Als je gaat ondernemen, heb je met weinig zekerheden te maken. Eén van de weinige zekerheden is dat je belasting moet betalen én dat je klanten nodig hebt om overeind te blijven. Voor elke onderneming/ondernemer zijn de klanten van cruciaal belang, aangezien er zonder klanten geen geld in het laatje komt. Maar, hoe kom je nou aan klanten?
Je kunt niet aan klanten komen zonder leads. Of beter gezegd; je hebt leads nodig om aan klanten te komen. Leads zijn immers potentiële klanten die volledig passen in de doelgroep waar jij je met jouw onderneming op richt. Heb je bijvoorbeeld een product op de markt gebracht voor sportieve meisjes tussen de 16 en 21 jaar? Dan zijn de leads van jouw onderneming eigenlijk alle sportieve meisjes tussen de 16 en 21 jaar.
Om jouw onderneming (verder) te laten groeien, is het dus van belang dat je meer klanten aan gaat trekken. Hoe je aan meer klanten kunt komen? Dat doe je simpelweg door meer leads te genereren. Helaas moeten wij bevestigen dat dit op papier een stuk makkelijker klinkt dan dat het in de praktijk is. Desalniettemin zijn er enkele handige tips waarmee je prima uit de voeten kunt; de beste tips voor het genereren van meer leads zetten wij in dit artikel op een rijtje.
Inhoudsopgave
Welk verdienmodel past het beste bij jou?
Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.Waarom zijn leads zo belangrijk voor jouw onderneming?
Voordat we de beste tips aan je voor gaan leggen, willen we graag eerst iets dieper de materie induiken. In onze ogen is het namelijk van belang om een antwoord te geven op de vraag waarom leads zo belangrijk voor een onderneming zijn.
Om dát antwoord te kunnen geven, moeten we eerst nader naar de definitie van een lead kijken. Opvallend daarbij is dat er via Google geen enkele vaste definitie te vinden is. Via verschillende – marketing – websites kom je op verschillende definities uit; dit maakt het er niet makkelijker op.
Graag hanteren we daarom in dit geval onze eigen definitie: “Leads zijn mensen die mogelijk interesse in jouw dienst of product hebben, mensen die binnen de gestelde doelgroep vallen en/of mensen die reeds een aanvraag via bijvoorbeeld jouw website hebben gedaan”.
Deze definitie vanuit onze kant laat direct zien dat een lead nogal breed te interpreteren is. Juist dat levert de nodige mogelijkheden op, aangezien je een lead dus ook op verschillende manieren kunt gaan bereiken. Dat is zeker het geval als de lead reeds contact met jou opgenomen heeft, maar ook als je bijvoorbeeld een grote groep mensen gevonden hebt die perfect in de gestelde doelgroep van jouw onderneming valt.
Om terug te komen op de hierboven gestelde vraag: zonder leads kan je eigenlijk geen business runnen. Elke onderneming is namelijk afhankelijk van de (nieuwe) instroom van klanten. Dit geldt voor de bakker bij jou uit de buurt, maar ook voor Coca Cola en voor Shell. Elk bedrijf heeft belang bij nieuwe klanten en dat kan maar op één manier verkregen worden: door heel veel nieuwe leads te genereren.
Eigenlijk vormen de leads dus de brandstof voor elke onderneming. Daarbij is het wel noodzakelijk dat je de leads ook op de juiste wijze weet te benaderen, waardoor je van een lead een betalende klant kunt maken. Dat onderwerp staat echter niet centraal in dit artikel. Nee, in dit artikel richten wij ons puur op het genereren van leads.
Ook starten met geld verdienen online?
Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.
Hoeveel leads moet je genereren?
Des te meer leads je weet te genereren, des te groter de kans is op meerdere betalende klanten. Dat kunnen we het beste aanduiden met een voorbeeld:
Stel dat gebleken is dat je een conversiepercentage van 2% hebt. Als je 10.000 leads weet te genereren, levert dit 200 nieuwe klanten op. Als je 200.000 leads weet te genereren, levert dit 4000 nieuwe klanten op.
Voor elke ondernemer is het dus van belang dat er zoveel mogelijk leads worden gegenereerd. Als dat eenmaal voor elkaar gekregen is, kan de focus ook komen te liggen op het conversiepercentage. Het hierboven gestelde conversiepercentage van 2% is voor sommige bedrijven behoorlijk ambitieus, terwijl andere bedrijven dat percentage ruimschoots weten te verbeteren.
