sales funnelEen sales funnel is een proces waarin leads in een ‘trechter’ komen waarin ze worden aangespoord om een bepaald product te kopen.

Door een sales funnel te optimaliseren kun je als product eigenaar het maximale uit je leads halen, en je leads ook de meest aangename ervaring aanbieden.

Hoe werkt een sales funnel?

Ik zal je een voorbeeld geven van hoe een sales funnel werkt.

Stel je komt op een website en vult vervolgens je naam en e-mailadres in om iets gratis te downloaden.

Je komt dan de sales funnel binnen en komt zo aan de ‘bovenkant’ van de sales funnel.

Vervolgens krijg je een eerste mail, waarin meer informatie vertelt word, en zo krijg je (bijvoorbeeld) om de dag een mail waarin je lekker word gemaakt voor een betaald product, en wordt zo telkens aangespoord om het product te kopen.

Dit is het proces van een sales funnel.

Sales funnel optimaliseren

Je wilt als product eigenaar natuurlijk zoveel mogelijk producten realiseren. Dit kun je dus doen door je sales funnel te optimaliseren.

Niet veel marketeers doen dit, maar door je sales funnel zo veel mogelijk te optimaliseren kun je veel meer verkopen realiseren.

Je kunt je sales funnel optimaliseren door je statistieken goed in de gaten te houden en te splittesten. Welke e-mail verkoopt beter?

Daarnaast kun je sales funnels personaliseren. Hierdoor kun je bepalen dat bepaalde mails uit de funnel alleen verstuurd worden wanneer een vorige mail is geopend – of dat er op een bepaalde link in de mail is geklikt.

Wat heb je nodig voor een sales funnel?

Om een goede sales funnel op te zetten heb je software nodig.

Zo heb je software nodig om een mailinglijst op te bouwen (leads te verzamelen) en software voor het maken van landingspagina’s.

Wees niet bang om te investeren in goede software, want een goede sales funnel betaald zich als het goed is altijd terug.