Waarom je altijd doelen (conversies) moet meten in Google Analytics

Google Analytics doelen en statistieken metenMeten is weten.

Een uitspraak die je waarschijnlijk vaak genoeg hebt gehoord en bent tegengekomen, maar waar je zeer wellicht nog maar heel weinig mee hebt gedaan.

En dat is zonde. Want door goed de statistieken bij te houden kun je conversie flink verhogen.

Door hulpmiddelen als Google Analytics te gebruiken kun je dit op een zeer eenvoudige manier doen.

In dit artikel ga ik je dan ook vertellen waarom het super belangrijk is om altijd je doelen te meten, en hoe je dit eenvoudig in Google Analytics kunt opzetten.

Wat is Google Analytics?

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen die dit leest weet wat Google Analytics is.

Daarom wil ik eerst even uitleggen wat Google Analytics nou eigenlijk is.

Dit is eigenlijk heel kort en simpel uit te leggen: Google Analytics houdt de bezoekers op je website bij.

Zo meet Google Analytics precies hoeveel bezoekers er op je website komen, welke pagina’s ze bezoeken en hoe ze op je website komen.

Super waardevolle informatie dus!

Heb je Google Analytics nog niet op jouw website geïntegreerd? Lees dan hier even hoe je dat kunt doen: Google Analytics code op je website plaatsen.

Waarom is het zo belangrijk om je doelen (conversies) te meten?

Als je een goede website hebt, heeft je website een doel.

Dit kan van alles zijn. Een inschrijving op je mailinglijst, een contact moment of natuurlijk een verkoop.

Je kunt natuurlijk een website maken en een doel op je website zetten en hopen dat bezoekers je doel bereiken. Maar ik denk dat we allebei weten dat hopen niet echt een krachtige tool is.

Je moet je doelen dus gaan meten.

Wanneer je je doelen niet meet, loop je geld mis.

Stel: ik heb dagelijks zo’n 100 bezoekers op mijn website. Per dag meldt één bezoeker zich aan voor mijn mailinglijst.

Dit betekent dat ik een conversie zou hebben van 1% – wat niet echt aan de hoge kant is, maar toch, ik wéét dus dat van de 100 bezoekers, ik in ieder geval één bezoeker op mijn mailinglijst krijg.

Hierdoor kan ik een paar dingen gaan doen.

  • Ik kan proberen om meer bezoekers op mijn website krijgen. 200 bezoekers per dag zou dan betekenen dat ik per dag 2 bezoekers op mijn mailinglijst zou krijgen.
  • Ik kan proberen om van de 100 bezoekers per dag meer bezoekers op mijn mailinglijst te krijgen door mijn opt-in pagina te verbeteren

Stel dat hierdoor van de 100 bezoekers er 3 mensen zich aanmelden voor mijn mailinglijst, dan betekent dat een stijging van 300 procent!

En stel je voor dat één subscriber gemiddeld gezien 17,- euro per jaar waard is, dan scheelt dat toch enorm.

Hoe kun je doelen moeten in Google Analytics?

Het is super simpel om je doelen (conversies) in Google Analytics te meten.

Hieronder een stappenplan:

  1. Log in op Google Analytics
  2. Klik vanboven op ‘Beheerder’
  3. Ga vervolgens aan de rechterkant naar ‘Doelen’ (onder Dataweergave)
  4. Klik linksboven op de knop ‘Nieuw doel’
  5. Kies om welk soort doel het gaat (wanneer het om een verkoop of opt-in op je mailinglijst gaat, kies dan voor ‘Online inkomsten’
  6. Geef aan hoe Google Analytics kan zien of een doel is bereikt. Dit kan bijvoorbeeld door je ‘Bedankt-pagina’ op te geven. Wanneer Google Analytics ziet dat deze pagina bereikt is, wordt er een conversie gemeten
  7. Sla het doel op

Zo kun je natuurlijk ook meerdere doelen instellen.

Wanneer je vervolgens naar je statistieken gaat kijken, kun je onder je conversies zien hoeveel keer je doelen behaald zijn.

Doe dit echt, want dit kan je echt enorm veel voordelen en inzichten opbrengen.

Succes!

Heb je nog vragen, of is iets niet duidelijk? Laat het even weten in de reacties hieronder!

Laat een reactie achter