Adverteren op Pinterest

Hoe maak je adverteren op Pinterest winstgevend?

Gemiddelde leestijd: 16 minuten

Elke ondernemer is in staat om te groeien. Hard werken, het hebben van de juiste mindset en het gebruiken van de juiste advertentiekanalen zijn hierbij doorslaggevend. Maar, wat zijn tegenwoordig nou de juiste advertentiekanalen?

Door de opkomst van het internet heb je in ieder geval meer dan voldoende mogelijkheden. Je kunt je pijlen bijvoorbeeld richten op adverteren via Google, adverteren via Facebook en adverteren via Pinterest. Deze drie voorbeelden zijn in de afgelopen jaren stuk voor stuk bijzonder populair geworden. 

Ja, dat geldt óók voor het adverteren op Pinterest. Dit is niet direct het bekendste of meest gebruikte social media kanaal, maar het biedt desalniettemin veel kansen. In dit artikel vind je alle informatie over het adverteren op Pinterest, inclusief enkele voorbeelden en handige tips.

Inhoudsopgave

Een nadere blik op Pinterest

Vraag aan 10 willekeurige personen wat Facebook is en zij kunnen je hoogstwaarschijnlijk allemaal van een antwoord voorzien. Vraag aan 10 willekeurige personen wat Pinterest is en je krijgt een stuk minder antwoorden. Pinterest is namelijk (nog) niet bekend bij het grote publiek geworden.

In 2010 werd dit social media kanaal gelanceerd, waarna het in 2011 al opgenomen werd in de lijst met 50 beste websites. Vanaf het allereerste moment was het dus al duidelijk dat Pinterest een veelbelovend social media kanaal was.

Op Pinterest ben je in staat om jouw eigen prikbord te maken. Maak een account aan en creëer vervolgens jouw eigen prikbord. Op dit prikbord kun je zelfgemaakte foto’s plaatsen, maar je kunt ook afbeeldingen van het internet op jouw prikbord gaat plaatsen. Dit doe je simpelweg door gebruik te maken van spelden; door afbeeldingen op jouw account te spelden, creëer je een compleet prikbord.

Hoeveel mensen gebruiken Pinterest?

Sinds de oprichting in 2010 heeft Pinterest een fraaie groei door weten te maken. Deze groei is echter qua cijfers niet vergelijkbaar met de groei van bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Desalniettemin is het een feit dat Pinterest vrij veel gebruikers heeft weten te verkrijgen:

  • Wereldwijd maken zo’n 250 miljoen personen dagelijks gebruik van Pinterest
  • In Nederland hebben zo’n 3,5 miljoen personen een Pinterest account aangemaakt
  • In Nederland maken zo’n 800.000 personen dagelijks gebruik van Pinterest

Deze cijfers spreken eigenlijk direct tot de verbeelding. Als adverteerder kun je namelijk een groep van ongeveer 3 miljoen Nederlanders bereiken. Bijkomend voordeel is dat je óók via Pinterest zeer gericht kunt adverteren, net zoals bij Facebook het geval is. 

Waarvoor maken mensen gebruik van Pinterest?

Via Pinterest ben je, zoals gezegd, in staat om gericht te adverteren. Dit komt met name door het specifieke doel waarom Pinterest door personen gebruikt wordt. De meeste personen gebruiken Pinterest namelijk om inspiratie op te doen:

  • Inspiratie op te doen voor nieuwe recepten
  • Inspiratie op te doen voor mooie reizen
  • Inspiratie op te doen voor de inrichting van het huis
  • Inspiratie op te doen voor outfits en mode
  • Inspiratie op te doen voor kunst
  • Inspiratie op te doen voor life hacks

Voor veel soorten bedrijven biedt Pinterest onwijs veel mogelijkheden. Ben je actief in de reisbranche? Ben je actief in de wereld van kunst? Ben je actief in de wereld van mode/kleding? Ben je actief in de wereld van meubelen en woonaccessoires? Ben je actief in de kookwereld? Of ben je actief in de wereld van handige life hacks? Als je op één van de vragen ‘ja’ hebt geantwoord, is Pinterest in de basis geschikt voor jou.

Wat zijn de voordelen van adverteren op Pinterest?

Voor vrij veel bedrijven is het interessant om op Pinterest te gaan adverteren. Dat is zéker het geval als je actief bent in één van bovengenoemde vakgebieden. Richt je je met jouw bedrijf dan ook nog op vrouwen? Dan zit je helemaal goed bij dit social media kanaal.

Onderzoek wijst namelijk uit dat van alle Nederlandse gebruikers ongeveer 70% vrouw is. In de basis kun je Pinterest dus het beste gebruiken voor producten voor vrouwen. Richt jij je op mannen? Dan kun je overigens alsnog een groot publiek bereiken; 30% van ongeveer 3,5 miljoen gebruikers is immers alsnog een groep van 1,05 miljoen gebruikers.

