Hoe storytelling in copywriting gebruiken

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Als copywriter doe je veel meer dan simpelweg woorden achter elkaar zetten, zinnen vormen en alinea’s schrijven. Achter goede copywriting zit onderzoek, is gekeken naar het psychologische effect van de gekozen woorden en zinsopbouw en wordt rekening gehouden met de wensen en verwachten van de doelgroep. In de wereld van teksten schrijven met commerciële doeleinden zijn tientallen tot honderden verschillende psychologiën en theorieën over hoe de beste copywriting kan worden geschreven. In dit artikel leggen we je uit wat copywriting precies is, of iedereen zomaar goede teksten kan schrijven en gaan we dieper in op hoe storytelling in copywriting te gebruiken.

Wat is copywriting eigenlijk?

Zoals we in de inleiding al kort hebben aangegeven, is copywriting veel meer dan simpelweg een tekst schrijven en op goed geluk hopen dat mensen daardoor jouw product kopen of zich daardoor aanmelden voor jouw service of cursus. Wanneer er wordt gesproken over copywriting, gaat het in de meeste gevallen over teksten met commerciële doeleinden. Dit houdt in dat de teksten de lezer willen motiveren om iets te doen, wat een ander iets kan opleveren, zoals aanmelden voor een nieuwsbrief, het voltooien van een aankoop of het inschrijven voor een programma. Het kan ook zijn dat teksten puur voor entertainment worden geschreven. Deze teksten moeten vooral leuk zijn en de lezer plezier en ontspanning opleveren. Hierbij kan je denken aan grappige anekdotes, een leuk gesprek met een vreemde man op de weekmarkt of een ontmoeting met een idool. Een tekst kan tot slot ook nog informatief zijn: een review is informatief, evenals een productomschrijving, een handleiding of een ervaring over een geboekte vakantiereis. Informatieve teksten moeten de lezer informatie (duh) opleveren. De tekst moet dus nuttig zijn en vragen beantwoorden. Zonder vragen zou de lezer namelijk niet opzoek gaan naar antwoorden. Jij kan dus waarde bieden aan de lezer door het antwoord op de vraag te bieden. Om duidelijkheid te schetsen zetten we de tekstsoorten even op een rijtje:

  • Activerende teksten: deze teksten motiveren de lezer om iets te doen, zoals een aanmelding of aankoop
  • Amuserende teksten: deze teksten moeten de lezer vooral plezier opleveren, zoals bij een grappige anekdote
  • Informerende teksten: deze teksten moeten de lezer informatie opleveren, het antwoord op de vraag van de lezer zijn

Welk verdienmodel past het beste bij jou?

Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.

De marketing funnel

Een groot deel van de teksten heeft vooral als doel om de lezer aan te sporen een aankoop te voltooien. Hier zullen we ons vanaf nu dan ook op focussen: de activerende of motiverende teksten. Bij deze tekstsoort heb je te maken met een marketing funnel. Een marketing funnel is een model dat veel wordt gebruikt in de marketingwereld en erg waardevol is om copywriting goed te kunnen begrijpen. De funnel is een trechter waar de potentiële klant doorheen zakt, vanaf het moment dat hij zich in de doelgroep bevindt tot (hopelijk) het moment van actie (aanmelden, aanschaffen etc.). Als copywriter heb jij de macht om de potentiële klant in deze trechter te beïnvloeden met de boodschappen die jij met de teksten stuurt. 

Voordat de potentiële klant in de marketing funnel terechtkomt, moet jij als copywriter de aandacht weten te trekken. Luister naar de doelgroep, verplaats je in de doelgroep en praat zoals de doelgroep: communiceer in hun taal over het probleem waarbij jij de doelgroep gaat helpen. Kaart het probleem aan, en benoem de oplossingen die jij kan bieden én wat deze oplossingen ze kunnen opleveren: de potentiële klant heeft problemen met de boekhouding, dit levert de klant stress op, jij kan de boekhouding overnemen, waardoor de klant stressvrij wordt en meer vrije tijd heeft om met het gezin of vrienden door te brengen. Hierdoor klinkt het aanbod erg aantrekkelijk voor de klant en heb je interesse opgewekt. De potentiële klant verdiept zich verder in jouw aanbod. Vanaf dat moment zit de potentiële klant in de marketing funnel.

Het is fijn om te weten dat een vloer vlekbestendig is, maar wat maakt dit eigenlijk uit? Pas als je zegt dat de vloer door de speciale coating slechts 1x per maand hoeft te worden gedweild, levert het de klant iets concreets op. Je verkoopt geen product, maar een ervaring.

Door de klant te laten zien wat jouw aanbod is én wat het de klant direct kan opleveren, creëer je waarde voor de klant. De klant geeft niet zozeer alleen maar om het product (of de dienst, afhankelijk van het aanbod), maar om wat het product hem kan opleveren. Dit principe is belangrijk om te begrijpen als copywriter.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.
Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

Wat is storytelling marketing?

In de voorbeelden die hierboven zijn genoemd, wordt gebruik gemaakt van storytelling marketing. Met storytelling vertel je een verhaal. Het is dus geen koud verkooppraatje. De koude verkooppraatjes zijn echt iets van vroeger en zijn tegenwoordig bijna niet meer effectief. Mensen kopen niet meer een product om het product: ze kopen een product om wat het ze kan opleveren. Een voorbeeld van storytelling copywriting:

Voorbeeld A

5 redenen om dagelijks te gaan hardlopen

Hierbij denk je waarschijnlijk: ‘dagelijks hardlopen? Nooit!’ Deze gedachte is logisch, want je weet niet wat het je kan opleveren. Hierdoor kies je ervoor om niet verder te lezen.

