Splittesten is het testen van verschillende varianten om zo te bekijken welke landingspagina, advertentie of pitch er de beste conversie heeft. Door te splittesten kun je continu kijken welke variant er beter converteert, en zo dus meer resultaten behalen.

Wanneer je begint met splittesten dan begin je meestal met kleine variaties toe te passen op bijvoorbeeld een landingspagina. Zo kun je kijken welke headline er beter converteert, of welke kleur call-to-action button er een hogere conversie heeft.

Door continu bezig te zijn met splittesten en dus de optimalisatie, kun je continu betere resultaten halen, en krijg je een beter inzicht in wat wel en wat niet werkt.

Hoe kun je splittesten?

Het gaat er om wat je wilt gaan splittesten. Wil je bijvoorbeeld een landingspagina gaan splittesten, dan kun je bijvoorbeeld LeadPages gebruiken om varianten aan te maken.

Wil je Facebook advertenties gaan splittesten, dan kun je simpelweg meerdere varianten aanmaken en via de Facebook advertentie tool kijken welke advertentie er een hogere conversie heeft.

Je kunt ook splittesten in Google Analytics.

Het is belangrijk dat je niet al te grote wijzigingen toepast op je variatie, omdat hierdoor de conversie enorm kan zakken wanneer de wijziging totaal niet converteert.

Start dus met kleine wijzigingen zoals de headline, afbeeldingen of call-to-action button.