Storytelling is een techniek die wordt gebruikt in (corporate) communicatiemanieren om verhalen te vertellen. Door gebruik te maken van storytelling maak je eigenlijk gebruik van verhalen; dit om de kracht en kern van de boodschap te versterken.

Door storytelling toe te passen in je communicatie, vertel je als het ware een verhaal, die een heldere boodschap met zich meebrengt.

Met storytelling lok je een emotionele reactie uit – waardoor het verhaal makkelijker onthouden wordt, en er een ‘gevoel’ bij je product of dienst ontstaat.

Voorbeeld van storytelling

Ik zal je een voorbeeld van storytelling geven.

“Voordat Jan met ons product aan de slag was gegaan, had Jan niet veel geld te besteden. Hij had elke maand net genoeg geld om van rond te komen, en kon zich niks extra’s veroorloven. Toen hij het zat was om op deze manier te leven, ging hij op zoek naar mogelijkheden. Hij kwam ons product tegen, en besloot zonder enige aarzeling aan de slag te gaan. Nu heeft Jan elke maand geld over.”

Dit is natuurlijk maar een klein voorbeeld van hoe storytelling wordt toegepast.

Bij storytelling worden altijd de persoonlijke kanten en voordelen van het product of de dienst uitgelicht.