Het is geen geheim dat social media de afgelopen jaren flink gegroeid is. Bijna iedereen zit wel op een ‘social network’ en ook bedrijven moeten steeds meer inspringen op deze trend.
Zojuist vond ik een interessante infographic die mooi in beeld brengt hoe social media eigenlijk over de afgelopen jaren is gegroeid. Deze wil ik graag even met jullie delen.
In de infographic zitten helaas alleen nog maar de gegevens tot met 2011 verwerkt, maar dat neemt niet weg dat de informatie die er in staat erg interessant is. Het is ongelofelijk om te zien hoe social media door de jaren heen gegroeid is.
Bekijk de infographic hieronder.
Opvallende punten:
Als ik zo naar deze infographic kijk, dan zijn er een aantal punten die mij opvallen. Deze wil ik graag even met jullie bespreken.
Het eerste wat mij opvalt is dat er zo ongelofelijk veel sociale netwerken zijn waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden! Ik heb het bijvoorbeeld over Cloob, Zing, Mixi, en QZone (?). Vooral in Aziatische landen lijkt Facetoch toch nog niet echt doorgedrongen te zijn.
Wat mij ook heel erg opvalt (maar eigenlijk niet verbaasd) is dat bedrijven eerst hun sollicitanten opzoeken op social media, en dan onderzoek doen naar die persoon. Maar liefst 53% van de bedrijven doet dit; dat is dus meer dan de helft!
Veel mensen hebben dat dan ook niet door, en plaatsen allemaal foto’s van zichzelf als ze bijvoorbeeld dronken zijn op Facebook. Doe dit niet, want dat is niet echt bevorderlijk voor je ‘screening’ ;).
“Als Facebook een land zou zijn, zou Facebook het derde grootste land ter wereld zijn”, staat er in de infographic. Dat is toch even iets om over na te denken. Beeld je eens in hoe groot Facebook eigenlijk is. En op moment van schrijven is Facebook nog veel groter, want in 2012 heeft Facebook de mijlpaal van zo’n 1 biljoen gebruikers gehaald!
En dan te bedenken dat Facebook op een studentenkamertje begon.
De data uit de bovenstaande infographic is uit 2011 en is dus enigszins verouderd. De reden hiervoor is dat het tijd nodig heeft om alle data te verzamelen en te analyseren.
Wat vind jij van de bovenstaande infographic? Ik hoor het graag van je in de reacties hieronder!