Wanneer je een product aanbied wat mensen naast eenmalig ook in termijnen kunnen (af)betalen, dan moet je de betalingen natuurlijk delen door het aantal termijnen.
Ik zal je een voorbeeld geven.
Wanneer je een product aanbied voor 2000,- euro (inclusief btw), en je mensen ook de mogelijkheid geeft om in 4 termijnen te betalen, dan is het meest logische wat je kunt doen 4 termijnen van 500,- euro aanbieden, toch? De meeste aanbieders zouden dit doen, en dat is logisch ook. Je deelt het eenmalige bedrag door het aantal termijnen.
Het probleem hiervan is echter dat je op die manier het geld een stuk minder snel binnen hebt en dat dit ook risico’s met zich meebrengt, zoals storneringen (dat mensen de overige termijnen niet meer betalen).
Ik had hier ook veelvuldig mee te maken, maar heb door een kleine ‘hack’ het aantal termijnbetalingen enorm naar beneden weten te halen, en de eenmalige betalingen kunnen boosten.
Van 47% termijnbetalingen naar 33%
Hoe ik dat deed?
Heel simpel: ik rekende gewoon een termijn extra als mensen in termijnen wilde betalen.
Zo had ik geen 4 termijnen van 500,- euro, maar 4 termijnen van 625,- euro, wat uitkomt op 2500,- euro.
Hierdoor wordt het niet ineens een stuk minder interessant om voor de termijnbetalingen te gaan, maar verdien nog eens een extra termijn als mensen hiervoor kiezen.
Op die manier ben ik van een verhouding van 53% eenmalig en 47% termijn, naar 67% eenmalig en 33% termijnbetalingen gegaan, wat toch een groot verschil brengt in cashflow, en het risico op storneringen is een stuk lager.
En nog belangrijker: de conversie van het product is gewoon hetzelfde gebleven. Het is alleen een stuk minder interessant om voor een termijnbetaling te gaan, en dus kiezen de meeste mensen voor een eenmalige betaling.
Ik zeg niet dat dit ook voor jouw business zal gaan werken, maar voor mij heeft het in ieder geval goed zijn werk gegaan. Zeker het uitproberen waard!