Waarom wordt mijn nieuwsbrief niet gelezen?

nieuwsbrief niet gelezen

Als je op deze pagina terecht bent gekomen, dan is de kans groot dat je op zoek bent naar redenen waarom mensen jouw nieuwsbrieven niet (meer) openen.

Waarschijnlijk is het open-rate van je nieuwsbrieven erg laag, en heb je geen idee hoe dit komt, maar wil je er wel weer voor zorgen dat je open-rate hoger word.

Op deze pagina zal ik vijf mogelijke oorzaken bespreken, waardoor het zou kunnen komen dat de open-rate van je nieuwsbrieven laag is, en dat dus je nieuwsbrief niet word gelezen. Ook geef ik je tips wat je er aan kunt doen, om er zo dus voor te zorgen dat je nieuwsbrief weer gelezen word.

#1: Je nieuwsbrief is niet meer relevant

Wanneer iemand zich aanmeld voor je nieuwsbrief, hoopt deze persoon dat hij of zij informatie over een bepaald onderwerp krijgt.

Als dit dan niet zo blijkt te zijn, en je nieuwsbrieven over iets anders gaan, dan is dit niet meer relevant voor de ontvanger. Hierdoor opent de ontvanger de nieuwsbrief niet (meer).

Het is daarom verstandig om goed duidelijk te hebben wat de ontvangers van je verwachten. Waar willen ze nieuwsbrieven over ontvangen? Wat vinden ze interessant?

#2: Mensen staan al te lang op je nieuwsbrief

Het zou goed kunnen dat iemand die zich vijf jaar geleden voor je nieuwsbrief heeft aangemeld, vandaag de dag niet meer is geïnteresseerd in hetgeen wat jij aanbied.

Je ziet dit heel veel, en dit is ook een veelvoorkomende reden dat je nieuwsbrieven niet meer worden geopend.

Het kan dan ook verstandig zijn om eens een mailing te versturen met de vraag of ze nog geïnteresseerd zijn in wat je aan te bieden hebt. Een selectie maken met mensen die al lang op je mailinglijst staan, en niet meer je mailings geopend hebben, kan ook erg verstandig zijn. Zo kun je ze handmatig van je mailinglijsten afhalen.

#3: Je nieuwsbrief komt in de spambox

Nieuwsbrieven komen steeds vaker in de spambox terecht. Dit is omdat mensen steeds meer nieuwsbrieven krijgen, en dat er dus steeds beter gefilterd moet worden.

Om dit te testen kun je jezelf aanmelden voor je eigen nieuwsbrief, en checken of bij jou de nieuwsbrief ook in de spambox terecht gekomen.

Een aantal tips om je nieuwsbrief uit de spambox van ontvangers te houden:

  • Vraag ontvangers te reageren op de eerste email
  • Vraag ontvangers om in de spambox te kijken, en deze naar de inbox te verplaatsen
  • Stuur niet te veel mailings
  • Stuur relevante mails
  • Mail vanuit een eigen emailadres
  • Gebruik goede email marketing software

Je kunt de email marketing software support ook vragen om tips en middelen om de nieuwsbrieven uit de spambox te houden.

#4: Het onderwerp van je nieuwsbrieven is niet interessant genoeg

Het eerste wat de ontvangers zien als je mail in de mailbox verschijnt, is het onderwerp van de mailing.

Als deze niet interessant genoeg is, zal de mailing niet zo snel geopend worden.

Het is dan ook een kunst om onderwerpen te verzinnen die zo relevant, goed en aantrekkelijk mogelijk zijn. Hier kun je dan ook zeker eens mee spelen, en testen wat goede onderwerpen zijn. Vaak helpt het als je de naam van de ontvanger in het onderwerp zet, of als je een vragende zin gebruikt.

#5: Je mailt te veel

Wanneer een ontvanger te veel mails krijgt, is de kans groot dat deze op den duur niet meer geopend worden.

Mail daarom niet elke dag, maar zoek naar een goede frequentie om je mailings te versturen. Dit is ook een kwestie van testen en kijken wat voor jouw doelgroep goed werkt.

Het is vaak het beste om te mailen op vaste tijdstippen, zo zijn de ontvangers er vaak al op berekend en weten ze wat ze kunnen verwachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *