Wil jij als digitale ondernemer de gewenste successen behalen? Dan is één van de vereiste sowieso dat je hard werkt. Eén van de andere vereisten is dat je creatief bent en je daarmee weet te onderscheiden.
Heb je veel creatieve ideeën? Vind je het echter lastig om die ideeën in de praktijk tot uiting te laten komen? Dan is het interessant om een volledige internet marketingstrategie uit te gaan werken. Met een dergelijke strategie weet je niet alleen jouw idee uit te werken, maar je weet ook direct een goede basis voor jouw online business te zetten.
Bovendien is de kans groot dat je dankzij een internet marketingstrategie snel(ler) de gewenste resultaten gaat behalen. Althans; dat is het geval als je deze internet marketingstrategie op een unieke en creatieve manier in weet te vullen.
In dit artikel richten wij graag onze pijlen volledig op de mogelijkheden. We bespreken eerst wat een internet marketingstrategie is, waarna we ook aangeven hoe je nou jouw eigen internet marketingstrategie op kunt stellen. Tevens vind je in dit artikel enkele handige tips. Aan de hand van die tips hebben wij zelf ook al meerdere (succesvolle) internet marketingstrategieën op weten te stellen.
Inhoudsopgave
Welk verdienmodel past het beste bij jou?
Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.Wat is een internet marketingstrategie?
Een internet marketingstrategie is een complete strategie waarin je jouw pijlen richt op de onlineactiviteiten. Je denkt uit hoe je jouw onderneming op het internet gaat promoten, welke kanalen je gaat gebruiken en wat je doelen zijn.
Aan de hand van deze internet marketingstrategie kun je vervolgens jouw volledige marketingplan uitwerken. Het draait bij deze strategie dus niet alleen om het maken hiervan, maar bovenal om het uitvoeren hiervan. Indien je op de juiste manier met jouw internet marketingstrategie aan de slag gaat, kun je immers de gewenste resultaten gaan behalen.
Ook starten met geld verdienen online?
Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.
Waarom is een internet marketingstrategie van belang?
Is het nou voor elke (digitale) ondernemer aan te raden om met een IM-strategie te bepalen? Ja, dat is zeker het geval. Als je niet op een bewuste manier met marketing bezig bent, ga je het namelijk niet van jouw concurrentie winnen.
Het is goed om te beseffen dat jouw concurrentie ook non-stop met marketing bezig is. Waarom? Omdat stilstand achteruitgang is. Je moet continu in ontwikkeling zijn met jouw bedrijf, waarbij de nadruk met name op het digitale vlak zou moeten liggen.
Daarnaast zijn de mogelijkheden via het internet ook immens. Via het internet kun je een groot publiek bereiken. Via het internet kun je mensen met de juiste interesses bereiken. En via het internet kun je de kosten ook nog eens relatief laag houden. Om hiervan te kunnen profiteren, is het dus zaak om een eigen internet marketingstrategie te ontwikkelen.
Tevens kun je de resultaten van jouw internet marketingstrategie goed meten. Zo kun je bijvoorbeeld meten wat er met jouw naamsbekendheid gebeurt, wat er met de hoeveelheid orders gebeurt en hoeveel volgers je bijvoorbeeld op de social mediakanalen weet te trekken.
Tot slot creëer je met een IM-strategie ook nog een duidelijke richtlijn in jouw onderneming. Iedereen weet wat hij/zij moet doen, de neuzen staan dezelfde kant op en de doelen zijn ook bekend. Je weet hiermee betrokkenheid en enthousiasme te creëren, waardoor iedereen echt zijn/haar beste beentje voor gaan zetten.
In het belang van jouw onderneming is het dus essentieel om een IM-strategie uit te werken. Sterker nog; wij durven zelfs te stellen dat elk zichzelf-respecterend bedrijf een IM-strategie zou moeten maken. Hoe je dat zelf kunt doen? Dat lees je uiteraard in dit artikel!
Uit welke onderdelen bestaat een internet marketingstrategie?
Spreken de hierboven genoemde voordelen jou wel aan? Wil jij daar oom voor jouw onderneming een internet marketingstrategie ontwikkelen? In dat geval raden wij je aan om in deze strategie sowieso de volgende onderdelen te verwerken
- Een uitgebreide analyse: allereerst is het zaak dat je een uitgebreide analyse uit gaat voeren. Je kijkt hierbij niet alleen naar de huidige stand van zaken op het digitale vlak, maar je kijkt ook naar jouw concurrentie.
- Online marketingdoelstellingen: ook is het zaak om specifieke doelstellingen te bepalen. Deze doelstellingen kunnen betrekking hebben op bijvoorbeeld de hoeveelheid volgers op de social mediakanalen, de hoeveelheid orders via jouw webshop of de naamsbekendheid van jouw onderneming.
- De online middelen: welke middelen wil je in gaan zetten om de doelstellingen te behalen? Denk hierbij niet alleen aan middelen ten behoeve van groei, maar ook aan middelen ten behoeve van het meten van de vorderingen. Je wilt immers continu in de gaten kunnen houden of de doelstellingen al behaald zijn.
- De handelswijze: tot slot is het ook zaak om jouw online handelswijze volledig uit te werken in de internet marketingstrategie. Je kunt hierbij denken aan onlinekanalen die je gaat gebruiken, aan het uitwerken van jouw eigen webshop of aan het uitwerken van online partnerschappen.
Het leuke van een internet marketingstrategie is dat je deze op talloze varianten kunt maken. Dat is op zich ook wel logisch. De IM-strategie van een online webshop is immers volledig anders dan de IM-strategie van een bedrijf dat online diensten aanbiedt.
Aan jou de schone taak om een passende en uitgebreide internet marketingstrategie te ontwikkelen. Een strategie waarmee je direct uit de voeten kunt én de gewenste doelstellingen kunt behalen. Wij raden je daarvoor aan om onderstaand stappenplan op te volgen. Met dank aan dat stappenplan kun je een volledige en passende internet marketingstrategie maken!
Een internet marketingstrategie opstellen
Is het aan te raden om een internet marketingstrategie op te stellen? Ja, absoluut. Is het aan te raden om deze strategie naar eigen wens in te vullen? Ja, ook dat is zeker het geval. Desalniettemin kun je prima uit de voeten met onderstaand stappenplan.
Dit stappenplan kun je eigenlijk als een generiek stappenplan zien. Het is vervolgens aan jou om dit stappenplan naar eigen inzicht voor jouw eigen online business in te vullen. Onthoud hierbij in ieder geval dat je met een internet marketingstrategie echt alle kanten op kunt. Wij raden je dan ook graag aan om jouw creativiteit de vrije loop te laten gaan.
Stap 1: voer een analyse en evaluatie uit
De eerste stap heeft betrekking op het analyseren en evalueren van de huidige situatie. Allereerst moet je na gaan denken over jouw onderneming. Wat doe je precies met je onderneming? Waar sta je voor met jouw onderneming? Wat wil je uitdragen met jouw onderneming? En welke indruk wil je graag online gaan wekken?
Daarnaast is het ook aan te raden om een uitgebreide analyse uit te voeren. Je kijkt hierbij naar jouw huidige positie op het internet, maar ook naar jouw concurrentie. Van welke kanalen maken jouw concurrenten bijvoorbeeld gebruik? En welke resultaten hebben zij weten te behalen? Als je dit in beeld hebt gebracht, krijg je een duidelijker beeld van de mogelijkheden voor jouw onderneming.
Een belangrijke tip: durf in dit stadium direct kritisch te zijn. Dit kan mogelijk ook hét moment zijn om bijvoorbeeld jouw missie of visie aan te passen. Geef tenslotte antwoord op de volgende vraag: waarom wil je online marketing in gaan zetten?
Stap 2: formuleer de doelen
Wat wil je precies met online marketing gaan behalen? Dat is eigenlijk dé vraag die in deze tweede stap centraal staat. Wij kunnen je hierbij aanraden om alle doelen sowieso SMART te formuleren. Deze afkorting staat voor Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdsgebonden. Alle doelen die je op deze manier weet te formuleren, bieden voldoende voer voor de komende jaren.
Daarbij is het ook aan te raden om met KPI’s te werken. Dit zijn specifieke variabelen die bij een doel passen. Hierbij kun je denken aan de hoeveelheid webshopbezoekers, de hoeveelheid orders of het conversiepercentage van jouw webshop/website.
Het is in ieder geval onwijs belangrijk om heldere en ambitieuze doelen op te stellen. Deze doelen gaan in de komende jaren namelijk het centrale punt binnen jouw onderneming vormen. Elke dag moet jij, en jouw werknemers ook, de pijlen hebben gericht op deze doelen.
Stap 3: doelgroep bepalen
Heb je heldere en ambitieuze doelen opgesteld? Dan is het aan te raden om kritisch naar jouw doelgroep te kijken. Welke mensen vallen er binnen jouw doelgroep? En waar bevinden deze mensen zich online?
Ook hierbij is het belangrijk om kritisch en gedetailleerd te werk te gaan. Je kunt jouw doelgroep omschrijven als ‘vrouwen’, maar je kunt jouw doelgroep ook omschrijven als ‘Westerse vrouwen van 18 tot 45 jaar oud met een interesse in beauty’.
Is dit een belangrijke stap? Ja, absoluut. Online succes valt of staat namelijk met de manier waarop je de juiste mensen weet te bereiken. Het is dus een belangrijke stap om te bepalen wat voor jouw bedrijf de ‘juiste mensen’ zijn.
Stap 4: zoom in op andere bedrijven
Het is nu de hoogste tijd om nóg meer in te gaan zoomen op andere bedrijven. Je kunt hierbij kijken naar de online werkzaamheden van concurrenten, maar ook naar die van andere bedrijven.
Je kunt namelijk mogelijk veel leren van bedrijven die in een andere branche aanwezig zijn. Je kunt inspiratie op doen en je kunt je eigen creativiteit hiermee prikkelen. Deze stap komt deels overeen met stap 1, maar in deze stap ga je nog veel verder de diepte in.
Stap 5: kies de juiste onlinekanalen uit
Bij stap 3 heb je bepaald welke mensen onder jouw doelgroep vallen. Daarbij heb je ook al uitgezocht op welke social mediakanalen deze doelgroep hoofdzakelijk actief is.
Het is nu tijd om een keuze te gaan maken met betrekking tot deze onlinekanalen. Ook moet je hierbij keuzes gaan maken met betrekking tot de benadering van de doelgroep. Ga je dit doen middels blogs, middels social mediakanalen of middels e-mail marketing? Ook kun je kiezen voor bijvoorbeeld online advertising, SEO of andere vormen van onlinekanalen.
Zet in ieder geval meerdere onlinekanalen voor jezelf op een rijtje. De ervaring leert namelijk dat een combinatie van onlinekanalen over het algemeen het beste werkt. De onlinekanalen versterken elkaar, waardoor je uiteindelijk de gewenste doelen (sneller) kunt behalen.
Stap 6: stel nu een volledig plan op
Zo, in de eerste 4 stappen heb je vooral veel voorbereidend werk uitgevoerd. In de vorige stap heb je al uitgewerkt met welke onlinekanalen je aan de slag gaat. Het is nu de hoogste tijd om het daadwerkelijke plan volledig uit te gaan rollen.
Zorg ervoor dat je in dit plan gebruik maakt van planningen, van de gestelde doelen en van een duidelijke structuur. Je moet immers alle neuzen binnen jouw onderneming dezelfde kant op krijgen.
Ook kan het handig zijn om dit plan in twee delen op te splitsen. In het ene plan zet je de planning voor het komende jaar uiteen, terwijl je in het andere plan voor de komende jaren een planning uiteenzet. Je creëert dan eigenlijk een kort termijnplan en een lange termijnplan.
Creativiteit, doorzettingsvermogen en structuur zijn hierbij de belangrijkste termen.
Stap 7: voer het plan uit en evalueer
Heb je het plan volledig opgesteld? Dan kun je aan de slag om dit plan daadwerkelijk uit te gaan voeren. Daarbij is het zaak om kritisch te blijven, om mogelijke veranderingen niet uit de weg te gaan en om mogelijke weerstand te accepteren.
Zodra de uitwerking van het plan in gang is gezet, moet je ook beginnen met evalueren. Deze evaluatie is niet tijdelijk, maar moet gedurende het gehele traject plaatsvinden. Je moet echt continu de vorderingen in de gaten houden. Mocht iets naar wens verlopen, kun je dit tijdig bij gaan sturen.
Houd tevens de ontwikkelingen binnen de wereld van online marketing goed in de gaten. Een update bij bijvoorbeeld Google of één van de social mediakanalen kan voor flinke veranderingen zorgen. Zorg er daarom voor dat je altijd paraat staat om op deze veranderingen in te spelen.
Veel succes met maken én uitvoeren van jouw internet marketingstrategie!