Conversion Code Review: Die broek heb ik zelf ook!

conversion code reviewIk ben sinds kort veel meer boeken gaan lezen over Internet Marketing. Waarom? Omdat ik simpelweg merk dat dit de beste manier is om mijn kennis op Internet Marketing gebied te verbreden.

Mijn basiskennis heb ik een jaar of zes nu. Meer informatie over mij kun je vinden in de ‘over de auteur’ onderaan deze post.

De waarde van het lezen van boeken wordt nogal eens onderschat. Daarom schrijf ik de komende tijd boek-reviews. De boeken zijn zorgvuldig geselecteerd, op aanraden van andere online marketeers.

The Conversion code van Chris Smith is de eerste in de reeks. Ik wens je veel leesplezier.

Wie is Chris Smith?

Chris Smith is succesvol ondernemer: hij is mede-oprichter van het bedrijf ‘Curaytor’ en daarnaast co-auteur van het boek ‘People work’. Ook is hij spreker over onderwerpen als lead generation, Facebook-advertising, CRM, e-mail marketing en lead conversie. Hij heeft honderden lezingen gegeven de afgelopen 10 jaar.

In dit artikel schrijf ik over zijn laatste boek. Als je meer traffic, leads en conversies nodig hebt voor jouw business of blog: dan is The Conversion code aan jouw besteed.

De perfecte blogpost

Welke factoren zorgen er nu voor dat je een perfecte blog post schrijft? Een perfecte blogpost bestaat uiteraard niet. Maar er zijn flink wat factoren die je kunt leren, en direct kunt toe passen waardoor je in de buurt komt.

Zo ligt de sweetspot van een blogpost qua woordenaantal rond de 1500+. Chris laat zien dat er een correlatie is tussen woordenaantal en een #1 Google positie. De gemiddelde nummer 1 positie in Amerika heeft een woordenaantal van 2400. Voor een nummer 10 positie is dit rond de 2000 woorden.

In Nederland ligt de concurrentie uiteraard wat lager. Maar als jij structureel blogposts plaatst van 1000+ woorden en een aantal long reads van 2000+ dan zit je goed.

Golden Nuggets uit The Conversion Code

Dit boek staat vol met inzichten variërend van klein tot groot. Laten we starten met een klein voorbeeld.

‘’Dankjewel Jacko, dat waardeer ik’’.

Op Facebook (en andere social media) bijvoorbeeld, gebruiken we niet vaak namen van anderen. Wat vrij vreemd is. In bijna alle communicatievormen doen we dit automatisch! Denk aan brieven, e-mails, telefoon en fysiek contact met mensen. Waarom niet of nauwelijks op social media?

Als je dit consistent wél doet op social media gebied bouw je meer vertrouwen op, voor de lange termijn.

Het boek heeft me meerdere mooie inzichten gegeven. Sterker nog: sommige zijn geniaal te noemen. Ik weet bijna zeker dat ze ook jou zullen verbazen. Laat ik een grote voor je uitlichten.

Een van de golden nuggets uit The Conversion Code gaat over het onderwerp ‘behavourial targeting’. Dat de technologie op dit gebied ver was wist ik. Maar veel voorbeelden die Chris Smith noemt waren voor mij onbekend. Ze kunnen een prachtige toevoeging zijn binnen elke e-mail marketing strategie.

Stel dat een bezoeker op jouw website op een van je salespagina’s aan het rondkijken is. Deze bezoeker heeft het tot de reviews geschopt, en besteedt daar flink wat aandacht aan. Dit is tot op de minuut meetbaar met bepaalde tools. Na het lezen van de reviews verlaat de bezoeker je salespage weer.

Vervolgens krijgt de bezoeker na het verlaten van de website een geautomatiseerd mailtje. Het mailtje bevat nóg een paar reviews. Dit mailtje ziet er ongeveer zo uit:

‘’He [naam persoon].

Ik zag dat je een aantal reviews hebt bekeken op mijn website.

Terecht! Dat doe ik zelf ook altijd met eigenlijk alles dat ik koop op het internet.

Hier heb je nog een paar reviews waar ik zelf erg trots op ben. Deze staan niet op de website.

[Hier plaats je review ‘X’ en ‘Y’]

Groeten,

Tjalling.’’

Voel je aan hoe krachtig dit kan zijn? De bezoeker heeft een gevoel van exclusiviteit, omdat de reviews niet op de website staan. Daarnaast is de timing van deze aanvullende reviews perfect.

Dit gaat dus een flinke stap verder dan een normale e-mail marketing serie. Deze ‘normale’ serie start vaak nadat de bezoeker naam en e-mail heeft achtergelaten.

Maar sommige ESP’s (e-mail service providers) kunnen meer. Het wordt een geautomatiseerd hulpje die de bezoeker precies geeft wat hij of zij nodig heeft. De technologie is nu dus zeer ver: je kunt individuele bezoekers op je website tracken op gedrag.

Vervolgens kun je de bezoeker direct persoonlijke content sturen. Allemaal op basis van de activiteiten die hij/zij op je website deed.

Die broek heb ik zelf ook!

Terwijl ik hierover las schoot me een offline variant door mijn hoofd, die hier veel op lijkt. Dit voorbeeld schetst een marketing en sales voorbeeld ineen.

Oké, daar gaan we.

Stel je voor: je loopt een kledingwinkel binnen. Vervolgens komt er een werknemer op je af met de volgende vraag.

‘’Kan ik je ergens mee helpen of kijk je even rond’’?

Hoe groot denk je dat de kans is dat je nu zegt: ‘’Nee dank je, ik kijk alleen even rond’’?

Ja, vrij groot inderdaad.

Deze zal je waarschijnlijk ook bekend voor komen: de ‘’die-broek-heb-ik-zelf-ook’’ verkooptruc. Een stukje social proof waar je eigenlijk niet op zit te wachten. De achterliggende redenering van de verkoper: ik heb deze broek ook, dus dan vindt de bezoeker hem vast ook mooi, goed etc.

Als kledingverkopers me dat vertellen ren ik het liefst zo hard mogelijk die winkel uit. Maar dit terzijde.

Laat ik je uitleggen wat er mis gaat in eerstgenoemde voorbeeld.

Door de keuze bij de bezoeker te laten, en door ‘even rondkijken’ mee te nemen in de vraag, zal dit in de meeste gevallen het antwoord zijn. Daarnaast is het simpelweg het snelste antwoord. Bij de eerste optie moeten we zelf bedenken waar we hulp bij nodig hebben.

De slimme verkopers pakken het anders aan. Die zien waar een potentiële klant op dat moment mee bezig is.

Stel je voor dat je al een paar minuten in de winkel rondloopt. Het is de verkoper opgevallen dat jij al meerdere broeken uitvoerig hebt bekeken. Wat zou deze verkoper nu kunnen doen?

Hoe het wel zou moeten

Dit bijvoorbeeld:

‘’Goede middag. Ik zag dat je meerdere broeken hebt bekeken. Toffe broeken zijn dat hè? We hebben er achter nog een paar liggen in jouw maat die er erg op lijken. Ongeveer in dezelfde kleur. Zal ik die er even voor je bij pakken?’’

De kans is een stuk groter dat jij hier nu op ingaat. Nu heb je waarschijnlijk wel interesse om even de broeken te bekijken waar de verkoper het over had. Natuurlijk zal het per kledingwinkel verschillen of je een woord als ‘tof’ kunt gebruiken. Maar je begrijpt vast wat ik bedoel.

Dit is niets anders dan het follow-up voorbeeld dat ik eerder noemde. Maar dan online! Zie je de gelijkenissen met het leveren van meer reviews (online) en subtiel meer broeken aanraden (offline)?

De technologie is nu zo ver dat we onze eigen persoonlijke sales & marketing assistent mailtjes kunnen laten sturen. Geheel op basis van wat diegene op dat moment nodig heeft. Hoe awesome is dat?

Dit is slimme behavourial e-mail marketing op de brandstof van alsmaar innoverende technologie.

Enthousiast over The Conversion Code?

De voorbeelden die ik noemde zijn slechts een paar van de vele golden nuggets uit the conversion code. Ik heb het boek dan ook met plezier gelezen afgelopen week.

Ben je zelf benieuwd geworden wat jij van dit boek kan leren? Ik houd je niet tegen om het zelf te ervaren.

> Bekijk op Bol.com

Mocht je het boek al gelezen hebben: wat was jouw belangrijkste inzicht uit dit boek? Laat het even weten in een reactie onder deze post.

2 reacties

    • Tjalling Sol

Laat een reactie achter