Wat maakt nou een goede óf slechte business? 5 Kenmerken!

Een business beginnen is niet alleen een dienst leveren.

Als jij echt wilt ondernemen, zul je verder en slimmer moeten denken.

Ik zie zoveel ondernemers die geen ondernemer zijn. Ze zijn als het ware in loondienst van hun eigen bedrijf. Ze werken van 07:00 tot 17:30 uur voor een inkomen wat ze ook zouden hebben als ze in loondienst zouden hebben – maar dan minder uren zouden moeten draaien.

In mijn optiek heb je als ondernemer zijnde een goed business model nodig en moet je je echt als ondernemer gedragen, niet als werknemer in je eigen bedrijf.

Daarom ga ik je in dit artikel vijf goede én vijf slechte business kenmerken geven. Ik zal je ook vertellen waarom.

Vijf kenmerken van een goede business

Ik zal beginnen met het bespreken van kenmerken van goede businesses.

#1: Abonnementsdiensten

Ik denk dat één van de beste verdienmodellen het aanbieden van een abonnementsdienst is.

Een abonnementsdienst is dat klanten per periode (week, maand, jaar) betalen. Op deze manier bouw jij als bedrijf stabiele + groeiende en natuurlijk passieve inkomsten op.

Omdat je abonnementen aanbied, heb je dus elke maand een vast bedrag als inkomen en omdat je continu nieuwe klanten krijgt, groeien de lopende abonnementen en dus ook het wederkerende inkomen.

Zo heb je mega veel rust in je bedrijf – je weet immers wat je toch al gaat verdienen en hoef geen uurtje factuurtje te werken. Je kunt mega opschalen.

#2: Je lost tijdloze problemen op

Bedrijven die levensvatbaar zijn, lossen tijdloze problemen op.

Dat is waarom de fitness en afvallen markt zo groot is. Hetzelfde geldt voor de ‘make money online’ niche. En zo zijn er nog genoeg andere markten die ‘evergreen’ zijn (ofwel, tijdloos).

Er zullen altijd mensen zijn die af willen vallen. Er zullen altijd mensen zijn die meer geld willen verdienen. Er zullen altijd mensen zijn die een huis nodig hebben.

Noem het maar op.

Kies een richting waarop je tijdloze problemen oplost en je zult nooit zonder business komen te zitten.

#3: Hoge life time value van klanten

Ga voor een model waarin één klant veel geld op kan leveren.

Hiervan is het bieden van een abonnementsdienst een geniaal voorbeeld.

Kijk even naar het Netflix model. Daar betaal je zo’n 12,- euro per maand voor onbeperkt films en series kijken. Stel dat je een jaar klant blijft, dan betaal je zo’n 130,- euro per jaar. Als je vijf jaar lid blijft, heb je al zo’n 650,- euro weggebracht – terwijl je niet extra veel klantenservice of hulp nodig hebt.

Zo brengt één goede klant dus best wat geld in het laatje.

#4: Besteed je klantenservice uit

Een ondernemer kan niet groeien als hij of zij zelf de klantenservice blijft doen.

Je blijft dan continu in de problemen van je klanten zitten, en kunt je niet goed bezig houden met het groeien van je bedrijf; het ondernemen. Daarnaast steek je behoorlijk wat negatieve energie in klantenservice, waardoor je bang kunt zijn om te groeien. Meer klanten = meer ‘gezeik’ denk je dan.

Het is daarom veel beter om je klantenservice uit te besteden. Zo kun jij je bezig houden met de dingen die er toe doen om je business te laten groeien.

#5: Organische kopers/leads/kijkers

Ik denk dat het mega belangrijk is om op een organische en stabiele manier te groeien.

Ik ken genoeg van ondernemers die puur afhankelijk zijn geweest van advertenties – op bijvoorbeeld Facebook. Wanneer er dan zo’n algoritme verandert en je problemen hebt met je advertenties goedgekeurd of winstgevend te krijgen, heb je een probleem.

Je hebt geen organische bezoekers/leads/kopers meer.

Een goede business loopt uit zichzelf. Zie adverteren als een extra manier om bezoekers te trekken.

Vijf kenmerken van een slechte business

Goed, nu we de vijf kenmerken van een goede business hebben besproken, is het tijd voor de kenmerken van een slechte business.

#1: Eenmalige verkopen

Toen ik met ondernemen begon, promootte ik voornamelijk producten/diensten waarvan ik één keer commissie kreeg; op het moment dat de klant het product kocht.

Natuurlijk kun je zo flink wat geld verdienen, maar het is eenmalig. Je ziet de verkoop niet meer terug.

Hierdoor begin je dus elke maand opnieuw en bouw je geen zekerheid, of nog belangrijker, rust op.

Nu ik abonnementen heb lopen, weet ik wat ik elke maand sowieso heb, en groeit dit inkomen elke maand.

Collega ondernemers zie ik elke maand rennen om verkopen te halen, terwijl ik in principe achterover kan leunen.

#2: Lage life time value van je klanten

In principe gaat dit kenmerk verder op de eerste; je klant brengt niet gek veel geld op.

Je klanten komen niet terug.

Bouw een business waarin je meerdere producten hebt die klanten van je willen kopen. Dat klanten terugkomen. Dat de waarde van één klant hoog is.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door het opbouwen van een abonnementsservice.

#3: Je kunt niet opschalen

Hoeveel ondernemers zitten er opgesloten in hun eigen business? Mega veel.

Ze kunnen niet opschalen.

Dit zijn vaak ondernemers die alles zelf willen doen, en niet groot denken.

Een reparateur die geen mensen in dienst wilt, omdat hij bang is dat het mis gaat. Op die manier blijft de reparateur altijd in zijn eigen business werken, en bestaan er geen mogelijkheden tot opschalen.

Werk aan je business, in plaats van aan je business. Je loopt wat risico, maar altijd als enige in je bedrijf blijven werken, is recept voor failure.

Zie jij je op je 60e nog steeds dezelfde werkzaamheden doen als nu?

#4: Je bedrijf draait alleen om jou

Er zijn mega veel bedrijven die in principe 100% om hun eigenaar draaien.

Dit is een ander recept voor voor ‘disaster’.

Wanneer de ondernemer wegvalt, ziek is, op vakantie is, staat het bedrijf ook stil.

Vind daarom werknemers of een partner die jouw werkzaamheden goed kunnen opvangen, en je visie begrijpen.

#5: Je werkt uurtje factuurtje

Elke dag telt 24 uur. Elk mens heeft 24 uur per dag beschikbaar.

Je kunt niet meer dan 24 uur per dag werken.

Als jij uurtje factuurtje werkt, heb je een maximum op je inkomen. Je kunt namelijk niet meer tijd vrijmaken.

Daarnaast ruil je tijd in voor geld.

Hoe doe je dat als je ziek bent? Hoe doe je dat als je op vakantie bent?

Je inkomsten liggen stil. Daarom is uurtje factuurtje één van de slechtste kenmerken van een business.

Laat een reactie achter