Hoe krijg je weer online grip op de zaak?

Onze wereld is drastisch aan het veranderen.

Elke dag gaat ons leven zich meer online afspelen en deze verschuiving brengt grote gevolgen met zich mee. Loop door een willekeurige winkelstraat en stel daar zelf vast hoeveel leegstand er onder de winkels is. Zelfs de grote jongens, zoals o.a. de V&D moeten het hoofd bieden aan dit digitale fenomeen.

Mensen gaan simpelweg niet meer naar buiten om te winkelen. Vanuit de warmte & comfort van hun eigen huis “winkelen” ze online vanachter hun beeldscherm. Het is daarnaast, met alle beschikbare informatie, gemakkelijker dan ooit geworden om te vergelijken.

Druk op de knop

Met één druk op de knop kan je alles vinden waarnaar je op zoek bent, en ook nog eens voor de scherpste prijs.

Merktrouw & vaste klanten beginnen daardoor steeds meer een reliek uit het verleden te worden en alles draait tegenwoordig om ‘lean’.

Dat is bijvoorbeeld goed terug te zien in het aantal werknemers van de grote & bekende partijen. Waar V&D een omzet had van 619 miljoen met 10.000 medewerkers, had bol.com een omzet van 680 miljoen met maar 700 medewerkers. Meer omzet met maar 7% van het aantal werknemers.

Foto 1

Dat we ons steeds meer online gaan begeven is tevens terug te zien in de aandacht die wij als mensen hebben in die omgeving. Die begint namelijk steeds korter te worden. In de afgelopen jaren is onze aandachtsspanne zelfs gekelderd naar 3 seconden. Moet je eens voorstellen hoe kort dat is….

1…2…& de aandacht is weg.

Dit is allemaal terug te leiden naar één oorzaak: de gigantische hoeveelheid informatie die wij voor onze kiezen krijgen. We kunnen simpelweg niet aan alles aandacht schenken en zijn daarom genoodzaakt om de informatie te “filteren”.

Maar hoe pak je die aandacht & zorg je ervoor dat je opvalt in een online wereld waar het filteren noodzaak is geworden?

In  de online omgeving draait het allemaal om de waarde die je deelt & de betrokkenheid van je volgers die dat oplevert. Maar waarde is een vrij ongrijpbaar begrip, want wat is waarde tenslotte?

Waarde kan namelijk echt van alles zijn, het hangt maar net af welke doelgroep je aanspreekt, welk knelpunt zij ervaren of welk voordeel zij willen behalen. Daarin speelt tevens een belangrijke rol welke expertise of kennis jijzelf bezit en kan delen met de wereld. Voor Jacko ligt die waarde bijvoorbeeld in zijn kennis op affiliate gebied, en die waarde biedt hij door die kennis te delen in blogs, webinars en online trainingen.

Maar wanneer je die waarde deelt moet dit natuurlijk ook nog eens gezien worden. En dat is momenteel juist het grote knelpunt: De zichtbaarheid van je product of dienstverlening & de betrokkenheid van je volgers! Zonder die twee ingrediënten verdwijn je in de massa, in de gigantische hoeveelheid informatie die dagelijks op het internet geplaatst wordt.

Maar hoe zorg je voor zichtbaarheid?

“Gemiddeld bereik je maar 16% van je Facebook fans met een update en bij veel bedrijven ligt dit percentage nóg lager” – Menno Wagenaar, Global bussiness partner bij Facebook

Het internet begint steeds meer een snelle consumptiemaatschappij te worden. Een plek waar de mensen bepalen wanneer, in welke vorm & hoelang zij de content  tot zich nemen.

Dat gegeven maakt het voor ons als ondernemers steeds lastiger om onze boodschap over te brengen, zeker als we daar maar 3 seconden voor hebben en maar 16% van je volgers dat zien. We zijn wat dat aangaat overgeleverd aan onze volgers en hebben hierin geen echte grip op de zaak.

