7 Webinar tips voor het organiseren van een succesvol webinar

webinar tipsWebinar tips nodig? Waar webinars een aantal jaar geleden voornamelijk in Amerika werden georganiseerd, zie je ze nu steeds vaker ook in de Benelux georganiseerd worden.

En dat is niet voor niks; webinars zijn namelijk het ideale middel om via massa-communicatie direct met je doelgroep te communiceren en enorm veel waarde te leveren en vertrouwen op te bouwen.

Ook webinars organiseren? Lees dan dit artikel, want ik sta op het punt om je 7 tips voor het organiseren van een succesvol webinar te geven!

Waarom deze webinar tips?

Webinars worden steeds populairder en steeds meer mensen zijn begonnen met het organiseren van webinars.

Echter weten veel mensen niet hoe ze een goed webinar moeten organiseren, en gaat er nog wel eens wat mis. Met deze webinar tips ga je goed voorbereid je webinar in.

1. Werk met goede webinar software

Het is enorm belangrijk dat je goede webinar software gebruikt. Stel je eens voor dat midden in het webinar de verbinding verbreekt!

Om me heen zie ik dat veel internet marketeers voor de goedkoopste oplossing gaan – of zelf een gratis oplossing als Google Hangouts – maar dat dit op lange termijn juist duurkoop is.

GoToWebinar is zonder twijfel mijn favoriete webinar software; het kost wat, maar dan heb je ook wat. Een super snelle verbinding en de perfecte software om met je deelnemers te communiceren.

Investeer daarom in goede webinar software, je haalt het er zonder twijfel weer uit!

2. Zet je aanmelders op een aparte mailinglijst

Waar veel webinar organisatoren de mist in gaan, is in het ‘sorteren’ van de mensen die zich voor hun webinar hebben aangemeld.

Wanneer je GoToWebinar gebruikt krijg je weliswaar netjes een overzicht te zien van de mensen die zich hebben aangemeld, echter is dat – naar mijn mening – nog niet genoeg!

Daarom zet ik alle deelnemers op een aparte ‘Webinar mailinglijst’, zodat ik een handige autoresponder kan gebruiken, die de aanmelders eraan herinnert om naar het webinar te komen.

Niet iedereen die zich voor het webinar aanmeldt, komt ook daadwerkelijk opdagen.

Sterker nog, vaak is het zo dat slechts 30% van de aanmelders naar het webinar komt. Ze zijn het dan vergeten, of hebben geen zin meer.

Door een autoresponder aan te zetten kun je dit percentage vergroten! Praat overigens niet meer over het “webinar”, maar over “jullie afspraak”.

3. Kom ruim op tijd het webinar binnen

Een tijdje geleden had ik mezelf aangemeld voor een webinar van een mede- internet marketeer.

Ik had enorm veel zin in het webinar, en ontving ongeveer een kwartier voordat het webinar begon een mail met de mededeling dat het webinar was begonnen.

Toen ik op de link klikte om het webinar binnen te gaan, zag ik dat de organisator zelf nog niet aanwezig was, en dat ik dus moest wachten op zijn entré.

Dit is niet alleen erg irritant (je hoort de hele tijd een vrouwelijke stem die “waiting for the organiser to begin” zegt, maar ook erg slordig.

Daarom zorg ik er altijd voor dat ik zelf ruim 20 minuten van te voren het webinar binnen kom, en een PowerPoint-slide laat zien dat het webinar om – bijvoorbeeld – 20:02 uur gaat beginnen.

4. Zorg voor interactie

Webinars waarin geen interactie in zit, zijn saai. Probeer daarom altijd de interactie met je deelnemers op te zoeken.

Dit kun je op verschillende manieren doen; door bijvoorbeeld de namen van de deelnemers voor te lezen wanneer je aan het webinar begint (zorgt voor een goede connectie), en ook tijdens het webinar vragen aan je deelnemers te stellen.

Wanneer je een webinar houdt zonder enige vorm van interactie, zullen deelnemers zich sneller vervelen en geneigd zijn om ondertussen andere dingen te doen.

5. Geef waardevolle informatie

Het belangrijkste van het webinar is natuurlijk de informatie die je met de deelnemers gaat delen.

Ik heb vaak genoeg een webinar gevolgd wat één grote sales-pitch was, en je weet – net als mij – dat dit super irritant is. Wanneer je een webinar gaat houden, zorg er dan voor dat je super waardevolle informatie gaat delen.

Informatie die je anders wellicht voor XX,- euro te koop zou zetten.

Ik geloof er in dat wanneer je veel geeft, je ook veel terug zal krijgen. Dat merk ik in mijn webinars ook. Mensen bedanken mij na afloop voor de waardevolle informatie, en kopen mijn producten.

Een win-win situatie!

6. Laat je deelnemers vragen stellen

Webinars lenen zich prima uit om op een vrij simpele manier enorm veel mensen tegelijkertijd te bereiken, maar toch persoonlijk over te komen.

Deelnemers kunnen aan jou vragen stellen, en jij kunt deze vragen natuurlijk beantwoorden. Wanneer je aan het eind van je webinar de deelnemers gelegenheid geeft om vragen over het webinar (of je product) te stellen, kun je hun bezwaren wegnemen.

Mensen hebben vaak nét even dat ene zetje nodig om met iets aan de slag te gaan; persoonlijke contact kan net dat extra zetje zijn. Beantwoord overigens wel eerst de vragen die met je product te maken hebben, en daarna pas de vragen die over andere dingen gaan.

7. Neem je webinar altijd op

Vergeet niet om je webinar op te nemen. Webinars bieden namelijk enorm veel content, wat je later altijd nog kunt hergebruiken.

Denk bijvoorbeeld aan 48-uurs acties, waar je mensen naar de replay van je webinar stuurt. Of gewoon een waardevolle YouTube-video.

Een webinar duurt al snel een uur, en het zou zonde zijn als je er later niks meer mee zou doen.

Stel het niet uit

Ik merk dat mensen vaak bang zijn om hun eerste webinar te organiseren. Dat is natuurlijk niet verrassend, want het is toch een presentatie die je voor (veel) mensen gaat houden.

Vaak zijn mensen bang dat er iets mis gaat, of dat ze niks zullen verkopen.

Het is echter nergens voor nodig om bang te zijn; je eerste webinar zal toch anders gaan dan gedacht.

In mijn eerste webinar kwam ik er namelijk achter dat ik een kwartier zelf in beeld was, terwijl het de bedoeling was dat deelnemers mijn scherm zagen.

Je leert er van; de volgende keer maak je die fout niet meer en zo word je er telkens beter van.

Daar gaat het om!

Stel het organiseren van je webinar daarom niet uit, en organiseer – het liefst – deze week nog een webinar.

Laat een reactie achter