Een evergreen webinar is een webinar wat vooraf is opgenomen, en automatisch ‘gepresenteerd’ word. In principe is een evergreen webinar (ook wel een automated webinar genoemd) een video telkens opnieuw wordt afgespeeld.
Bij een evergreen webinar wordt vaak de indruk gewekt dat het webinar live is, terwijl dit dus niet zo is.
Het grote voordeel van een evergreen webinar is dat je een constante stroom van mensen naar het webinar kunt sturen, die het webinar op het door hun gewenste tijdstip kunnen bekijken, zonder dat je zelf (als presentator) aanwezig hoeft te zijn op het webinar.
Hierdoor kun je dus bijvoorbeeld een Facebook advertentie maken, mensen naar het webinar sturen, en dit dus continu herhalen.
Als je een goede webinar funnel hebt opgezet, betekent dit dus een constante stroom van verkopen.
Mensen kiezen het door hun gewenste tijdstip, en het op het gekozen tijdstip begint dus automatisch het evergreen webinar met het uitzenden van de opname.
Evergreen webinar of een ‘normaal’ webinar?
Laat ik vooropstellen dat een evergreen webinar een ideale manier is om een constante stroom van leads en klanten binnen te brengen, zonder dat je daar zelf veel voor hoeft te doen. Het webinar is namelijk al een keer opgenomen, en het evergreen webinar wordt gewoon automatisch afgespeeld, waardoor je zelf dus niet op het webinar aanwezig hoeft te zijn.
Toch merk ik dat de conversie op evergreen webinars minder is dan bij ‘normale’ live webinars. Mensen hebben het vaak toch door het dat het niet live is, en dit kan bij veel mensen in het verkeerde keelgat schieten.
Uiteraard kun je ook gewoon open kaart spelen en tijdens het webinar zeggen dat het niet live is, maar dit haalt toch een beetje de ‘spanning’ van een online event weg.
De conversie bij echte live webinars ligt bij mij dan ook stukken hoger dan bij evergreen webinars.