads wilt gaan vergaren, dien je eerst een geschikte campagne hiervoor te vinden. Bij verschillende affiliate netwerken vind je dergelijke campagnes, zoals bovengenoemde voorbeelden, in grote getalen terug. Je kunt dus een keuze maken tussen verschillende campagnes en aanbieders, waarna je jouw website op deze campagne/aanbieder af kunt gaan stemmen.
Een goed voorbeeld vind ik de video hieronder, die ik enkele jaren geleden heb opgenomen. In deze video laat ik zien hoe ik met een affiliate website, geld verdien door leads te verzamelen in ruil voor commissie. Bekijk de video hieronder.
Indien je uiteindelijk leads via jouw website weet te vergaren, krijg je hier een commissie voor. Hoe hoog deze commissie is? Dat is volledig afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn. Je kunt bijvoorbeeld een commissie per aangedragen lead krijgen, waarna je ook nog een bonus kunt krijgen voor elke lead die klant gaat worden.
Ook is de hoogte van de commissie per netwerk en per adverteerder verschillend. Op dit vlak verschilt deze vorm van affiliate marketing dus niks ten opzichte van het aanbieden van fysieke producten. Ook daarbij is de hoogte van de commissie immers afhankelijk van de aanbieder en adverteerder.
Door de commissies ben je uiteindelijk in staat om met lead marketing geld te gaan verdienen. Daarbij is het echter wel goed om te weten dat de kwantiteit van belang is, maar óók zeker de kwaliteit van de leads. De adverteerders stellen daarom hoge eisen aan de affiliate marketeers met wie zij samenwerken. Bovendien worden de prestaties door de adverteerder continue geanalyseerd, waarna mogelijk een punt achter de samenwerking gezet gaat worden.
Aandachtspunten voor een affiliate marketeer
Zo op papier klinkt lead marketing ongetwijfeld super interessant voor jou. Dat is het in de praktijk aan, maar je moet daarbij wel rekening houden met enkele aandachtspunten. Het belangrijkste aandachtspunt hebben wij reeds hierboven genoemd; je moet aan veel kwaliteitseisen voldoen.
Waarom dat zo is? Nou, een adverteerder gaat alleen in zee met affiliate marketeers die bij hun bedrijf passen. Daarbovenop komt nog eens dat zij alleen zaken doen met partijen waar ze écht op kunnen vertrouwen. Als affiliate marketeer moet je dus aan veel eisen voldoen én moet je ook continue aan deze eisen blijven voldoen.
Let er daarom op dat alle content op jouw website zeer actueel en kloppend blijft. Geef jij bijvoorbeeld aan dat de bezoeker via het proefabonnement van de klant uiteindelijk 50% korting kan krijgen? Dan is het wenselijk dat de bezoeker dit ook écht gaat krijgen. Biedt de adverteerder op dat moment echter maar met 30% korting aan? Dan zijn alle partijen niet blij; de adverteerder is niet blij met jouw informatievoorziening en de bezoeker is niet blij met de niet nagekomen beloftes.
Moraal van het verhaal; als affiliate marketeer draag je in de wereld van lead marketing veel verantwoordelijkheid. Het is niet voor niets dat de adverteerders hoge eisen stellen aan de affiliate marketeers en dat alle resultaten continu geanalyseerd worden. Je moet dus continu scherp zijn, je moet continue jouw website optimaliseren en je blijft ook continue in contact met de adverteerders.
Hoe kan je als adverteerder met lead marketing geld verdienen?
Als adverteerder heb je eigenlijk maar één belang; zoveel mogelijk leads verkrijgen door toedoen van de affiliate marketeers. Het is daarbij echter wel van belang dat deze leads van hoge kwaliteit zijn.
Als je als adverteerder (veel) geld met lead marketing wilt gaan verdienen, moet je dus erg scherp en kritisch zijn. Je moet voor jezelf gaan bepalen met welke affiliate marketeers je samen wilt gaan werken en op welke wijze je dat wilt gaan doen.
Indien je enkele samenwerkingsverbanden met affiliate marketeers hebt, zit je eigenlijk in een luxepositie. De leads komen namelijk vanzelf naar je toe, waarna jij alleen maar het werk af hoeft te maken. Dat doe je door de leads op een proactieve manier te benaderen, door hen veel voordelen aan te bieden en bovenal door correct te zijn en te blijven.
Het is voor sommige leads wellicht een verrassing dat jij, als adverteerder, zijnde opeens contact met hem/haar opneemt. Om die verrassing zo snel mogelijk in te perken, is het van belang dat je vertrouwen opwekt bij de lead. Blijf daarom altijd vriendelijk, leg zaken geduldig uit en benadruk voornamelijk de voordelen die de betreffende actie én jouw onderneming met zich mee brengen.
Aandachtspunten voor adverteerders
Kan je veel geld met lead marketing gaan verdienen? Als adverteerder is dat zeker het geval. Om dat te kunnen bewerkstelligen, moet je echter wel met enkele aandachtspunten rekening houden.
Zo is het dus van cruciaal belang dat je alleen met de juiste affiliate marketeers samenwerkt. Dit heeft ongetwijfeld enige opstarttijd nodig en je komt ongetwijfeld ook in contact met affiliate marketeers die niet hun afspraken nakomen. Aangezien meer en meer mensen zich met affiliate marketing bezig gaan houden, ben je uiteindelijk zeker in staat om geschikte partners te vinden.
Daarnaast moet je zelf ook aantrekkelijke voorwaarden hanteren. Het moet voor de affiliate marketeer immers ook interessant zijn om voor jou leads te gaan vergaren. Zijn jouw voorwaarden niet aantrekkelijk genoeg? Dan kiezen de affiliate marketeers ongetwijfeld voor de campagne van jouw concurrent. Wij kunnen ons goed voorstellen dat je dat ten koste van alles wenst te voorkomen. Zorg daarom voor aantrekkelijke voorwaarden voor beide partijen; voor jezelf én voor de affiliate marketeers.
Slotwoord
Voor zowel affiliate marketeers als voor adverteerders biedt lead marketing onwijs veel mogelijkheden. Wil jij van deze mogelijkheden gaan profiteren? Dan is het van cruciaal belang dat je goed op de bovengenoemde aandachtspunten let.
Indien je dat voor elkaar krijgt, is het absoluut mogelijk om geld te verdienen met lead marketing. Sterker nog; je kunt behoorlijk veel geld met lead marketing gaan verdienen. Veel succes (en plezier)!