Pinterest magneet

Maar, wat zijn nou échte redenen om met Pinterest aan de slag te gaan? Eén van de belangrijkste redenen is toch wel dat je met minder concurrentie te maken hebt. Héél veel bedrijven kiezen immers voor het adverteren via Google of Facebook. Met name op de populaire zoekwoorden is het daardoor lastig om via deze kanalen in de grote meute op te vallen.

Dat gaat een stuk makkelijker via Pinterest. Toegegeven; het aantal gebruikers ligt een stuk lager, maar dat biedt ook voordelen. Nog niet alle bedrijven zien de potentie van Pinterest in, waardoor jij kunt profiteren van de afwezigheid van jouw concurrenten op Pinterest.

Gericht targeten

Daarnaast is het via Pinterest mogelijk om zéér gericht te adverteren. Je weet hierdoor de juiste doelgroep te bereiken, waardoor je al snel meer bezoekers naar jouw website weet te trekken. Ook kun je via Pinterest op een relatief makkelijke manier werken aan jouw naamsbekendheid. Bij het targeten kun je ook nog kiezen tussen vier campagnedoelstellingen:

  • Verkeer: bij deze doelstelling wil je zoveel mogelijk gebruikers naar jouw website doorverwijzen.
  • App installaties: bij deze doelstelling wil je jouw app promoten met als doel dat gebruikers deze app gaan downloaden
  • Naamsbekendheid: bij deze doelstelling richt je jouw pijlen op het vergroten van de naamsbekendheid van jouw onderneming/merk.
  • Videoweergaven: bij deze doelstelling tracht je om zoveel mogelijk videoweergaven te scoren. Hiermee weet je óók aan de naamsbekendheid van jouw onderneming/merk te werken.

Meerdere advertentie soorten

Je kunt niet alleen heel gericht targeten, maar je hebt ook de keus uit meerdere  advertentie soorten. Deze advertentie soorten gaan eigenlijk hand in hand met bovengenoemde doelstellingen en bieden je veel mogelijkheden.

Zo kun je kiezen voor Promoted Pins, voor Promoted App Pins, voor Promoted Video Pins en voor Promoted Carousels. Dankzij deze advertentie soorten kun je altijd wel een perfecte advertentie gaan maken. Een advertentie aansluit op jouw bedrijf, op jouw product én op jouw doelgroep.

Ook weten wij uit eigen ervaring dat het maken van een dergelijke advertentie vrij gemakkelijk gaat. Je hoeft hier geen specifieke kennis voor te hebben. Eigenlijk spreekt de gehele advertentiemanager van Pinterest direct voor zich; hieronder vertellen we je ook nog hoe je een advertentie op Pinterest aan kunt maken.

Duidelijke statistieken

Nadat je een advertentie geplaatst hebt, wil je uiteraard de resultaten gaan meten. Via Pinterest gaat dat vrij makkelijk; je krijgt namelijk allerlei relevante statistieken aangeleverd door Pinterest.

Deze statistieken zeggen veel over jouw advertenties, maar óók over jouw doelgroep. Deze statistieken laten namelijk ook veel zien over de interesses van jouw doelgroep. Dankzij die informatie kun je jouw advertenties verder optimaliseren. 

Hoe kun je adverteren op Pinterest?

Zie jij de potentie van Pinterest in? Wil je daarom ook graag via dit social media kanaal adverteren? Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, kun je van meerdere voordelen profiteren. Om zo optimaal mogelijk alle kansen te benutten, is het aan te raden om onderstaand stappenplan op te volgen. Met dit stappenplan maak je moeiteloos een advertentie via Pinterest aan.

Stap 1: een bedrijfsprofiel aanmaken

Alleen als je een bedrijfsprofiel op Pinterest hebt, kun je een advertentie gaan plaatsen. Je dient dus eerst een bedrijfsprofiel op de website van Pinterest aan te gaan maken. Bij het aanmaken van dit profiel dien je enkele velden in te vullen. Het maken van dit profiel neemt slechts enkele minuten tijd in beslag.

Klik op deze link, klik rechtsboven op ‘Sign up’ en volg de stappen op. Zoals je al snel ziet staan, is het aanmaken van een Pinterest account volledig kosteloos.

Stap 2: campagne maken

Heb je jouw bedrijfsprofiel volledig aangemaakt? Dan is het zaak om via jouw zakelijke Pinterest profiel een campagne te gaan maken. Voor het maken van deze campagne maak je gebruik van de Pinterest Ads Manager.

Met deze tool kun je heel gericht jouw advertenties en campagne op gaan stellen. Zo kun je binnen deze tool ook kiezen voor één van de hierboven genoemde doelstellingen. Verder kun je jouw budget bepalen, kun je de looptijd van jouw advertentie bepalen en kun je heel gericht gaan targeten.

