De betaalpagina is wellicht wel de belangrijkste pagina van je website. Wanneer je betaalpagina namelijk niet converteert, zul je weinig tot geen verkopen hebben.
Veel website eigenaren denken hier dan ook veel te lucht over. Ze denken dat als mensen een product willen bestellen, ze dit dan toch wel doen.
Dat is natuurlijk niet zo; je betaalpagina moet goed zijn zodat mensen met een veilig en fijn gevoel een bestelling plaatsen. Zit je in de fase dat je zelf een betaalpagina wilt maken? Hieronder geef ik je een tiental tips die je moet weten voordat je een betaalpagina gaat maken, en waar je rekening mee moet houden als je aan de slag gaat.
Inhoudsopgave
#1: Verwijder alle afleiding
Eén van de dingen die je niet moet doen als je een betaalpagina gaat maken, is de pagina vol maken met allerlei elementen die kunnen afleiden van het doel: betalen.
Ik zie vaak genoeg betaalpagina’s voorbij komen die super druk zijn, en waar van alles op te doen is; en waar echt gezocht moet worden naar een manier om te betalen. Het is verstandig om de afleiding zo minimaal mogelijk te houden en het doel op de betaalmanier te houden. Op die manier kunnen mensen het makkelijkste navigeren naar de betaalknop.
#2: Gebruik social proof
Mensen willen weten wat de ervaringen van andere mensen zijn. Dit zorgt voor vertrouwen.
Wat je dus moet doen op je betaalpagina is het vermelden van testimonials van mensen die het product al hebben gekocht. Het liefst met een foto er bij.
Maak hier geen ellenlange teksten van, maar een stuk of drie testimonials van een aantal regels.
Dit zorgt voor vertrouwen en geeft de bezoeker het gevoel dat de aankoop veilig en betrouwbaar is.
#3: Vermeld je garantie
Het zal je conversie ten goede komen als je de garantie vermeld.
Heeft jouw website of webshop een bepaalde garantie of niet-goed-geld-terug regeling? Vermeld deze dan? De bezoeker wordt er dan in de betaalpagina nog op gewezen dat er een garantie is, en dit zorgt er voor dat de bezoeker sneller overtuigd raakt van de koop.
#4: Zorg voor voldoende betaalmogelijkheden
Hoe meer mensen je wilt bereiken en hoe meer verkopen je wilt realiseren, hoe meer betaalmogelijkheden je zult moeten aanbieden.
Zo zul je altijd mensen hebben die via bijvoorbeeld PayPal, Bancontact of Afterpay willen betalen.
Door zoveel mogelijk betaalmogelijkheden aan te bieden, geef je mensen veel keuze en zit er altijd wel wat tussen voor de meeste mensen. Hierdoor zul je meer verkopen uit je website of webshop halen.
#5: Haal meer verkopen uit je betaalpagina met upsells en cross sells
Mensen zijn sneller geneigd om meer producten te kopen als ze in het betaalproces zitten.
Het is dan ook slim om op de betaalpagina een upsell of kassakoopje toe te voegen. Denk hierbij aan een volgend voorbeeld.
Ik verkoop een boek voor pakweg 7 euro. Als mensen willen afrekenen, krijgen ze de eenvoudige mogelijkheid om ook nog een videotraining er bij te kopen. Deze videotraining kunnen mensen dan aanvinken en deze wordt dan automatisch bij de prijs bijgewerkt.
Omdat mensen toch al in dat koopproces zitten, zijn ze sneller geneigd om meer euro’s uit te geven.
Je kunt dit ook doen als upsell of als cross sell.
#6: Maak de betaalpagina snel
Niemand wil een trage betaalpagina.
Je conversie zal een stuk hoger liggen als je betaalpagina snel laad. Dit geeft ook weer een vorm van extra vertrouwen.
Het is best verstandig om hier goed in te investeren, want geloof me, als een betaalpagina langzaam laad, jaagt dit mensen weg van de betaalpagina en het uiteindelijke doel van de betaalpagina: betalen.
#7: Vraag niet teveel informatie
Het heeft geen zin om een telefoonnummer te vragen, als dit niet nodig is (voor bijvoorbeeld het bestellen van een ebook).
Natuurlijk wil je zoveel mogelijk informatie van je klant – om zo de klant goed op te kunnen volgen, echter kan het mensen ook afschrikken en het betaalproces te lang duren.
Vraag alleen de noodzakelijke informatie, en overspoel de klant niet met allerlei invulvelden van onnodige zaken.
Plug and Pay Betaalsoftware
Ik gebruik zelf al een tijdje Plug and Pay betaalsoftware. Hiermee kan ik eenvoudig betaalpagina’s maken, zonder dat ik zelf enige vorm van technische kennis nodig heb.
Daarnaast beschikt Plug and Pay over alle bovenstaande voordelen, en is de conversie echt enorm goed.
Ook kun je allerlei handige marketing technieken toevoegen op de betaalpagina’s die je met Plug and Pay maakt.
In mijn Plug and Pay review lees je mijn persoonlijke ervaringen.