Scarcity is het toepassen van schaarste in je marketing.

Een welbekend voorbeeld hiervan is dat je in een marketing uiting zegt dat er nog maar “een beperkt aantal beschikbaar zijn”.

Doordat je aangeeft dat je bijna door de voorraad heen bent, willen mensen de boot niet missen, en is de kans groot dat ze het product kopen om er zeker van te zijn dat ze het nog kunnen aanschaffen.

In principe maak je mensen een beetje ‘bang’ dat ze de boot missen als ze nu niet tot actie (= kopen) overgaan.

Hoe ik scarcity toepas in mijn marketing

Ik ben zelf ook een groot fan van het toepassen van scarcity in mijn marketing.

Ik zie namelijk dat het simpelweg werkt, en dat je door scarcity de conversie enorm omhoog kunt krijgen, en dus meer omzet kunt draaien.

Ik pas dit zelf toe door te melden dat er nog maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar zijn, of dat de actie binnenkort afloopt en het product dus niet meer later te verkrijgbaar is (voor de huidige prijs).

Hierdoor merk ik dat mensen veel sneller geneigd zijn het product te kopen.