Waarom het allemaal om je content draait en niet het design van je site

Een mooie site is geen garantie voor veel bezoekers of veel inkomsten.

Zo vaak hoor ik mensen die me vertellen dat ze hun site niet “mooi genoeg” vinden, of dat ze een “mooie site” willen.

Zonde.

Hoe mooi jouw site is, is namelijk helemaal niet belangrijk. Het maakt niks uit. Ik ken tal van ‘mooie’ sites die 0 bezoekers hebben en 0 verkopen draaien.

Daarentegen ken ik tal van ‘lelijke’ sites die duizenden bezoekers per dag krijgen en mega veel omzet draaien.

In dit artikel zal ik je vertellen hoe dit komt.

Waarom mensen een mooie site willen

Het lijkt wel of het tussen de oren zit.

Mensen willen een ‘mooie site’. De site moet er ‘mooi uitzien’.

Als de website er niet ‘mooi’ uitziet, zou de website geen verkopen kunnen realiseren of bezoekers kunnen trekken.

Dat is een beetje het motto wat veel mensen hebben.

Ze denken dat als ze maar een ‘mooie website’ hebben, er vanzelf wel bezoekers op af komen. Dat mensen vanzelf wel gaan kopen.

Om de één of andere manier zijn beginnende internet marketeers, of ondernemers die een website willen, er zo op gebrand dat hun website ‘mooi’ moet zijn, dat ze vergeten waar het uiteindelijk om draait. Een website moet converteren. Een website moet geld opleveren.

En daar hoeft een website niet mooi voor te zijn.

Lelijke sites die mega veel bezoekers brengen en geld opleveren

Ik ken tal van websites die echt niet mooi zijn, maar toch elke maand super veel bezoekers hebben, en geld opleveren.

Sterker nog: zelf heb ik ook van die sites.

Een simpel WordPress thema er op, niks meer aan doen, en knallen.

Knallen met content.

Ik durf te wedden dat mijn site met het standaard Twenty Fourteen WordPress thema, waar ik totaal geen tijd in het uiterlijk van de site heb gestoken, meer winst maakt dan een site van een beginnende marketeer die uren heeft besteed aan het design van de site.

Ik zal je een voorbeeld geven. Pasgeleden kwam ik op de site van de Wall Street Playboys. Klinkt heel fout, maar die site bevat écht mega goede content.

Het punt is: de site ziet er niet speciaal uit. Is niet echt ‘mooi’, maar trekt behoorlijk wat bezoekers. Kijk maar eens naar deze Q&A sessie met meer dan 100 reacties.

Hoe dit kan? De makers van deze site weten dat het niet om het design van de site draait, maar om de content: wat er op de site te doen valt.

IJzersterke content is het geheim

Kijk maar eens naar de content van de Wall Street Playboys website.

IJzersterk.

Super goede content waar moeite en tijd in is gestoken.

Een top 10 lijstje zonder fancy knoppen of layout. Gewoon content.

De makers van deze site weten dat ze hun tijd beter in de content kunnen steken, dan in allerlei fancy dingen op hun website.

En als je eenmaal goede content hebt, komen de bezoekers vanzelf wel.

IJzersterke content word gedeeld op social media, andere sites linken er naar toe, mond-tot-mond ‘reclame’.

En als hun gratis content al zo goed is, hoe goed moet hun betaalde content dan wel niet zijn?

Juist. Dat verkoopt zichzelf.

Geen ellenlange verkooppagina’s of fancy buttons. Gewoon informatie over het product, en een koop knop.

Te veel focus op design

Beginnende internet marketeers en ondernemers die een site willen, leggen veel te veel focus op het design van hun website. Ze willen wel flink betalen voor een mooi thema, maar op de content bezuinigen ze flink.

Wel pakweg 1000,- euro betalen voor een website layout, maar de content laten schrijven door een communicatie stagiair en foto’s van Google gejat.

Niet de tijd en energie besteden aan unieke, goede content en beeldmateriaal, maar wel aan een layout, terwijl juist de content is waar het allemaal om draait.

Dat is wat bezoekers moet overtuigen. CONTENT.

Dat is waar bezoekers een beeld met jouw bedrijf/site krijgen.

Dat is wat bezoekers geïnteresseerd moet maken over het product wat je promoot.

Mensen vragen mij soms wel eens hoe het komt dat hun website niet hoger in Google staat. Hun website is immers “zo mooi”. Als ik dan hun website bezoek, zie ik drie pagina’s aan content. Daarmee ga je nooit scoren in Google.

Mooi kan ook afleiden

Vergeet ook niet dat een mooie site de bezoeker kan afleiden van het doel van je website: converteren.

Als de aandacht uitgaat naar de layout, zien mensen je content en call to action buttons niet.

Als het eerste wat opvalt op jouw site de oranje achtergrond is, valt niet jouw ijzersterke headline op.

Snap je wat ik bedoel?

Je wilt juist dat mensen je content, je headline, hetgeen wat je te bieden hebt, zien. Niet die bewegende balk of oranje achtergrond.

Ga niet ‘grappig’ of ‘uniek’ willen zijn door je tekst ineens groen te maken.

Witte achtergrond met zwarte tekst. Hou het daarbij.

Zo simpel is het en zo simpel kan het zijn.

Onnodig moeilijk maken

Zoveel mensen maken het zich – zeker in het begin – zo onnodig moeilijk.

Ze besteden uren aan de layout van hun site. Het vinden van het perfecte thema.

Ze vergeten echter waar het eerst om draait: content.

Als ik een nieuwe site begin, ben ik helemaal nog niet bezig met de layout. Ik heb nog geen widgets ingesteld. Ik geen ander lettertype.

Ik plaats content. Omdat dát de manier is om bezoekers te krijgen en te boeien. Content moet bezoekers overhalen om te kopen. Niet het thema.

Maak het jezelf niet onnodig lastig.

Laat een reactie achter