Hoe kan je nieuwe onderwerpen voor je affiliate website verzinnen?

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Of je nu een beginnend of ervaren ‘publisher’ bent: het is nooit altijd even eenvoudig om je website up-to-date te houden.

Een van de belangrijkste Google Ranking factoren is dat een website op regelmatige basis nieuwe content toevoegt. Dit meet Google op verschillende manieren waardoor het uitsluitend kijken naar nieuwe blog-artikelen niet voldoende is.

Het komt er echter wel op neer dat je continu bezig moet zijn met het verzinnen van nieuwe onderwerpen voor jouw affiliate website. Als de content van een website te veel beperkt blijft in een bepaald kader, waardeert Google de content niet meer volledig als nieuwe en relevante content.

Daarom presenteer ik je de beste manieren om nieuwe onderwerpen voor website content te genereren. Middels deze methodes kom je eerder op ideeën uit waar jouw concurrenten niet aan zullen denken.

Bestaande content mag niet verwaarloosd worden

Een van de factoren waarvan bekend is dat Google het gebruikt voor het ranking-algoritme, is het regelmatig verversen van bestaande content. Voordat we dieper ingaan op een nog belangrijkere rankingfactor, namelijk nieuwe content, is het verstandig om op de hoogte te zijn wat Google precies verwacht hoe jij met bestaande content omgaat.

De belangrijkste artikelen op een gemiddelde informatieve website, wat veel affiliate websites deels zijn, zullen een onderwerp bespreken waar na verloop van tijd nieuwe informatie bij zou kunnen komen.

Stel je voor dat je een affiliate website hebt dat zich richt op het verkopen van de nieuwe iPhone. Het desbetreffende iPhone-model moet nog uitkomen maar jij bent zo slim geweest hier een affiliate site voor te maken.

Ervaren affiliate publishers zullen in dat geval ervoor zorgen dat er een pagina is, veelal de homepage, waar de belangrijkste specificaties, geruchten en het laatste nieuws over dit nieuwe iPhone model te vinden is.

Je kunt ervoor kiezen om dat eenmalig deze pagina te maken en te vullen met een lading woorden. Alleen als je slim bent een weet waarmee je Google gelukkig maakt, zorg je ervoor dat je telkens als er iets nieuws bekend is over dit nieuwe iPhone model, je deze informatie op de belangrijkste pagina toevoegt.

Door dit consequent te verwerken zal Google jouw website als een belangrijke, actuele en relevante plek waarderen waar Google-gebruikers de beste informatie kunnen vinden over het nieuwe iPhone model.

En mogelijk heb je nu het idee dat jouw affiliate website niet het onderwerp heeft waar regelmatig nieuwe ontwikkelingen zijn. Niets is minder waar, want overal kunnen ontwikkelingen zijn die voor jouw bezoekers (en Google) relevant kunnen zijn.

Dit is waarom jouw website regelmatig nieuwe content nodig heeft

Het bijhouden van de belangrijkste bestaande artikelen op jouw website is dus belangrijk. Maar nog veel belangrijker is het regelmatig toevoegen van nieuwe content. Idealiter ben je met beide aspecten veel bezig. Maar mocht je hier onvoldoende tijd voor hebben, dan is nieuwe content een beter beginpunt.

Maar waarom kan nieuwe content zoveel invloed hebben?

Met jouw affiliate website zal je het liefst zoveel mogelijk organische bezoekers binnenkrijgen (oftewel vanuit Google). Organisch verkeer is goedkoop om binnen te halen en kunnen op de lange termijn in hoeveelheid toenemen.

Je moet vooral aan de wensen van Google wat betreft content willen voldoen. En Google is net wat gelukkiger met jouw website als er regelmatig nieuwe content op komt.

Behalve dat Google dit waardeert als ranking-factor, zorgt nieuwe content er ook voor dat je op meer zoekwoorden kunt ranken. Tenminste, als jij niet met ieder artikel op dezelfde zoekwoorden richt. Hoe meer content er rondom een bepaald onderwerp is gericht met een focus op een variatie aan zoekwoorden, hoe meer organisch verkeer er uit een verscheidenheid aan zoekwoorden binnenkomt.

Creatief zijn helpt. Maar gelukkig is er meer

De perfecte affiliate publisher is niet alleen een ongelofelijke doorzetter en harde werker, maar ook nog eens creatief. Creativiteit zorgt er namelijk voor dat er relatief eenvoudig nieuwe, onderscheidende content kan worden gegenereerd. Content dat veelal deels relevant is naar het onderwerp van de website in combinatie met waardevolle informatie voor de bezoeker.

Oftewel: nieuwe content zou moeten voldoen aan de volgende eisen;

  • Het is nieuw, niet volledig op andere artikelen gebaseerd en presenteert de bezoeker veelal met informatie die nog niet bekend was;
  • De content heeft duidelijk te maken met het hoofdonderwerp van de site, waardoor Google het niet plaatst als irrelevante content (bijvoorbeeld een artikel met informatie over de nieuwe Macbook op een iPhone affiliate site);
  • Op enige manier moet het een onderwerp zijn waarvan je weet dat het een fatsoenlijk zoekvolume kan vertegenwoordigen of dit al doet. Je wilt namelijk wel dat er op het onderwerp gezocht wordt. Anders zal het artikel alleen dienen om Google tevreden te houden in termen van ranking-factoren. Ranken is pas interessant als het op een zoekwoord met volume is.

Alleen dan de vraag waarmee jij op dit artikel bent binnengekomen. Hoe kan je ooit zoveel nieuwe ideeën voor ‘verse’ content verzinnen?

Gelukkig zijn daar talloze manieren voor.

Social is een bron van inspiratie

Nergens ga je zoveel inspiratie vinden als sociale kanalen. Van Facebook tot Pinterest of Reddit. Het grote voordeel van sociale media anno 2018 is dat mensen duidelijk hun mening laten blijken. Zo zijn veel hypes vroegtijdig te herkennen door simpelweg veel kanalen in de gaten te houden.

Voor mensen die inspiratie zoeken voor nieuwe content in de gezondheids-/ afslankniche, zijn er fora waar veel nieuwe technieken en problemen worden besproken. Zit je bijvoorbeeld in de zwangerschapsniche, dan is een forum als Viva ideaal om dieper in deze wereld te duiken. Wat voor vragen worden op dit forum gesteld en waarom is deze informatie nog niet beschikbaar?

Wat je absoluut niet mag vergeten is dat je alleen dergelijke reacties kan plaatsen met een link naar jouw affiliate website als de pagina die je linkt ook echt waardevolle en relevante informatie bevat. Als dit niet het geval is hoef je niet raar op te kijken als je een waarschuwing van een moderator krijgt ;-).

Samengevat is wat de échte affiliate koningen slim maakt onderdeel uit te maken van het gesprek. Dat doen zij door de volgende drie stappen te volgen;

  1. Verken waar welke informatie ontbreekt
  2. Maak nieuwe content waar deze informatie wel te vinden is
  3. Reageer op iedereen, bijvoorbeeld op een forum, waar deze vraag werd gesteld of het probleem centraal staat
  4. Blijf controle houden over het onderwerp. Zorg ervoor dat bezoekers reageren en update het artikel (zie deel updaten bestaande artikelen) indien er extra informatie bekend is

Deze vier stappen kunnen content realiseren waar concurrenten jaloers op zijn. Je creëert namelijk content waar interactie met lezers mogelijk is. Een ander belangrijke (zeer ingewikkelde) Google Ranking factor is on- en off-page sociale interactie. Oftewel reacties op de pagina en extern, zoals fora en sociale media.

Ik wil daarom nog maar eens benadrukken hoe belangrijk de eerste stap is. Het zal in het begin lijken alsof dit artikel voor jouw affiliate niche irrelevant is. De echte doorzetters zullen echter merken dat niets minder waar is.

Ga verder waar concurrenten het laten liggen

Bijna 90 procent van de schrijvers is lui. Dat wil zeggen, ze kiezen voor de makkelijkste weg en kiezen voor informatie dat eenvoudig te verkrijgen is. Neem als voorbeeld een artikel over ‘tien recepten voor afvallen binnen 90 dagen’.

Gemiddeld zal een artikel (van 1000 woorden) waarin tien recepten worden besproken maximaal 150 woorden aan de daadwerkelijke recepten besteden. Het zal er waarschijnlijk zo uitzien:

Het is dan ook geen wonder dat dit een pagina is die op bijna 80 van de belangrijkste zoekwoorden binnen de desbetreffende branche buiten de top 20 rankt.

Maar je kunt het ook goed doen, zoals een van de grootste spelers binnen deze niche, Jasper Alblas, al jaren doet:

Per dag is er uitgewerkt wat er op het menu staat met concrete tips en aanwijzingen om het gerecht te kunnen maken. Simpelweg neerkwakken wat iemand moet eten, zoals zalm en groente, gaat de lezer niet verder helpen. En Google merkt aan de time on page of de gebruiker iets aan de content heeft gehad.

Lukt het je écht niet om nieuwe content te verzinnen? Versterk dan de basis

Zelfs de meest ervaren publishers zullen op termijn zoveel content hebben dat er een periode is, al is het een week, dat er geen originele onderwerpen kunnen worden verzonnen.

Deze momenten zijn uitstekend geschikt om de basis van jouw content te versterken. Dit doe je door niet alleen de bestaande artikelen met extra informatie uit te breiden, maar ook door onderdelen hiervan verder uit te bouwen.

Een bestaand artikel met als onderwerp ‘Vijf tips voor zelfvertrouwen om blijvend zelfverzekerd te zijn’ zal bestaan uit vijf onderdelen, ofwel vijf tips. Iedere tip zou in de toekomst vanuit het hoofdartikel kunnen doorlinken naar een nieuw, separaat, artikel waar de tip uitgevoerd wordt besproken met concretere voorbeelden en praktische tips.

Op lange termijn dragen dergelijke artikelen bij aan de ranking van het hoofdartikel en mogelijk de tip zelf. Twee vliegen in een klap dus.

Martijn van der Pas
De afgelopen vijf jaar heb ik met mijn SEO tekstbureau al honderden klanten mogen helpen (www.gvlf.nl). Content is king, en dat is nog altijd binnen Google te merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *