3 oorzaken waarom bezoekers je website snel weer verlaten

Gemiddelde leestijd: 6 minuten

Bezoekers naar je website krijgen is één ding, maar bezoekers op je website houden is weer compleet wat anders.

Veel mensen krijgen het wel voor elkaar om een leuke website op te zetten waar best wat bezoekers op af komen, maar ze krijgen het niet voor elkaar om die bezoekers ‘vast te houden’.

Regelmatig word ik door mensen gevraagd om naar hun website te kijken, en hun advies te geven om de bezoekersduur van hun website te verhogen.

Het advies wat ik geef is eigenlijk altijd hetzelfde:

Focus!

In een vorig artikel had ik al aangegeven dat je een website zo simpel, clean en duidelijk mogelijk moet houden. Wanneer je website een wirwar is van allerlei dingen, zal de bezoeker ‘verward’ worden en de website verlaten.

Hoe duidelijker en eenvoudiger de opzet van de website, hoe beter.

De bezoeker wil namelijk ten alle tijde weten waar hij/zij zich nou eigenlijk op de website bevind.

Op welke pagina bevind de bezoeker zich? Hoe kan de bezoeker op de website navigeren? Wat is het doel van de website?

Een voorbeeld van een drukke website
Een (extreem) voorbeeld van hoe het niet moet. Veel te druk, en geen focus.

Het gaat er dus om dat je focus en duidelijkheid op je website creëert. Dit kun je onderverdelen in 3 ‘stukken’. Deze zal ik hieronder behandelen.

Welk verdienmodel past het beste bij jou?

Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.

#1: Ingewikkelde navigatiestructuur

Ik kom vaak genoeg websites tegen die een enorm grote navigatiestructuur hebben. Ze hebben iedere categorie onder het menu gehangen en alles staat door elkaar heen.

Wanneer een bezoeker dat ziet, is ‘ie snel weer weg.

Zorg er daarom voor dat je navigatiestructuur zo duidelijk, kort en eenvoudig mogelijk is. Zoals je ziet heb ik op Internet Succes Gids.nl slechts 3 (of 4, het ligt er net aan wanneer je kijkt) menuknoppen. De homepage, video’s en mijn call to action. Meer heb ik niet nodig!

Probeer daarom je navigatiestructuur zo simpel en kort mogelijk te houden. Mensen zullen sneller op menuknoppen durven te klikken, omdat ze niet bang zijn dat ze gaan verdwalen.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.
Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

#2: Enorme lappe tekst

Op het internet wil iedereen zo snel mogelijk aan informatie komen. Daarnaast wil iedereen zo snel mogelijk de informatie lezen (of bekijken).

Daarom is het belangrijk dat je de tekst goed en overzichtelijk opstelt. Veel mensen hanteren lange, onoverzichtelijke teksten die helemaal niet fijn zijn om te lezen. De teksten zijn druk aan het oog en zwaar om te lezen.

Maak de teksten zo ‘clean’ mogelijk. Dit kun je doen door de volgende punten te hanteren:

  • Gebruik regelmatig een enter. Na twee of drie zinnen een enter gebruiken is op het internet heel gewoon
  • Gebruik afbeeldingen en video’s wanneer dat kan
  • Gebruik kopteksten om je teksten goed in te delen
  • Maak je teksten niet al te lang (uitzonderingen natuurlijk daargelaten). Een tekst tussen de 300 en 700 woorden is lang genoeg.

Zo wordt de bezoeker veel meer uitgenodigd om de tekst te lezen, en daardoor langer op je website te blijven.

Tip: ontdek de 5 regels van een goede blogpost om je artikelen nóg aantrekkelijker te maken.

#3: Intern linken en gerelateerde artikelen

Veel webmasters passen intern linken en gerelateerde artikelen nog niet toe. En dat is jammer, want deze twee simpele technieken kunnen de bezoekersduur drastisch verhogen.

Door interne links te gebruiken (een link op jouw website naar een ander artikel of pagina op jouw website) kunnen bezoekers makkelijk doorklikken als ze meer informatie over een bepaald onderwerp willen. Daarnaast nodigt een link ook uit om te klikken.

Gerelateerde artikelen zorgen er voor dat een bezoeker aan het einde van een artikel niet meteen de website verlaat, maar andere, interessante artikelen aanklikt. Precies zoals de naam zegt dus ;).

De bezoeker heeft zo door dat je website veel meer (interessante) content te bieden heeft dan het artikel waar hij/zij zich momenteel op bevind.

Begin vandaag nog met het toepassen van deze ’technieken’. Ze zullen er ongetwijfeld voor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven, en ze uiteindelijk meer affiniteit met je website krijgen.

Hoelang blijven bezoekers op jouw website? En hoeveel pagina’s bezoeken ze gemiddeld? Laat het me even weten in de reacties hieronder!

Lees ook even het Kennisbank artikel: Wat maakt een goede website?

Vond je dit artikel leerzaam? Ik zou het zeer waarderen als je het even zou liken/sharen op social media. Dat kan met de knoppen hierboven.

Succes!

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid. Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *