Facebook EdgeRank, wat het is en hoe kun je het verbeteren? (tips)

Het 'logo' van Facebook EdgeRankAls je een beetje actief bent met adverteren op Facebook, zul je ongetwijfeld wel eens de term ‘Facebook EdgeRank’ voorbij zien komen.

Het is een term die zogenaamde ‘social media gurus’ maar graag genoeg in hun mond nemen, om het allemaal een beetje interessant te laten klinken.

De afgelopen weken heb ik me in de wereld van de Facebook EdgeRank gestort, en heb besloten om mijn bevindingen met jou te delen.

In dit artikel ga ik bespreken wat Facebook EdgeRank nou eigenlijk is, en lees je tips om je EdgeRank te verbeteren, of ook wel ‘verhogen’ genoemd.

Wat is Facebook EdgeRank?

Simpel gezegd is Facebook EdgeRank een formule die bepaald hoe ‘goed’ en ‘populair’ jouw Facebook fanpagina is. Hoe hoger jouw EdgeRank is, hoe beter je fanpagina door Facebook beoordeeld word, en hoe meer mensen (Facebook fans) jouw status update zien.

Heb je nog geen Facebook pagina, en weet je niet hoe je die moet maken? Lees dan dit uitgebreide artikel: Hoe moet je een Facebook pagina maken?

Je zult vast wel gemerkt hebben dat niet iedereen jouw pagina status updates te zien krijgt. Dit komt omdat Facebook zelf bepaalt wie wat te zien krijgt. Dit doet Facebook dus door naar de EdgeRank te bepalen.

Hieronder vind je de exacte formule en wat deze precies betekent.

De Facebook EdgeRank formule uitgelegd.

Dit is de EdgeRank formule naar het Nederlands vertaald. Klik voor groot.

Dit ziet er misschien heel ingewikkeld, maar dat is het absoluut niet. In principe komt het er op neer dat hoe meer interactie je op je Facebook pagina hebt, hoe beter je EdgeRank is. De Facebook EdgeRank is dan ook de combinatie van de ‘affiniteit’, ‘gewicht’ en ‘tijd’.

De affiniteit van de ‘ontvanger’ is erg belangrijk. Als iemand écht is geïnteresseerd in wat jij te zeggen hebt, zal hij jouw status update sneller te zien krijgen, als wanneer die persoon helemaal niet is geïnteresseerd in wat jij te zeggen hebt.

Dit wordt dan weer gemeten aan de hand van de interactie die er op jouw pagina is. Liked iemand jouw status update regelmatig? Dan zal die persoon waarschijnlijk elke status update van jouw pagina zien.

Facebook EdgeRank is dus eigenlijk Facebook’s manier om er voor te zorgen dat jij de meest relevante content krijgt voorgeschoteld.

Tips voor het verbeteren van je Facebook EdgeRank

Hieronder geef ik een aantal tips die er voor zullen zorgen dat je Facebook EdgeRank zal verbeteren. Let wel op dat het belangrijkste is dat je content (dus je status updates) zo relevant mogelijk zijn. Plaats daarom zo relevant mogelijke content op je fanpagina.

Ook moet je in je achterhoofd houden dat je toch altijd mensen zult hebben die je op je Facebook pagina niet zult bereiken. Ze hebben je pagina wel geliked, maar zijn simpelweg niet (meer) geïnteresseerd in wat jij te zeggen hebt. Hier kun je niks aan doen.

Je kunt niet iedereen ‘pleasen’.

#1: Zoek zelf de interactie op

Je kunt de interactie op jouw Facebook pagina flink verhogen door er simpelweg zelf om te vragen. Het vragen om een like of een share zal er ook daadwerkelijk voor zorgen dat je status meer geliked of gedeeld gaat worden.

Maak dus af en toe een post met een stelling, gevolgd door bijvoorbeeld “Like als je het er mee eens bent, reageer als je het er niet mee eens bent”. Je zult zien dat de interactie drastisch zal gaan stijgen!

#2: Maak gebruik van foto’s en video’s

Een foto en video vallen veel meer op dan een ‘simpele’ tekst update. Je status zal veel meer opvallen en een foto en een video straalt ook meer ‘fun’ uit dan een ‘saaie’ tekst update. Maak dus, indien mogelijk, altijd gebruik van een foto of (YouTube) video. Wanneer iemand jouw foto alleen al aanklikt om het te verhogen, zal de EdgeRank ook al verhoogd worden, omdat het een (kleine) interactie is op jouw pagina.

Doe hier dus je voordeel mee!

#3: Plaats op tijdstippen dat jouw doelgroep online is

Dit is een best lastige waar je best wat onderzoek naar moet doen, maar het is zeker de moeite waard! Kijk goed op welke tijdstippen jouw doelgroep het meest online is.

Door zelf een beetje logisch na te denken kun je vaak al een goede inschatting maken, maar de Facebook statistieken kunnen je ook een goed inzicht geven. Je kunt namelijk precies zien op welk tijdstip jouw status het hoogste bereik heeft gehad.

Als je Facebook pagina bijvoorbeeld gericht is op werknemers, dan zal je status om bijvoorbeeld 10:00 uur s’ochtends niet veel bereik hebben. Om 20:30 uur posten is dan een veel beter plan!

Ontdek in deze infographic wat de beste tijden zijn om een bericht op Facebook te plaatsen.

#4: Blijf regelmatig posten

Als je serieus aan de slag wilt gaan met je Facebook pagina, dan moet je deze ook echt actief gaan onderhouden. Plaats dus niet zomaar één keer per maand een status update, maar doe dit wekelijks. Veel grote Facebook pagina’s plaatsen zo vijf keer per week een status update.

Doe dit natuurlijk niet vijf keer per dag, maar verspreid de updates over de gehele week.

Het is belangrijk dat je echt regelmatig blijft posten, en dat je dus echte regelmaat in je status updates blijft houden.

#5: Blijf relevant en interessant

Het meest belangrijke aspect van je Facebook pagina is om relevant en interessant te blijven. Biedt een zekere meerwaarde voor je Facebook pagina. Informatie die ze ergens anders niet tegen zullen komen. Hierdoor straal je autoriteit uit en ben je van toegevoegde waarde.

Net als bij zoekmachine optimalisatie is het belangrijk om relevant te blijven. Hierdoor wordt altijd de beste informatie voorgeschoteld en wordt de bezoeker (in dit geval dus jouw Facebook fan) geholpen naar hetgeen waar hij/zij naar op zoek is.

Wees dus altijd relevant en blijf interessant. Dit is de beste tip om je Facebook EdgeRank te verbeteren omdat het allemaal draait om relevantie.

Hoe goed doet jouw Facebook pagina het? Heb jij een hoge EdgeRank? Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen.

Laat het even weten in de reacties hieronder!

2 reacties

Laat een reactie achter