Splittesten in Google Analytics is een goede en simpele manier om de conversies van verschillende pagina’s te meten.
Veel mensen weten echter niet dat het mogelijk is om A/B tests (splittesten) uit te voeren in Google Analytics, en dat is zonde, want dat is namelijk helemaal niet moeilijk en is zo gedaan.
Een splittest opzetten in Google Analytics is dus zo gedaan.
Inhoudsopgave
Op deze pagina zal ik je exact uitleggen hoe je een splittest kunt opstarten in Google Analytics, en hoe je het maximale uit je splittest kunt halen.
Welk verdienmodel past het beste bij jou?
Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.Waarom splittesten in Google Analytics?
Voordat ik je ga vertellen hoe je een splittest kunt opzetten in Google Analytics, zal ik je eerst vertellen waarom het zo belangrijk is om splittests op te zetten.
Door verschillende pagina’s tegen elkaar op te testen, kun je namelijk zien welke pagina er beter converteert.
Heb je bijvoorbeeld een pagina waar je een product verkoopt, dan doe je er goed aan om een variant te maken en die tegen het origineel op te testen.
Misschien heeft de nieuwe pagina wel een hogere conversie en loop je dus geld mis als je deze pagina niet als origineel instelt.
Of misschien heb je wel een pagina waar je aan lead generatie doet, maar heb je nog nooit een variant opgezet. Misschien weet je wel helemaal niet hoe goed (of slecht) je pagina converteert.
Je doet er dus altijd goed aan om splittesten uit te voeren. Zo weet je ten eerste wat de conversie van je landingspagina is, en ten tweede welke pagina er beter converteert, en kun je dus meer geld verdienen.
Ook starten met geld verdienen online?
Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.
Stap 1: Je doel instellen
Wat is het doel van je split test?
Het is noodzakelijk om eerst een doel in te stellen in Google Analytics, voordat je een splittest kunt opstarten.
Een doel instellen doe je door in Google Analytics te gaan, en aan de bovenkant voor Beheerder te kiezen. Vervolgens zie je aan de rechterkant de knop ‘Doelen’ staan.
Zorg er wel voor dat je in het goede Google Analytics profiel werkt.
Je kunt vervolgens een doel aanmaken.
Belangrijk hierin is dat je aangeeft om welk soort doel het gaat (bijvoorbeeld een product aankoop) en dat je de bedankt-pagina instelt (de pagina die mensen zien nadat mensen je product hebben gekocht).
Zo kan Google namelijk registreren dat er een verkoop heeft plaatsgevonden en dat het doel is behaald.
Stap 2: Je splittest instellen
Als je doel is aangemaakt, kun je beginnen met het instellen en activeren van je splittest.
Dit doe je door in de menuknop Rapportage (bovenin) naar Experimenten te gaan. Hier kom je via dit pad:
Rapportage > Gedrag > Experimenten
Hier klik je op ‘Experiment maken’.
Het eerste wat je moet doen is een naam meegeven aan het experiment, en vervolgens het doel van het experiment kiezen. Hier kun je het doel kiezen wat je net hebt aangemaakt.
Vervolgens kies je hoeveel procent van het verkeer het experiment (de splittest) moet zien. Als je voor 100% kiest, krijgen alle bezoekers je experiment te zien.
Dat houdt in dat 100% van je bezoekers naar je originele pagina, of je splittest pagina gaan. NIET dat 100% naar je nieuwe pagina (je split test pagina) gaan. 100% van je bezoekers krijgt dus te maken met je experiment.
Stap 3: Je originele pagina en je variant pagina
In de volgende stap moet je je originele pagina en je experiment pagina instellen.
Je stelt dus in wat de originele pagina is, en wat het webadres van je variant is.
Zo weet Google dus om welke pagina het gaat en naar welke pagina het verkeer van de splittest gestuurd moet worden.
Je kunt meerdere varianten toevoegen door op ‘Variant toevoegen’ te klikken.
Stap 4: Splittest controleren
Als je het doorgegeven hebt om welke pagina’s het gaat, ben je in principe al klaar.
Google gaat de pagina’s dan testen en checken of de benodigde code’s op je pagina’s te vinden zijn.
Je krijgt dan een Google Experiment Code, welke je op de originele pagina moet zetten (waar de Google Analytics code staat). Op de variant pagina hoeft alleen de normale Google Analytics code te staan.
Google geeft aan of de twee codes op de pagina’s gevonden zijn.
Stap 5: Start de splittest!
Als de code op beide pagina’s gevonden is, kun je het de splittest starten door simpelweg op ‘Experiment starten’ te klikken!
Meer stelt het niet voor… makkelijk toch?
Als de split test bezig is kun je via Experimenten checken wat de statistieken van je split test zijn.
Zoals je in de bovenstaande screenshot ziet converteert het origineel hier stukken beter dan de variant die ik had aangemaakt.
Zo weet ik dat ook weer ;-).
Heb je nog vragen of is iets niet duidelijk? Laat hieronder gerust een reactie achter!
Hoi Jacko,
Leuk en informatief artikel.
Ik heb alleen een vraagje. Wij willen een test doen, maar dit alleen testen op de desktop versie, dus niet op mobiel.
Kun je dit ook instellen in Google?
Groet,
Jasper
Hoi Jacko,
Is het mogelijk om mobiel uit te sluiten bij Google Analytics als je gaat testen?
Groet,
Jasper
Hoi Jasper,
Goede vraag!
Alleen is dit (volgens mij) niet mogelijk. Dit kan wel in Google AdWords, dus dat je daadwerkelijk advertenties gaat testen.
Succes!