Mobiel kopen wordt steeds belangrijker. Is jouw webshop er klaar voor?

Het internet verandert constant.  En internetgebruikers evolueren al net zo snel.

Jij, als eigenaar van een webshop, kan daar handig op inspelen.  Zo maakt Google het nu mogelijk dat jouw potentiële klant “Google Now Cards” op zijn Android te zien krijgt als jij een prijsverlaging toepast.

Je zal begrijpen dat dat een enorme boost in jouw online verkopen kan betekenen.

Laten we ons even voorstellen dat jij een online kledingwinkel hebt.

Google Now Card

Stel jezelf even voor in de plaats van jouw potentiële klant. Ze zit mijmerend op de trein en verlangt naar de lente. En nog meer naar een nieuwe zomeroutfit.

Ze neemt, nu ze toch even de tijd heeft, haar mobiel en komt via Google Shopping uit bij een jurk in jouw webshop die ze geweldig vindt.  Net op dat moment komt ze aan op haar eindbestemming en sluit haar mobiel.

Enkele dagen nadien heb jij een actie lopen op jouw website en doe je een aanpassing aan de prijs van deze jurk.

Jouw potentiële klant krijgt nu automatisch een Google Now Card met een afbeelding van de jurk, de informatie en uiteraard de aangepaste prijs.

Je kan begrijpen dat zij nu wel heel erg aangespoord zal worden om deze jurk aan te kopen of tenminste om jouw webshop opnieuw te bekijken. En je betaalt hier voorlopig niets extra’s voor.

Uiteraard moet je daarvoor wel een aantal dingen op zijn plaats hebben. En laten we dan vooral eerst even kijken naar Google Shopping.

Wat is Google Shopping?

Als je een webshop hebt en je maakt geen gebruik van Google Shopping, dan zal het heel moeilijk zijn voor jouw klanten om je te vinden.  Met Google Shopping kan jij een productlijst met afbeeldingen integreren in de Google Zoekresultaten.

In het voorbeeld van onze dame op de trein zou dit er zo kunnen uitzien:

Google Shopping

Je begint met Google Shopping via AdWords.

Het zijn dus wel degelijk betalende advertenties, maar als je er goed mee weg kan creëer je al snel een betere zichtbaarheid voor je producten.

Jouw productafbeeldingen worden getoond bij de zoekresultaten, waardoor je hogere clickrates krijgt, meer bezoekers en een hoger engagement.  Dit zijn mensen die klaar zijn om te kopen en die wil je graag in je winkel.

En wat zijn dan die “Google Now Cards”?

Google Now is een app die je op je smartphone kan installeren. Zonder dat je er veel voor moet doen, leert Google alles over jou: waar je woont, waar je werkt, welke afspraken je hebt en waar je naartoe bent gereisd.

Dat klinkt misschien wel wat beangstigend, maar het is nu eenmaal eigen aan dit tijdperk.

Het fijne is dat je in die app dan ook informatie krijgt die heel persoonlijk van toepassing is op jouw interesses, gewoonten en activiteiten.  En ook toegepast op jouw zoekgedrag in Google.

Omdat Google nu Google Now integreert met Google Shopping, wordt het mogelijk dat jouw prijskortingen gezien worden door mensen die jouw website eerder bezochten. En daar hoef je dus verder niets voor te doen.

En wat denk je van het inpikken van klanten van de concurrentie?

Wanneer jouw dame op de trein in de Google Now App zoekt op een blauwe jurk, zal zij misschien in eerste instantie bij de concurrentie terecht komen.

Dankzij de functie “Visueel gelijkaardige producten” zal zij echter, onder haar keuze, mogelijk een blauwe jurk van jou kunnen zien omdat die er gelijkaardig uitziet.

En misschien komt zij zo toch nog bij jou terecht omdat jouw prijs voordeliger is of omdat ze reeds eerdere ervaringen had met jouw winkel.

price alert in google shopping

Google is steeds bezig met het verbeteren van deze technologie en zal uiteindelijk heel sterk worden in het herkennen en catalogiseren van afbeeldingen.

Als online verkoper kan je daar je voordeel bij doen. Dat geldt natuurlijk ook voor de concurrentie.  Ook zij kunnen met jouw klanten gaan lopen, als ze dezelfde technieken toepassen.

Wat betekent dit voor de SEO van je website?

Tot op heden was SEO vooral gericht op woorden. Om goed te scoren in de zoekresultaten was relevantie van de tekst zeer belangrijk.  Dat verandert nu zeer snel.

Alleen al in dit voorbeeld kan je zien hoe veel belangrijker het is om je producten in je webshop regelmatig een update te geven.  Zo maak je meer kans opgemerkt te worden via de Google Now Cards in het mobieltje van jouw mogelijk klant.

Door de functie “Visueel gelijkaardige producten” worden ook de afbeeldingen van jouw producten zeer belangrijk. Zo kan je bijvoorbeeld afbeeldingen gebruiken die heel dicht bij de afbeeldingen van de concurrentie liggen.

Als je weet dat je prijs/kwaliteit sterk bent, zou dit een heel goede strategie zijn.

Voor exclusieve, duurdere producten kan het dan net weer beter zijn om totaal verschillende afbeeldingen te gebruiken ten opzichte van de concurrentie.  Aan jou om uit te zoeken wat het beste is in jouw situatie.

Naar de toekomst toe blijft het dus belangrijk de evolutie van het mobiel surfen goed in de gaten te houden. Je bent immers genoodzaakt om jouw optimalisatiestrategie hier steeds weer op af te stemmen.

Momenteel is het belangrijk te gaan focussen op meer beeld en minder tekst als je je webshop optimaal zichtbaar wilt hebben.

Laat een reactie achter