Een opt-in pagina een pagina waar maar één ding op is te doen, en dat is je gegevens achterlaten. Een opt-in pagina wordt ook wel een landingspagina genoemd.

Wanneer de bezoeker op een opt-in pagina terecht komt, kan de bezoeker als het ware kiezen uit twee dingen: de website verlaten of zijn/haar gegevens achterlaten in het opt-in formulier.

Een voorbeeld van een opt-in pagina zie je hieronder:

voorbeeld opt-in pagina

Wanneer de bezoeker op de rode knop klikt, verschijnt er een pop-up waarin de bezoeker zijn of haar naam en e-mailadres achter kan laten.

Deze gegevens worden dan opgeslagen en vervolgens kan er email marketing worden toegepast.

Bezoekers naar een opt-in pagina sturen is een goede manier om een mailinglijst op te bouwen.

Eigenschappen van een goede opt-in pagina

Een goede opt-in pagina bevat de volgende elementen:

  • Duidelijke call to action knop
  • Geen afleiding
  • Geen menu-knoppen om terug naar de website te gaan
  • Een duidelijke headline
  • Voordelen voor de bezoeker wat er gebeurd nadat de gegevens zijn ingevuld

Onthoud dus dat op een opt-in pagina eigenlijk maar één ding te doen is, en dat is gegevens achterlaten om vervolgens naar de volgende pagina te gaan.

Opt-in pagina maken

Op deze pagina heb ik beschreven hoe je een opt-in pagina kunt maken: opt-in pagina maken.

Daarnaast vind je daar ook een video waarin ik voordoe hoe ik een opt-in pagina maak.