Zo zorg je ervoor dat iedereen je e-mails leest, druk of niet

druk met email marketingDruk, druk, druk … we horen het de hele dag door. Iedereen heeft het druk. Met werk, familie, vrienden, sport, het huishouden, boodschappen en het updaten en checken van social media.

Veel mensen nemen dagelijks de tijd om hun e-mails te lezen, maar maken echter wel eerst een selectie van welke e-mails wel en niet gelezen worden. Vooral professionals met een overvolle inbox die het liefst zo weinig mogelijk tijd besteden aan het doorspitten van de vele ongelezen e-mails.

De vraag is, hoe kun je dit drukke B2B publiek toch bereiken? Hoe zorg je ervoor dat je e-mail door CEO’s, managers en influencers wordt geopend? In dit artikel laat Megan van Newsletter2Go je precies zien hoe je ervoor zorgt dat iedereen je e-mails leest, druk of niet.

Een goede e-mail begint bij een pakkend onderwerp…

Er zijn veel studies gedaan naar het “beste onderwerp”. Echter hangt het succes van het onderwerp zeer nauw samen met de doelgroep.

Een e-mail naar een influencer voor een potentiële samenwerking heeft een heel ander soort onderwerp dan een e-mail naar de CEO binnen het bedrijf.

Één ding wat alle doelgroepen wel gemeen hebben, is dat het onderwerp persoonlijk en relevant moet zijn. Laat zien dat dit een e-mail is die speciaal gericht is op de ontvanger en het niet om een algemene nieuwsbrief template gaat die naar het complete adresboek is gestuurd. Het onderwerp moet voor de ontvanger relevant zijn en een gevoel van urgentie oproepen om de e-mail te openen en de gehele content te lezen.

Geef in het onderwerp direct het voordeel voor de ontvanger aan. Wat is de Return On Investment voor het openen van de e-mail? Wat krijgt de lezer terug voor het investeren van zijn of haar waardevolle tijd?

Houd het onderwerp daarnaast zo helder mogelijk, zodat de lezer precies weet wat de e-mail inhoudt.

Enkele voorbeelden:

  • Vraag over Facebook Live videos blogartikel
  • Laura, 2 vragen over je laatste boek “E-mailmarketing voor e-commerce”
  • Recap KPI meeting 3 juli
  • Bas, heb je 1 minuut tijd voor mijn pitch voor een gastblog?
  • Uitnodiging: Newsletter2Go members-only evenement

…en eindigt met relevante inhoud

Het onderwerp is slechts een onderdeel van de samenhangende elementen die bepalen of een e-mail relevant is of niet. Wanneer de e-mail eenmaal geopend is moeten de headline en de tekst de rest van het werk doet. Vaak wil je dat de context leidt tot het ondernemen van een actie, zoals het klikken op een button die naar de website leidt of het antwoorden op de e-mail.

Houd daarom de inhoud het liefst to the point en maak de e-mail niet te langdradig. Hoe korter, hoe beter. Onderzoek heeft aangetoond dat de gemiddelde leessnelheid 200 woorden per minuut bedraagt. Een e-mail met maximaal 200 woorden is daarom ideaal wanneer je niet teveel tijd van de ontvanger in beslag wilt nemen.

Vertel in enkele korte zinnen wat het doel van de e-mail is. Onthoud dat mensen weinig tijd hebben en overzichtelijke e-mails met korte zinnen, nummers en bullet points zeer zullen waarderen.

Een relevante e-mail heeft het volgende formaat:

  1. Welkomstgroet
  2. Reden voor de e-mail
  3. Details
  4. Call-to-action
  5. Afscheid

Ook in de body van de e-mail helpt het enorm om te laten zien dat je weet naar wie je de e-mail stuurt. Voeg een persoonlijke boodschap toe om een connectie met de ontvanger op te bouwen. Controleer hiervoor bijvoorbeeld de blog of social media kanalen van de ontvanger en gebruik deze informatie strategisch.

Bijvoorbeeld:

  • PS Ik las dat je een trip naar Praag hebt gepland, ik kan het restaurant U Kroka in Praha 2 erg aanraden!
  • Je laatste blogartikel over e-mailmarketing strategieen was erg interessant, de tweede methode heeft bij ons al voor 20 nieuwe aanmeldingen in 1 week gezorgd

Tenslotte is het altijd aan te raden om de e-mail af te sluiten met een aanbod. Bied de ontvanger je tijd en hulp aan in ruil voor de gunst die je in de e-mail vraagt. Op deze manier profiteren beide partijen van de samenwerking.

Oh en, vergeet niet om een follow-up e-mail te sturen. Het feit dat je eerste e-mail ongeopend blijft wil niet zeggen dat de ontvanger per definitie niet geïnteresseerd is. Een follow-up e-mail na minimaal 72 uur waarvan het onderwerp bijvoorbeeld begint met “RE:” zal gegarandeerd voor meer openingen zorgen.

Laat een reactie achter