Een dode link is simpel gezegd een internet link die niet meer werkt, en dus naar een niet-bestaande website of pagina verwijst.

Het hebben van een dode link op je website is niet goed voor de SEO van je website. Als je een dode link op je website hebt – dus een link die verwijst naar een website of pagina die niet meer bestaat – is het altijd verstandig om deze link aan te passen naar een website of pagina die wel bestaat.

Hoe herken je een dode link?

Een dode link kun je herkennen door op de link te klikken, en te kijken waar deze naar toe verwijst.

Als de link verwijst naar een pagina die niet meer bestaat, of een website die niet meer online is, is het dus een dode link, en kun je deze link beter even aanpassen naar een website of pagina die wel online is.

Waarom is een dode link slecht voor SEO?

Zoals gezegd is een dode link slecht voor de SEO (Search Engine Optimization) van je website.

Dit komt omdat bezoekers niks aan een dode link hebben. Ze willen meer weten over een bepaald onderwerp en klikken dus de link aan, maar zien dat de website of pagina niet meer bestaat.

Hier heeft de bezoeker niks aan, en aangezien Google altijd zo goed mogelijke websites wil tonen, is het slecht voor je waardering in de zoekmachines.

Pas dus altijd een dode link aan als je er één tegenkomt.