Moraal van het verhaal; je wilt zoveel mogelijk leads genereren. Ons eerste tip is hierbij om zeker groot durven te denken. De grootste bedrijven op onze aardbol zijn ook ooit klein begonnen. Dat geldt ook voor jouw onderneming, maar dat betekent dus óók dat jouw onderneming ook tot een wereldbedrijf uit kan gaan groeien. Als dat jouw hoofddoel is, is het dus zaak om allereerst zoveel mogelijk leads te gaan genereren.
Om zoveel mogelijk leads te gaan genereren, willen wij je graag aanraden om onderstaande tips toe te passen. Neem de tips eerst op je gemakje door en ga vervolgens direct aan de slag. Met het oog op de succesvolle toekomst van jouw onderneming is het in ieder geval van cruciaal belang om deze tips toe te gaan passen!
Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je leads zo relevant mogelijk zijn. Leads verzamelen die geen koopintentie hebben, of gewoon echt niet geïnteresseerd zijn, heb je niet zoveel aan.
Tip 1: definieer jouw doelgroep héél duidelijk
Eerder in dit artikel gaven we een voorbeeld van een mogelijke doelgroep van een bepaalde onderneming. We hadden het daarbij over sportieve meisjes tussen de 16 en 21 jaar. Is die doelgroep duidelijk genoeg gedefinieerd? Nou, je zou deze doelgroep nog veel duidelijker kunnen gaan definiëren.
Zo kan je nog de woonplaats/provincie, de interesses en de exacte sport gaan definiëren. Des te gedetailleerder je de doelgroep vast weet te stellen, des te beter je deze doelgroep kunt gaan bereiken.
Hier willen we graag ook nog het volgende aan toevoegen: breng ook heel duidelijk voor jezelf in kaart hoe de bestaande leads op jouw websites terecht zijn gekomen. Heb je dit voornamelijk voor elkaar gekregen door social media marketing? Of werkt e-mailmarketing bij jou bijzonder efficiënt? Door dit duidelijk in kaart voor jezelf te brengen, kan je je hier verder op gaan focussen. Met de juiste focus – de juiste handelswijze – weet je uiteindelijk meer leads te genereren.
Tip 2: stuur een enquête naar jouw bestaande klanten
Daarbij is het ook aan te raden om af en toe een enquête naar jouw bestaande klanten te sturen. Aan de hand van die enquête krijg je een duidelijk inzicht van datgene wat klanten op dit moment van bijvoorbeeld jouw website vinden. Door deze enquête breng je duidelijk in zaak wat de sterke punten van jouw website zijn, maar tegelijkertijd ook de mindere punten.
Om meer leads te kunnen genereren, is het van belang dat de basis van jouw onderneming als een huis staat. Onder de basis van een onderneming scharen we onder meer de doelgroep die je vastgesteld hebt én de website die je ontwikkeld hebt. Met een duidelijke definiëring van jouw doelgroep én het optimaliseren van jouw website weet je de juiste basis te leggen voor de generatie van meer leads.
Tip 3: pas engineered marketing toe
De ontwikkelingen in de wereld van online marketing staan eigenlijk nooit stil. Dat bewijst ook één van de nieuwste trends; engineered marketing. Bij deze vorm van online marketing laat je leads kennis maken met jouw bedrijf door een gratis online tool aan hen aan te bieden.
Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een gratis rapportage. Stel nou dat jij een online marketing bureau hebt en dat je graag voor nieuwe klanten de online marketing uit wilt gaan voeren. Je kunt deze potentiële klanten dan een gratis tool voorschotelen waarmee ze direct een analyse van hun huidige website kunnen krijgen. De potentiële klanten maken hier met veel plezier gebruik van én zien direct jouw bedrijfsnaam of jouw bedrijfslogo naar voren komen.
Mocht deze potentiële klant uiteindelijk besluiten om iets aan haar online marketing/website te gaan doen, is de kans groot dat deze potentiële klant bij jou terecht gaat komen. Dit is slechts één van de vele voorbeelden van het toepassen van engineered marketing. Eigenlijk draait het er bij deze tip om dat je potentiële klanten met behulp van een online tool gratis kennis laat maken met jouw onderneming. Meer informatie over deze vorm van marketing is te vinden in onderstaande video:
Tip 4: biedt een gratis proefperiode aan
Bied je via jouw website een bepaalde betalende dienst aan? Dan is het zeer interessant om aan potentiële klanten een gratis proefperiode aan te bieden. Als je bijvoorbeeld op zoek naar bedrijfssoftware gaat, zie je dat dit in deze wereld eigenlijk al gebruikelijk is.
Dit heb ik ook bij de Affiliate Marketing Revolutie gedaan; mensen konden deze voor een euro uitproberen. Zo verzamelde ik wel een lijst van ‘kopers’, dus leads met een koopintentie.
