Een backlink is een link vanaf een andere website, die naar jouw website verwijst. Een backlink wordt ook wel een inkomende link genoemd.

Backlinks hebben invloed op de positie van websites in de zoekmachines, echter, tegenwoordig zijn backlinks niet meer de belangrijkste rankingsfactor.

‘Vroeger’ was het algoritme van Google er op gebaseerd dat hoe meer backlinks een website had, hoe hoger die website in Google zou verschijnen.

Tegenwoordig is dat niet meer, en wordt er meer gekeken naar de waarde van de website (content).

Backlinks niet onbelangrijk

Alhoewel backlinks dus niet meer allesbepalend zijn qua de ranking in Google, zo zijn ze nog wel van waarde.

Wanneer een relevante (grote) website naar jouw website linkt en daar een relevante anchor tekst voor gebruikt, dan kan dit jouw website ten goede komen.

Als een website als Nu.nl of Tweakers.net naar jouw website gaat linken, dan is dat dus goed voor de positie van jouw website in Google.

Dit gebeurd echter niet vanzelf. Websites gaan alleen naar andere websites linken wanneer de content op de andere website van toegevoegde waarde is.

Ga niet spammen

Omdat veel mensen nog denken dat ze zoveel mogelijk backlinks van andere websites moeten hebben, gaan ze hun website op zoveel mogelijk andere websites plaatsen.

Vaak zijn dit websites die totaal niet relevant zijn, of zelfs Japans of Amerikaans zijn.

Dit komt de positie van jouw website natuurlijk niet ten goede, want dit wordt door Google gezien als spam backlinks.

Pas dus altijd goed met het plaatsen van backlinks. Sterker nog, ik plaats zelf nooit backlinks naar websites, en wacht totdat andere websites dit gaan doen, omdat ik goede content plaats.

Zo kun je nooit door Google worden gestraft, omdat alle backlinks relevant zijn.

Sociale backlinks

Tegenwoordig zijn er ook sociale backlinks. Dit zijn backlinks die van sociale netwerken (zoals Facebook en Twitter) naar jouw website verwijzen.

Wanneer mensen op social media jouw content waardevol vinden, of gewoon met hun vrienden/kennissen willen delen, dan kunnen ze de link op social media delen.

Ook dit is weer goed voor je positie in Google.

Ga nu niet tien keer jouw website op je Twitter timeline delen, want het moet wel relevant blijven.