Waarom EMD-domeinnamen verleden tijd zijn & wat NU belangrijk is!

google emd domein websiteMet deze blog ga ik zeer waarschijnlijk een boel mensen tegen het zere been schoppen, maar ik doe het toch en ik ga het zeggen ook: EMD-domeinnamen zijn verleden tijd.

Sterker nog: de domeinnaam zelf wordt ook steeds minder belangrijk.

Zo. Dat is er uit.

Ik zal je nu vertellen waarom EMD-domeinnamen niet meer belangrijk zijn, en wat vandaag de dag JUIST wel belangrijk is om goed te scoren in Google.

Wat is een EMD-domeinnaam?

Goed, laat me je eerst vertellen wat een EMD-domeinnaam is.

EMD staat voor ‘Exact Matching Domain’, ofwel, een domeinnaam die de exacte zoekterm bevat.

Een voorbeeld hiervan zou bijvoorbeeld zijn: geldverdienenmetjewebsite.nl.

Deze domeinnaam bevat de zoekterm ‘geld verdienen met je website’, en vroeger zou zo’n domeinnaam mega goed ranken in Google op deze zoekterm; ook al had deze website maar één pagina (die 100% geoptimaliseerd zou zijn voor deze zoekterm).

Vandaag de dag is dit verleden tijd en scoren deze websites niet meer goed. Sterker nog, deze sites worden zelfs bestraft door Google en komen vaak helemaal niet meer in de top 10 voor.

Wat is vandaag de dag dan wel belangrijk en waar wil Google naar toe?

Om goed te ranken in Google is een EMD-website met maar één pagina (of een aantal magere pagina’s) dus niet meer goed genoeg.

Wat tegenwoordig wel belangrijk is en waardoor je wel goed door gaat ranken is een website wat een echte autoriteit is. Beter gezegd: een website die mega veel goede informatie over een bepaald onderwerp bevat.

De domeinnaam hierin is écht niet meer belangrijk.

Het allerbelangrijkste is dat jouw content beter is dan dat van de concurrent.

Google wil de beste zoekmachine ter wereld blijven, en wil zijn gebruikers dus de beste resultaten voorschotelen. Als jouw website de beste content omtrent een zoekterm bevat, dan zal Google jouw website hiervoor belonen en dus op hoge posities in de zoekresultaten plaatsen.

Content = king. En dat wordt bij iedere Google update belangrijker en onderstreept. Websites met magere content worden afgestraft en worden lager in Google gezet. Websites met goede content komen alsmaar hoger in Google.

Maakt de domeinnaam dan helemaal niet meer uit?

De domeinnaam is zeker niet onbelangrijk, maar wordt wel telkens minder belangrijk. Of anders gezegd; je domeinnaam hoeft niet meer de zoektermen waarop jij gevonden wilt worden bevatten.

Je doet er veel beter aan om een korte, duidelijke domeinnaam te registeren (die wel aangeeft waar de site over gaat) en vervolgens artikelen gaan schrijven over zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Deze artikelen kun je dan dus achter je domeinnaam hangen (zoals bijvoorbeeld internetsuccesgids.nl/geld-verdienen/) en zo maak je je website telkens sterker.

1000+ woorden content

Afgelopen maanden ben ik gaan testen met het opzetten van nieuwe websites, en om daarop alleen nog maar artikelen van minimaal 1000 woorden te plaatsen.

Dit werkt als een trein.

Waar de meeste websites artikelen plaatsen van ongeveer 500 woorden (op een max) laat jij zien dat je veel meer over het onderwerp te vertellen hebt, en wordt jouw content veel beter.

De websites waar ik ben gaan testen om artikelen van minimaal 1000 woorden te plaatsen ranken ten eerste mega snel (in een paar weken zat ik al op minimaal 20 organische bezoekers per dag, in niches met hoge concurrentie) en groeien gestaag.

Begin dus met het plaatsen van artikelen van minimaal 1000 woorden.

Let op: de content die je schrijft moet van goede content zijn. Mensen moeten er écht wat aan hebben en door geholpen worden.

Gebruik video’s, tweets, Facebook berichten en meer

Ga altijd een stapje verder dan je concurrentie.

Schrijft niet alleen artikelen van minimaal 1000 woorden, maar zorg er voor dat je content toegankelijk én multimediaal word.

Dit doe je door bijvoorbeeld video’s te maken over het onderwerp van je tekst, deze op YouTube te plaatsen en ook weer te integreren op je content pagina. Hierdoor word je straks ook op YouTube gevonden en word je artikel versterkt.

Je doet er ook goed aan om relevante tweets (van belangrijke mensen in de niche over dit onderwerp) en Facebook berichten te integreren.

Hierdoor ziet Google dat je moeite doet voor je Google, en word je ongetwijfeld beter beoordeeld, en kom je dus hoger in Google.

Creëer een merk

logo-3Schrijf de meest waardevolle content over het onderwerp waar jij een artikel over wilt plaatsen. Zorg er voor dat jouw website de meest waardevolste in de niche wordt.

Google wil steeds meer waarde zien en dit is waar Google in de komende jaren naar toe gaat.

Maak dus niet van die simpele EMD-websites, maar creëer échte, sterke websites. Wees niet spammerig of opdringerig op je website; creëer waarde, iets waar mensen wat aan hebben.

Je zult zien dat je bezoekersaantallen continu zullen groeien, net als je inkomsten.

Succes!

Laat een reactie achter