Door potentiële klanten een gratis proefperiode aan te laten bieden, neem je drempel voor hen eigenlijk weg. Het levert voor hen geen enkele risico op om gebruik van de gratis proefperiode te maken. Als de door jou aangeboden dienst dan aansluit op hun behoeften, heb je eigenlijk al direct een nieuwe (betalende) klant te pakken. Een kind kan de was doen!
Tip 5: adverteren via social media marketing
Uiteraard mag en kan social media marketing ook niet ontbreken in deze lijst met handige tips om meer leads te genereren. Een absoluut voordeel van de huidige social media kanalen is dat je zeer gericht jouw doelgroep kunt bepalen. Je weet hierdoor zeker dat de advertenties aan de juiste mensen getoond worden, waardoor de kans op conversie behoorlijk groot is.
In onze ogen is social media marketing één van de beste mogelijkheden om meer leads te gaan genereren. Deze vorm van marketing is relatief goedkoop, is zeer goed uit te voeren en levert al snel de gewenste resultaten op.
Ps. je kunt deze tip perfect combineren met één of meerdere van bovengenoemde tips. Zo kan je via social media marketing bijvoorbeeld de gratis proefperiode aanbieden of engineered marketing toe gaan passen!
Tip 6: optimaliseer jouw landingspagina’s
Maak je gebruik van social media marketing? Komen de bezoekers via allerlei kanalen op jouw website terecht? Ongeacht hoe een bezoeker op jouw website terecht komt, is het van belang dat hij/zij op de juiste landingspagina terecht komt.
Het advies is dan ook om meerdere landingspagina’s op te stellen en deze pagina’s volledig te optimaliseren. Je moet je hierbij het volgende goed realiseren; een bezoeker via Google is op een geheel andere manier op jouw website gekomen dan een bezoeker via social media. Het advies is op dit vlak om een speciale landingspagina voor de ‘Google-bezoekers’ te maken en een speciale landingspagina voor de ‘Social media-bezoekers’.
Des te beter jouw landingspagina’s zijn, des te groter de kans op succes is. Ook hierbij geldt weer dat je deze tip perfect kunt combineren met één of meerdere van bovengenoemde tips.
Tip 7: bewaar en analyseer alle data
Als je meer leads wilt gaan genereren, ga je ongetwijfeld meerdere mogelijkheden uitproberen. Aangezien niet alle mogelijkheden het gewenste effect sorteren, is het wenselijk om te kijken waar dit aan ligt. Het advies is dan ook om alle data op te slaan en deze vervolgens nauwlettend te gaan analyseren.
Aan welke data je zoal kunt denken? Onder meer aan de duur van de periode waarin je een lead om weet te zetten tot een klant, welke online marketing vorm de meeste leads opgeleverd heeft, welke landingspagina’s het beste gefunctioneerd hebben, welke pagina’s op jouw website het beste verkopen en welke handelingen de bezoekers verrichten zodra zij op jouw website terecht komen.
Voor het verkrijgen en bewaren van deze data kan je allerlei handige tools gebruiken. Je hebt hierdoor weinig omkijken naar het verkrijgen van de data, waarna je direct aan de slag kunt gaan met het analyseren van de data. Aan de hand van deze analyse kan je vervolgens weer veranderingen aan jouw website, jouw landingspagina of jouw leadgeneratie door gaan voeren.
Moraal van het verhaal; om meer leads te genereren, is het van belang om continue te blijven optimaliseren. Je moet continu naar het hoogst haalbare streven, continue de pijlen gericht hebben op méér leads en de nodige analyses uitvoeren. Als je aan de hand van die analyse de nodige optimalisaties door weet te voeren, voorzie je jouw onderneming van voldoende brandstof. Leads, en daarmee ook betalende klanten, vormen immers de brandstof van elke onderneming. Veel succes met het opzetten en optimaliseren van jouw leadgeneratie proces!
Hallo Jacko, mooi artikel over leads genereren.
De meeste punten hebben vooral ook te maken met strategie en verkeersbronnen.
Als het mag zou ik er aan toevoegen ‘conversie optimalisatie’
Je website of webshop zo aantrekkelijk maken, dat de conversieratio stijgt.
Dan houdt je budget over, of je overstijgt je doelen.
Een paar punten die ervoor zorgen dat je website als een magneet kan gaan werken:
– Werk met hele duidelijke CTA’s
– Schrijf wervende webteksten die verleiden (niet over het proces, maar over het resultaat)
– zorg voor een heldere positionering. Wat is het onderscheidend vermogen? en waarom zou men voor jou kiezen
Zo zijn er nog veel meer kleine en grote punten die jouw site / shop onweerstaanbaar maken.
een hogere conversie = meer leads. En het is nog leuk ook 🙂
succes, groetjes, Marco