De consumptie van online videogebruik is daarentegen de laatste jaren drastisch aan het stijgen en zal naar verwachting de komende jaren blijven toenemen. Al in 2013 werd er elke minuut 300 uur videomateriaal geupload naar YouTube en dat is sindsdien alleen maar toegenomen.

“In 2017 zal 66 procent van het totale wereldwijde mobiele verkeer bestaan uit videomateriaal”

Hoe krijg jij weer grip op de zaak?

En een kanaal waar jij als ondernemer de teugels weer in handen kan nemen en meer grip op de zaak kan krijgen is Snapchat.

Waar de rek qua gebruikers uit kanalen zoals facebook en twitter begint te raken wint Snapchat snel aan terrein. Het is razendsnel aan het groeien met op dagelijkse basis meer dan 100 miljoen gebruikers en deze gebruikers zorgen voor meer dan 5 miljard videoviews per dag.

Foto 2

Waar de doelgroep eerst nog tieners waren wordt de gemiddelde leeftijd nu steeds hoger. Tevens combineert het inmiddels de beste eigenschappen van Instagram, Twitter, Facebook & Periscope.

snapchat statistieken

Een halfjaar geleden had snapchat nog echt niet de potentie die het nu bezit. Het platform, net als de gemiddelde gebruiker, moest nog rijpen. Het was een kanaal dat toen voornamelijk door tieners werd gebruikt om foto’s naar elkaar te sturen, die na een seconde of 5 weer verdwenen. Daardoor miste het de urgentie voor ondernemers om hun intrede te doen op dat kanaal.

Hoe snel de dingen kunnen veranderen….

“Als je een bedrijf runt in 2016 , moet je nadenken over SNAPCHAT als kanaal om je klantenbestand te laten groeien. Punt!”– Gary Vaynerchuck

Een belangrijke regel bij online ondernemen is  om actief te zijn op de kanalen waar de aandacht van je doelgroep ligt. Snapchat begint daarom steeds interessanter te worden, omdat aandacht van volgers nergens groter is.

Snapchat heeft een verhaal functie, onder de noemer “story”. Deze story wordt automatisch gedeeld aan al je volgers zodra jij content upload. Deze content bestaat uitsluitend uit foto’s en video’s die je met je smartphone hebt gemaakt op dat moment. Alvast content maken en klaar zetten hoort dus niet tot de mogelijkheden.

De foto’s zijn hooguit 10 seconden lang zichtbaar voor je volgers en video’s duren maximaal 15 seconden. Na 24 uur verdwijnt deze content weer, dus creëer je noodzaak voor je volgers om jouw verhaal te bekijken.

Hiermee geef je jouw volgers een kijkje in jouw leven en krijgen ze na verloop van tijd het gevoel je echt te kennen. Hoe waardevol is dat met alle ontwikkelingen op online gebied!

Door gedurende die 24-uur ‘snaps’ te maken die op elkaar aansluiten, ontstaat een verhaal. Een verhaal waarmee je jouw volgers kan boeien, triggeren of zelfs tot actie kan laten overgaan. Het werkt allemaal heel direct en snel.

De uitdaging

De grootste uitdaging ligt in het feit of het ondernemers gaat lukken om de kansen die Snapchat biedt ook daadwerkelijk te benutten. Snapchat is oprecht anders dan de andere platforms en vraagt om een persoonlijke aanpak. Het vraagt om creativiteit, interactie en een blik achter de schermen.

Allemaal geen zaken die onmogelijk zijn om te realiseren, maar voor veel ondernemers zal het wel een uitdaging blijken.

Ben jij bereid die kans te grijpen?

Wil je eens zien hoe een dag op snapchat voor mij eruit ziet, bekijk dan onderstaande video of volg me op snapchat via gebruikersnaam: jerryvstaveren

Succes!

Laat een reactie achter