Voorbeeld B

Hoe dagelijks hardlopen mijn leven stressvrij en leuker heeft gemaakt

De kans is groot dat je door de manier waarop de boodschap in voorbeeld B wordt gebracht, veel meer geïnteresseerd bent in het stukje ‘waarom dagelijks hardlopen’. Waarschijnlijk klik je op ‘Lees meer’ en lees je de tekst verder.

Nog een voorbeeld, in een andere situatie: op de toonbank van een koffiezaakje staat een fooipotje, maar in plaats van ‘Fooipot’ staat er ‘Nieuwe fiets voor zieke broertje’. Hoewel de boodschap niet leuk is, is het er wel eentje die meer met je doet. De meeste mensen kunnen zich meteen een ziek jongetje voorstellen en gunnen hem een fiets voor wat plezier in zijn leven, om het ziek zijn even te kunnen vergeten: je creëert een verhaal in je hoofd. Daar wil je wel een paar euro voor afstaan! 

Met storytelling marketing voeg je emotie toe aan een product of dienst. Hierdoor kan je op een gemakkelijke manier verbinding creëren met de doelgroep. De doelgroep voelt zich gehoord door jouw bedrijf, waardoor er verbondenheid bestaat. De potentiële klant heeft een gevoel van herkenning: jij kent het probleem en hebt er een oplossing voor bedacht. De kans is groot dat de potentiële klant hierdoor voor jou kiest, in plaats van voor de concurrent die hetzelfde product omschrijft met simpele statistieken en cijfers. 

Cijfers en statistieken zeggen in de meeste gevallen te weinig. Tevens haken veel mensen bij het zien van cijfers en statistieken af: te ingewikkeld. De meeste mensen denken in beelden, waardoor storytelling effectiever is dan statistieken benoemen.

Hoe storytelling in copywriting gebruiken

Is copywriting geschikt voor iedereen?

Iedereen kan teksten schrijven, maar niet iedereen kan goede teksten schrijven. Er zijn gelukkig genoeg opleidingen en cursussen die je tot in de kleinste details leren hoe de (Nederlandse) taal werkt en hoe je kan doordringen tot mensen. Hierdoor kan iedereen leren om copywriter te zijn. Veel copywriters hebben echter altijd al iets gehad met taal en schrijven. Van het schrijven van stripverhalen op de basisschool tot het gedetailleerd uitwerken van werkstukken op de middelbare school. 

Schrijven leer je vooral door te doen. Begin met het schrijven in een dagboek. Schrijf advertenties over je lievelingsproducten, schrijf een pitch over jezelf, begin met het schrijven van een verhaal. Er zijn in het dagelijks leven ontzettend veel onderwerpen waar je over kan schrijven. Schrijf de teksten en lees ze daarna hardop voor. Hierdoor kan je fouten en zinnen die niet lekker lopen er makkelijk uit pikken. 

In de basis is iedereen een copywriter, maar niet iedereen is een goede copywriter. 

Werken als copywriter

Alles wat je om je heen leest is tekst. Lees je een advertentie op straat? Grote kans dat het is geschreven door een copywriter. Lees je een folder van een bedrijf in de buurt? Grote kans dat het is geschreven door een copywriter. Zelfs de kortste reclameslogans van slechts een paar woorden zijn geschreven door copywriters. Het schrijven van zo’n korte reclameslogan die blijft hangen en de boodschap overbrengt is misschien nog wel lastiger dan het schrijven van een tekst van 2000 woorden. Wanneer je werkt als copywriter ben je altijd aan het puzzelen met woorden. Hoe kan je de aandacht trekken? Hoe kan je de interesse opwekken? Wat moet je zeggen om de lezer over te halen? Soms kan zelfs één leesteken de betekenis van een zin al veranderen.

Wanneer je als copywriter aan de slag wil, kan je ervoor kiezen om in loondienst te gaan, of om als freelancer aan de slag te gaan. Wanneer je in loondienst gaat, maak je als copywriter vaak deel uit van een groter marketingteam. Je werkt dus samen met collega’s aan projecten. Zeker bij internationale bedrijven kunnen deze projecten erg groot zijn: voor de één een droom, voor de ander een nachtmerrie. Wanneer je aan de slag gaat als freelancer werk je samen met je opdrachtgevers. Je moet dus zelf je diensten verkopen, want anders heb je geen inkomen. Naast copywriter voor opdrachtgevers, ben je dus ook marketeer voor je eigen diensten en soms boekhouder voor je eigen boekhouding. Als je gaat freelancen, krijg je er ook een hoop vrijheid voor terug: je kan in de meeste gevallen (als je geen afspraken hebt) zelf je uren bepalen, zelf bepalen waar je werkt, zelf bepalen wanneer je vrij neemt en zelf bepalen welke opdrachten je wel aanneemt en welke opdrachten je aan je voorbij laat gaan.

Beide vormen hebben hun voor- en nadelen. Maak voor jezelf een lijstje om te kijken welke vorm het beste bij jou past.

Wat kan je verdienen als copywriter?

Als copywriter verdien je in Nederland gemiddeld €3145 bruto per maand, in loondienst. Wanneer je als freelancer aan de slag gaat heb je veel meer, maar tegelijkertijd ook minder, invloed op je inkomen. Je bent afhankelijk van je opdrachtgevers en hebt geen vast inkomen, maar je kan je tarieven wel zo hoog of laag maken als je zelf wil. 

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid. Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *