Het SDP Model is een afkorting voor Segmentering, Doelmarktbepaling en Positionering. In principe is het SDP Model een instrument om bepaalde groepen te identificeren, en daarbij de juiste marktbeweging te formuleren.

In het SDP Model komt het er eigenlijk op neer dat je goed gaat segmenteren en gaat positioneren. Door het SDP Model toe te passen pak je dus eigenlijk de juiste positionering strategie.

Waarom het SDP Model?

Het is belangrijk om het SDP Model toe te passen in je marketing.

Doordat je dus het SDP Model gaat toepassen, ga je je doelgroepen identificeren, en daarmee kijken hoe je je als bedrijf gaat positioneren in de doelgroep, zodat je de doelgroep op de juiste manier kunt aanspreken.

Het SDP Model ziet er als volgt uit:

Segmentatie:

  1. Segmenteren
  2. Segmenten beschrijven

Doelmarktbepaling

  1. Aantrekkelijkheid segmenten bespreken
  2. Doelmarkten kiezen

Positionering

  1. Positionering formuleren voor alle doelmarkten