Onderstaand is een gastblog van Jordi Bron van Contany.nl
Contentmarketing heeft vele voordelen. Het is onmisbaar geworden en dé manier om gevonden te worden in de zee aan informatie op het internet. Contentmarketing gaat om de juiste timing, de juiste doelgroep, de juiste content en het juiste medium.
We bespreken in deze blog alle voordelen van contentmarketing!
Waarom contentmarketing?
- Mensen zoeken niet meer direct op internet, maar komen op je website via social media en zoekmachines. Hoe vaak ga jij direct naar een website zonder deze eerst op Google te hebben gevonden? Precies daarom is vindbaar zijn nog nooit zo belangrijk geweest. Hoe wil jij anders gevonden worden in de zee aan informatie op internet?
- De concurrentie doet wél aan contentmarketing. Het is maar een kwestie van tijd voordat zij beter gevonden worden op die gewilde keywords.
- De consument is niet meer vatbaar voor push-marketing zoals spam en advertenties. De redactionele content wordt daarentegen door 58% wel vertrouwd.
- Contentmarketing helpt het bedrijf enorm bij verhoging van paginabezoekers, likes, conversie, lead generation, klantenbinding, merkreputatie etc.
- Google wordt steeds slimmer. Google wil de consument zo goed mogelijk helpen en beoordeelt websites daarom op kwaliteit. Om te voldoen aan de eisen van Google is het nodig om slim gebruik te maken van contentmarketing.
Voordelen van contentmarketing
Met contentmarketing kun je heldere specifieke doelen bereiken, bijvoorbeeld conversieverhoging, meer paginabezoekers of meer clicks. We geven hier de doelen weer die worden bereikt door het inzetten van contentmarketing.
Online vindbaarheid
Dit is de kern van online marketing. Zonder goed vindbaar te zijn, heeft het weinig zin om überhaupt online te zijn. Door contentmarketing te implementeren, komt je online bedrijf hoger in de zoekresultaten. Goede content en zoekmachine optimalisatie (SEO), zorgen voor een hogere positie in de zoekresultaten. Ook van social media zul je meer resultaten zien, omdat je laat zien dat je iets te vertellen hebt en interactie aangaat. Zo bind je je met de doelgroep en zullen ze je in de gaten houden.
Merkreputatie
Je eigen merkreputatie heb je niet zelf in handen. Dit wordt bepaald door je stakeholders: klanten, leveranciers, samenwerkingspartijen etc. Je kunt de merkreputatie wel beïnvloeden door contentmarketing. Met je content kun je laten zien wie je bent en een positief gevoel creëren bij jouw merk.
Lead generation
Contentmarketing is een effectieve manier om leads te genereren. Lead generation werkt als volgt: Je produceert content die interessant is voor de doelgroep om te lezen. Belangrijk hierbij is het gebruik van call-to-actions, zoals ‘Meld je hier aan voor ons e-book’. Voordat ze het e-book kunnen lezen moeten ze zich aanmelden en gegevens invullen. Deze gegevens verzamel je in een bestand, zodat je deze leads later kunt te benaderen.
Een voorbeeld: Je hebt een e-book gemaakt en deze promoot je op je website en social media. Dit e-book krijgt de doelgroep toe gemaild nadat ze zich hebben aangemeld voor je nieuwsbrief. Als je klant zich heeft aangemeld, krijgt de klant het e-book toegestuurd. De klant is blij met zijn e-book, en jij bent blij met een aanmelding voor de nieuwsbrief en de gegevens. Na een aantal weken kun je de klant benaderen om over het e-book te praten en andere producten aan te bevelen.
Klantenrelaties
Klantenrelaties opbouwen doe je door waarde te bieden en je te binden met de klant. Dit kan met jouw content! Door regelmatig interessante content te plaatsen, laat je zien dat je wat te vertellen hebt en zullen mensen je in de gaten houden. Met content kun je ook veel meer waarde toevoegen aan je bedrijf en product. Je biedt de klant meer dan alleen het product. Hierbij komt storytelling en gepersonaliseerde content naar boven, wat je prima in je content kunt verwerken.
Conversie
Dit is waar het voor de meeste bedrijven uiteindelijk om gaat: doelen bereiken. Je zult zien dat de conversie op de website langzaamaan constant blijft stijgen. Contentmarketing vergt een lange adem. De resultaten zullen misschien nog niet zichtbaar zijn in de eerste weken, maar het betaalt zich zeker terug. Er komt meer verkeer op de website. Door jouw relevante content trek je ook de juiste doelgroep aan en is de kans groter op meer pageviews, downloads, likes, aankopen etc.
Benieuwd hoe je het maximale uit contentmarketing kan halen? Bekijk hier de aanpak van de contentstrategie van Contany.nl!
Prachtig geschreven en zo waar!
Content marketing is zeker een lange adem hebben (helemaal in deze tijd) het kan soms wel maanden duren en met bepaalde posities (lees: concurrerende keywords) soms wel langer dan een jaar.
Investeren in content is (naar mijn mening) nooit verkeerd!