Een heatmap geeft aan waar op de (internet)pagina veel – en weinig – gekeken word. Dit gaat aan de hand van eye-trackingsoftware.

Door deze resultaten in te zien, kun je bepalen welke onderdelen van pagina’s de meeste aandacht op zich nemen.

Hierdoor weet je dus welke onderdelen er belangrijk zijn, en welke onderdelen er minder belangrijk zijn. Misschien gaat de aandacht van je bezoekers wel naar compleet andere elementen dan dat jij zou willen.

Heatmap software

Om een heatmap te maken, heb je speciale software nodig.

Hier zijn natuurlijk verschillende partijen voor. De heatmap software die ik gebruik is Smartlook – en kun je gratis proberen.

Andere software zijn:

  • Hotjar
  • Mouseflow
  • Tableau

Er zijn natuurlijk nog veel meer software partijen hiervoor. Als je simpelweg even op Google gaat zoeken naar ‘heatmap software’, kom je genoeg bedrijven tegen.

Verschillende soorten heatmaps

Het is belangrijk om te weten dat er verschillende soorten heatmaps zijn.

Scrollmap

Een scrollmap geeft aan hoe de website bezoekers op je website scrollen. Hier kun je ook zien hoeveel bezoekers er daadwerkelijk helemaal naar onder scrollen.

Clickmap

Een clickmap geeft aan waar je bezoekers op klikken – en hoe lang het duurt voordat ze op links klikken. Zo weet je dus waar het meest op geklikt word.

Movemap

Een movemap geeft aan waar de website bezoeker de muis naar toe beweegt. Hiermee kun je dus zien hoe de bezoeker met de muis beweegt op je pagina of website.

Waarom is een heatmap belangrijk?

Het is verstandig om heatmap software te installeren op je website. Zo kun je namelijk zien hoe bezoekers jouw site/pagina ervaren.

Misschien scrollen ze wel juist naar iets wat jij totaal niet had verwacht, en wat ook totaal niet belangrijk is voor jou.

Dit kun je dus door de data van een heatmap te analyseren inzien.