Tone of Voice is de manier waarop een bedrijf of organisatie zijn doelgroep aanspreekt.

Een bedrijf kan op een serieuze manier de doelgroep aanspreken, of op een wat luchtigere manier. Wanneer een bedrijf op een serieuze manier de doelgroep aanspreekt, is de tone of voice wat serieus.

Het is belangrijk dat een bedrijf goed nadenkt over de tone of voice, en deze in alle uitingen hetzelfde toepast. Het zou nogal onlogisch zijn dat in de ene uiting met ‘je’ wordt gesproken, en in de andere uiting met ‘u’ wordt gesproken.

Voorbeeld Tone of Voice

De tone of voice is ook belangrijk voor het imago van het bedrijf – en dus hoe het bedrijf gezien (wilt) word(en).

Een serieuze, zakelijke tone of voice, zal voor een wat autoritaire uitstraling zorgen. Wanneer een bedrijf een luchtigere tone of voice hanteert, zoals bijvoorbeeld Simpel in de commercial hieronder, zal het bedrijf een wat lossere uitstraling krijgen.

Het is dus belangrijk dat je de tone of voice ook bespreekt in je marketing strategie, zodat deze overal hetzelfde wordt toegepast.