De reden dat je ontvolgt wordt

Er bestaat een manier om jouw social media volgers op kanalen als Instagram, Twitter of Pinterest drastisch te laten groeien.

Vooral in landen als Amerika wordt deze methode op grote schaal toegepast en ook binnen Nederland begint deze strategie steeds vaker online op te duiken.

De Amerikanen hebben hier zelfs een naam voor en die is:

De ‘follow/unfollow method’ oftewel de ‘volg/ontvolg’-methode.

Online zijn hier al verschillende tools voor te krijgen en al die social media accounts die je online ziet die beloven om jouw followers aantallen te laten groeien maken gebruik van deze methode.

Je kan deze zowel geheel geautomatiseerd uitvoeren,  maar je kan er ook voor kiezen om het handmatig (zelf) uit te voeren. In grote lijnen gaat het als volgt:

  • Vind interessante gebruikers binnen jouw niche of op basis van relevante #hashtags binnen jouw sector. Bijvoorbeeld: gezondheid, ondernemen of marketing
  • Begin direct met volgen. Dit werkt overigens het beste bij gebruikers die hun account niet privé hebben ingesteld. Kanttekening: je kan maximaal 30 volgers per uur toevoegen.
  • Wacht vervolgens een uur en herhaal dit proces opnieuw.
  • Uit ongeschreven sociale etiquette zal een groot gedeelte van deze volgers jou terug gaan volgen.
  • Klik daarna op jouw eigen lijst van volgers en begin die nieuwe volgers te “unfollowen” oftewel te ontvolgen. Hiermee creëer je weer ruimte om “nieuwe” gebruikers te volgen, want je kan maximaal 7.500 mensen volgen. Zorg er wel voor dat je de gebruikers de tijd hebt gegeven om je terug te volgen.

Er zijn momenteel steeds meer Nederlandse gebruikers die gebruik maken van deze methode om hun volgers aantallen explosief te laten groeien. Vooral de geheel geautomatiseerde versie is daarbij in trek.

Gerelateerd: http://jerryvanstaveren.nl/leed-bots-heet/

Om je een indicatie te geven in hoeverre deze methode al zijn intrek heeft genomen kan ik mijn eigen Instagram account goed als voorbeeld nemen.

Als we kijken naar mijn eigen social media groei op een kanaal als Instagram over de afgelopen 2 maanden dan zie je hoe erg deze methode al aan de orde van de dag is.

volgers social media

Maar liefst een overweldigende 87% van de nieuwe volgers viel weg binnen een paar dagen of zelfs een paar uur na het toevoegen.  
Deze methode heeft zowel voor’ als nadelen. Het is maar net waar jij belangrijk vindt. Ik zal de voornaamste voor’ en nadelen voor je op een rijtje zetten

Voordelen

  • Snelle groei
    Jouw volgers aantallen zullen veel sneller groeien, dan wanneer je “organisch” te werk gaat.
  • Sociale bewijskracht
    Mensen nemen aan dat jouw product of dienst goed is als je veel volgers hebt

Nadelen

  • Lage betrokkenheid
    Omdat er geen echte connectie met jouw volgers bestaat is het aantal likes en reacties op jouw fotos of content laag. Wat overigens weer afbreuk doet aan die sociale bewijskracht
  • Geen “echte” relatie opgebouwd
    Omdat je de volgers hebt ontvolgt komt er van jouw kant geen reactie en dat is juist de kracht van social media. Er groeit niets en de relatie blijft oppervlakkig. Je ziet namelijk niets van jouw volgers terugkomen in jouw tijdlijn, omdat je ze weer ontvolgt hebt.
  • Je wordt ervaren als Spammer
    Wanneer je mensen gaat toevoegen die jou niet kennen, zullen ze in veel gevallen al achterdochtig zijn. Als je ze vervolgens direct gaat ontvolgen zodra ze jou het voordeel van de twijfel hebben gegeven zal dit niet bijdragen aan het kleine beetje vertrouwen dat er is.

Online draait het vooral om vertrouwen. En dat is juist het punt waarop het misgaat wanneer je besluit om deze methode toe te passen. 

Engagement

Vertrouwen is het de bouwsteen van online zaken doen en vertrouwen wordt op social media gebied vooral gemeten in de mate van engagement.

Engagement is in essentie niets meer dan de betrokkenheid van een  volger op jouw content. Kortom: Hoe veel ze jouw content liken, delen of daar op reageren.

Als ik kijk naar mijn eigen kanaal wisselt de betrokkenheid tussen de 3% en 12%. Waarvan het meeste plaats vindt binnen 24 uur. Over het algemeen bereikt de content die ik plaats rond de 5% tot 7% betrokkenheid (oftewel engagement) binnen een week.

Een case-study toont aan dat topmerken en grote bedrijven op  Instagram een gemiddeld betrokkenheid percentage tussen 1,4% en 5,4% hebben.

Een ander onderzoek bewees dat wanneer de volgers aantallen vergroten, de betrokkenheidpercentages juist verlaagd worden.  Gebruikers met 10.000 tot 100.000 volgers hebben gemiddeld maar 2,4% engagement.

Relaties onderhouden is moeilijk

Het bewijst dat social media om relaties bouwen draait en dat hoe meer “vrienden” je hebt, hoe lastiger het wordt om die relatie op te bouwen.

En dat terwijl daar juist de echte kracht van social media ligt.

Vraag jezelf dus oprecht af: Ga jij voor kwantiteit of kwaliteit? Heb je liever 10.000 volgers zonder enige interactie of relatie, of ga je toch liever voor 100 kwalitatieve volgers die enthousiast over je zijn, jouw content delen en uiteindelijk omzet zullen opleveren?

Succes!

Laat een reactie achter