Vaak genoeg zie ik dat mensen alleen schrijven over wat hun product is, in plaats van wat het nou eigenlijk doet en voor mensen kan betekenen.

Ik zie dan teksten als “de videotraining bevat 10 video’s die elk dertig minuten aan beeldmateriaal hebben“.

Dit is allemaal leuk en aardig, maar aan deze teksten heb je niet veel.

Je kunt het beter hebben over wat het product doet.

Bijvoorbeeld: “In de videotraining ga je ontdekken hoe je dankzij het internet kunt werken wáár en wanneer je maar wilt“.

Dat is veel krachtiger als het hebben over de ‘specificaties’.

“Apple marketing”

Je ziet dit ook terugkomen in de marketing van bijvoorbeeld Apple. Zij praten nauwelijks over de specificaties, maar hebben het voornamelijk over hoe goed hun producten zijn, en wat ze kunnen doen.

Toen Apple met de iPod kwam, pronkte Apple niet met het aantal GB van de muziekspeler, maar met “1000 songs in your pocket“.

Hiermee maakte Apple het tastbaar en super krachtig.

ipod 1000 liedjesWanneer je verkoopteksten schrijft, schrijf dan altijd over wat je product doet en wat het voor mensen kan betekenen, en laat de specificaties zo ver mogelijk op de achtergrond. Hierdoor maak je het een stuk menselijker.