Afscheid nemen moet: maak jij wel de juiste keuzes?

Zeg eens eerlijk: je bent ondernemer, je wilt groeien, je ziet kansen & trekt er hard aan, maar eigenlijk valt het allemaal nogal tegen.

Je hebt al zoveel tijd, energie & geld geïnvesteerd dus je blijft gewoon doorgaan, want het zal toch vast wel een keertje goed komen?

Maar als je realistisch bent: denk je dat echt? Dat het als bij toverslag opeens wel zal gaan lopen?

Helaas werkt het in de praktijk vaak niet zo.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Veel ondernemers worstelen hiermee. Ze zoeken naar manieren om hun business online te laten werken, maar ze komen steeds bedrogen uit. Ze behalen niet de resultaten die ze hadden verwacht & ergens hadden gehoopt…

De kracht van keuze

Succesvol ondernemen is niet afhankelijk van het beste idee of het grootste marketingbudget. Het ligt niet in het aanbieden van de meeste opties of het breedste assortiment. Succes vindt zijn oorsprong in de juiste keuzes maken.

En dat is het speelveld waar ik dagelijks op actief ben: Ondernemers helpen de juiste keuzes te maken. Op het gebied van verkoop, (online) marketing, strategie & vooral in waar ze hun tijd besteden.

Tijd is het enige dat we niet meer terug kunnen verdienen nadat we het hebben uitgegeven. Het is ons meest kostbare bezit & toch spenderen veel ondernemers diezelfde kostbare tijd in zaken die ze uiteindelijk niets gaat opleveren.

Wat haal je er uit?

Vaak gebeurt dit onbewust & steken ze die tijd erin omdat het voor hun gevoel belangrijk is, of omdat ze dit altijd zo hebben gedaan. Ze doen het op de automatische piloot, maar staan niet stil bij het feit of dit ze nog wel iets gaat opleveren.

Denk bijvoorbeeld aan dat nieuwe product dat je 2 jaar geleden hebt verzonnen, maar nog geen klanten voor hebt gevonden, of dat nieuwe project waar je al maanden tevergeefs investeerders voor zoekt.

Maar dat kan bijvoorbeeld ook al die berichten die je op Facebook deelt zijn, maar geen reacties of likes op komen of die uren die je aan mailtjes besteedt via je nieuwsbrief waar nog nooit een cliënt uit is gekomen.

Op een gegeven moment is er zelfs zoveel tijd, energie & slapeloze nachten aan gespendeerd dat je stug blijft volhouden, ook al weet je diep van binnen dat het waarschijnlijk toch nooit een succes zal worden.

In veel gevallen houdt je het dan aan totdat je de investering eruit hebt of op andere manier compensatie hebt ontvangen voor alle moeite die jij erin hebt gestoken.

Maar iets dat over langere periode al niet werkt, zal niet als bij toverslag opeens wel gaan werken…

Afscheid als wapen

Ondanks wat één van Nederlands meest populaire zangers dus ook zegt; afscheid nemen bestaat wel & is een heel krachtig wapen voor jou als ondernemer.

Ik heb het hier onder andere over tijdens het interview dat Online Bazen onlangs bij mij heeft afgenomen:
>

De transitie

In de video heb ik het over een principe, dat ze met een moeilijk woord ‘het pareto principe’ noemen. Dit principe noemen ze in de volksmond ook wel ‘de 80/20 regel’.

Dit houdt grofweg in dat 80% van jouw succes komt door 20% van jouw inspanningen.  De rest van de tijd ben je dus ontzettend druk met zaken die voor je gevoel heel belangrijk zijn, maar weinig tot niets bijdragen aan jouw succes.

Door de moeilijke keuze te maken & afscheid te nemen van de zaken die je niet succesvol maken ga je een transitie doormaken.

Dit is geen hogere wiskunde, maar een simpele rekensom. Besteed je normaliter een totaal van 80 uur per week evenredig aan 5 projecten & levert maar ééntje daarvan ruim 80% van je omzet op, moet je dan eens voorstellen hoe jouw succes zal veranderen als je stopt met de 4 projecten die gezamenlijk maar 20% van jouw omzet of succes opleveren. En vervolgens de tijd die je overhoudt (want normaliter stak je die in de andere 4projecten) steekt in dat ene project dat al wel werkt  en 80% van jouw succes oplevert?

Het meest interessante effect hiervan is wellicht wel het sneeuwbaleffect dat dit teweeg gaat brengen. Want hoewel je jouw tijd in het succesvolle project verdubbelt, zal je ervaren dat het succes ervan niet evenredig zal verdubbelen, maar eerder 3x, 4x of zelfs 10x zo groot gaat worden!

Zorg dus dat je de juiste focus behoudt & geen tijd in zaken steekt die je uiteindelijk toch niets zal opleveren.

Neem jouw tijd serieus & ga het in jouw succes steken.

– Jerry van Staveren


Bovenstaande tekst is een gastblog van Jerry van Staveren.

Jerry is business coach en helpt ondernemers het volgende niveau bereiken. Op deze pagina vind je meer artikelen van hem.

Laat een reactie achter