Is e-mailmarketing niet ouderwets?

email marketing icoonVoor mij is e-mailmarketing dé manier waarop ik mijn business binnenhaal. Bijna alle verkopen die ik realiseer, worden gemaakt door het bedrijven van e-mailmarketing.

Echter, wanneer ik tegen vrienden en familie zeg “wat ik doe” en hoe het allemaal in zijn werk gaat, word mij (veel te) vaak gevraagd of “e-mailmarketing nou toch niet ouderwets is”?

In dit artikel wil ik deze ‘mythe’ behandelen, en je vertellen waarom e-mailmarketing totaal niet ouderwets is.

E-mailmarketing is sterker dan ooit!

Persoonlijke massa-communicatie

Eén van de redenen dat ik zo dol ben op e-mailmarketing, is omdat ik op een hele persoonlijke manier aan massa-communicatie kan doen.

Ik hoef maar één keer een e-mail te typen, en die naar iedereen in mijn e-maillijst sturen.

Daarnaast kan ik de e-mail heel persoonlijk maken. Zo kan ik de voor- en achternaam van de ontvanger gebruiken, zodat het enorm persoonlijk overkomt.

Soms krijg ik reacties van ontvangers die mij bedanken voor de e-mail, en denken dat de e-mail speciaal voor hun is getypt.

Automatiseren

Een andere reden dat ik zo doel ben op e-mailmarketing is omdat ik het helemaal kan automatiseren!

Aan de hand van autoresponders kan ik een complete reeks met e-mails klaarzetten om verzonden te worden vanaf het moment dat een persoon zich aanmeld voor mijn mailinglijst.

Daarnaast kun je natuurlijk ook nieuwsbrieven klaarzetten, zodat ze verzonden worden op de dag en tijdstip dat jij dit wilt.

Het automatiseren kun je natuurlijk altijd nog naar een hoger level tillen; door bijvoorbeeld automatisch te gaan segmenteren.

Segmenteren

Automatisch nieuwsbrief leden in een bepaald segment van je mailinglijsten zetten is enorm krachtig.

Stel dat ik een mail in een autoresponder klaarzet met een link er in.

Wanneer deze mail verstuurd word, en iemand op de link klikt, kan ik er automatisch voor zorgen dat deze persoon in een bepaald segment van mijn mailinglijst komt te staan.

Zo weet ik dus welke personen er specifiek zijn geïnteresseerd in – bijvoorbeeld – zoekmachine optimalisatie; simpelweg omdat deze persoon op een link heeft geklikt.

Vervolgens kan ik in dit segment weer autoresponders klaarzetten, die dus alleen verzonden worden naar mensen die op de link in de eerste autoresponder hebben geklikt.

Mensen die hier dus geen interesse in hebben, ontvangen deze mail niet.

In eigen beheer

Wanneer je een e-maillijst opbouwt, is die helemaal van jou.

Je kunt zelf de inhoud van je e-mails bepalen, en zelf bepalen wanneer deze e-mails verzonden worden.

Zo hoef je niet bang te zijn dat ‘e-mails worden afgekeurd’ (denk aan adverteren op Facebook, waar elke advertentie eerst moet worden goedgekeurd), en ben JIJ dus écht de baas en eigenaar van je e-maillijst.

Natuurlijk is het wel belangrijk dat je relevante en waardevolle content naar je mailinglijst(en) stuurt.

E-mailmarketing is dus zeker niet ouderwets en biedt enorm veel voordelen.

Zoals ik in de inleiding al aangaf draai ik zowat mijn gehele business via e-mailmarketing, en werkt dit enorm goed en krachtig.

Hopelijk ben je door het lezen van dit artikel geïnspireerd om ook te beginnen met e-mailmarketing (mocht je dat nog niet doen), en zie je de kracht en potentie ervan.

Heb je nog vragen, of is iets niet duidelijk? Laat dan even hieronder een reactie achter.

Laat een reactie achter