Op het forum wordt regelmatig de vraag gesteld wat een tekstschrijver nou eigenlijk kost.
Dat is natuurlijk niet gek ook, want als je zelf niet goed teksten kunt schrijven, kan het een goede oplossing zijn om een tekstschrijver in te huren.
Dus: hoeveel kost een tekstschrijver nou eigenlijk? Hoeveel ben je gemiddeld kwijt per uur, en per woord?
Op deze pagina zal ik het antwoord met je delen.
Waarom een tekstschrijver inhuren?
Voordat ik het ga hebben over de kosten om een tekstschrijver in te huren, zal ik je eerst vertellen waarom het een goed idee is om met een tekstschrijver in zee te gaan.
Goede teksten zijn namelijk erg belangrijk. Sterker nog; het is het belangrijkste onderdeel van je website.
Teksten moeten er namelijk voor zorgen dat je website goed gevonden gaat worden in Google, en dat website bezoekers worden overgehaald om je product te kopen, of contact op te nemen.
Wat ik gek genoeg vaak zie is dat mensen wel vaak veel geld uitgeven voor een website bouwer, maar besparen op teksten. Dat is het domste wat je kunt doen.
Wat kost een goede tekstschrijver?
Met opzet zeg ik “goede” tekstschrijver, want een tekstschrijver moet natuurlijk wel kwaliteit leveren. Er zijn helaas genoeg tekstschrijvers die simpelweg andermans teksten kopieëren en deze in eigen woorden omzetten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Tarief per woord
Een goede tekstschrijver vraagt geen 0,02 euro per woord.
Een goede tekstschrijver zal minimaal 0,07 euro per woord vragen.
Als je dus een tekst van 1000 woorden afneemt, kost je dat pakweg 70,- euro. Dat is een prima tarief.
Tarief per uur
Naast een tarief per woord zijn er ook tekstschrijvers die per uur rekenen.
Hier ben ik zelf niet zo’n fan van, en betaal ik liever per woord.
Een normaal tarief per uur kun je rekenen op ongeveer 100,- euro per uur. Je zou dan goede teksten moeten hebben.
Wat levert een goede tekstschrijver op?
Veel mensen gaan de mist in door alleen te kijken naar wat het kost.
Het is in mijn ogen veel belangrijker om te kijken naar wat een goede tekst kan opleveren.
Als ik weet dat ik voor een heel belangrijk keyword, goed kan scoren in Google, dan weet ik dat dit mij een X aantal sales per dag op kan leveren.
Het is dus belangrijk dat je weet wat je doet – en wat voor jou belangrijke zoekwoorden zijn.
Zo heb ik bijvoorbeeld genoeg pagina’s die ik heb gepubliceerd (maar niet zelf heb geschreven), die mij tienmaal de investering hebben opgeleverd.
Even kort samengevat levert een goede tekstschrijver:
- Een tekst die qua SEO is geoptimaliseerd
- Een unieke tekst
- Een tekst die goed zal converteren als dat de bedoeling is
- Een tekst die zich verplaatst in het beeld van de bezoeker
- Het probleem van de bezoeker oplost