USP - Unique Selling PointUSP staat voor Unique Selling Point en kan in het Nederlands vertaald worden naar een unieke product eigenschap; ofwel hetgeen wat je product (of dienst) uniek maakt.

Ieder bedrijf heeft wel een USP, of moet dit hebben. Dat is namelijk hetgeen wat jou uniek maakt, en waarom mensen bij jou kopen, en niet bij je concurrenten.

Vraag jezelf af waarin jij je kan onderscheiden. Wat kan jij bieden wat je concurrenten niet kunnen? Wat maakt jouw bedrijf (of product) anders dan je concurrentie?

Denk hierbij aan:

  • Persoonlijke klantenservice
  • Snelste levertijd
  • Laagste prijs tegenover de beste kwaliteit
  • Beste voorwaarden
  • Enzovoorts

Waarom je jouw USP moet bepalen

Het is belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben wat jouw USP (Unique Selling Point) is. Hierdoor kun je namelijk je marketing gaan aanpassen en hierin je USP meelaten spelen – en deze duidelijk maken aan je klanten.

De MediaMarkt doet dit bijvoorbeeld door zich als goedkoopste in de markt te zetten (goedkoopste prijs) en te stunten met acties als de BTW-terug actie.

Is jouw USP dat je super snel kunt leveren, dan kun je dit in je marketing meenemen.

Zorg dat je jouw product of dienst goed laat onderscheiden van de concurrentie. Als al je concurrenten inzetten op de laagste prijs, dan is het niet interessant om dit als USP te nemen. Je kunt je dan beter richten op het verlenen van de beste klantenservice. Hier valt dan ook nog de meeste winst te halen.