Ook is het hierbij mogelijk om voor één van de vier advertentie soorten te kiezen. Deze advertentie soort is eigenlijk volledig afgestemd op jouw advertentie doel; dit spreekt echter direct voor zich in de Pinterest Ads Manager.

Bij het targeten heb je meer dan voldoende mogelijkheden:

  • Je kunt gericht op doelgroep targeten
  • Je kunt gericht op bepaalde interesses targeten
  • Je kunt gericht op trefwoorden targeten

Let op: op het moment van schrijven was het bij Pinterest nog niet mogelijk om op leeftijd te targeten. Destijds was dit in Amerika wél mogelijk. Het ligt dan ook in de lijn der verwachtingen dat Pinterest deze optie ook nog in ons land toe gaat voegen.

Stap 3: advertenties online zetten & meten

In de vorige stap heb je jouw advertenties gecreëerd in de vorm van pins. Deze pins gaan nu in de tijdlijn getoond worden van de juiste gebruikers. Wat de juiste gebruikers zijn? Dat heb je ook volledig bij stap 2 weten te bepalen, aangezien je via Pinterest zeer gericht kunt targeten.

Nadat je de advertenties online hebt gezet, kun je direct starten met meten. Door Pinterest worden allerlei interessante statistieken bijgehouden, waarbij onder meer de volgende statistieken zeer interessant zijn:

  • Hoeveelheid close-ups: dit is het aantal keer dat gebruikers op jouw pin hebben geklikt. Na het klikken krijgt een gebruiker een vergrote weergave te zien.
  • Gemiddelde kijktijd: deze statistiek is relevant voor videoadvertenties op Pinterest.
  • 95%-weergaven: ook deze statistiek is relevant voor videoadvertenties op Pinterest. Deze statistiek geeft aan hoeveel mensen tot 95% van de video gekeken hebben.
  • Link kliks: de hoeveelheid kliks op jouw advertentie links, waardoor de bezoekers doorgestuurd wordt naar een bepaalde pagina (kan zowel binnen Pinterest zijn als buiten Pinterest)
  • Reacties: de hoeveelheid reacties die door gebruikers op jouw advertenties geplaatst zijn.
  • Impressies: de hoeveelheid keren dat jouw pin daadwerkelijk op Pinterest door gebruikers gezien is.

Het mag duidelijk zijn: je krijgt werkelijk waar alle statistieken direct voorgeschoteld. Hierdoor ben je in staat om jouw huidige advertenties te analyseren en vervolgens te optimaliseren. Dat komt de conversie op den duur alleen maar ten goede! 

Voorbeelden van succesvolle bedrijven op Pinterest 

Voor Nederlandse bedrijven is het pas sinds april 2019 mogelijk om via Pinterest te adverteren. Ook dit is eigenlijk een voordeel, aangezien hierdoor nog niet heel veel bedrijven gebruik maken van Pinterest. Hier kun jij direct de vruchten van gaan plukken, indien jij wél met adverteren op Pinterest aan de slag gaat.

In de afgelopen periode hebben meerdere bedrijven veel succes op Pinterest gehad. Zij waren in staat om op de juiste manier via Pinterest te adverteren, wat hen absoluut geen windeieren gelegd heeft. Daarnaast hebben zij ook op een unieke manier hun prikbord weten te vullen.

Als je succesvol met jouw bedrijf op Pinterest wilt zijn, hoef je hier altijd voor te adverteren. Dat bewijzen onder meer onderstaande merken/bedrijven overduidelijk!

fonQ

Het merk fonQ richt zich volledig op het aanbieden van artikelen voor in huis. Je kunt hierbij denken aan meubelen en aan woonaccessoires. Deze artikelen passen uiteraard perfect bij Pinterest. Dat heeft het marketingteam van fonQ ook tijdig ingezien; zij hebben een prachtig prikbord weten te creëren.

Op hun bedrijfsprikbord tonen zij allerlei verschillende soorten inrichtingen. Via een knop kun je vervolgens direct de meubelen en woonaccessoires van de betreffende inrichting aanschaffen. Hiermee weet fonQ niet alleen meer website bezoekers te trekken, maar weet het ook de naamsbekendheid te vergroten.

Verder weet fonQ hier onwijs veel mensen mee te inspireren. Dat is dan ook één van de doelen van Pinterest. Al met al heeft fonQ op Pinterest de zaakjes prima op orde!

Hubspot

Het softwarebedrijf Hubspot maakt ook op een originele manier gebruik van Pinterest. Een softwarebedrijf en Pinterest; het lijkt op voorhand geen ideaal huwelijk. Dit bedrijf laat echter zien dat eigenlijk elk bedrijf via Pinterest kan scoren.

Zo biedt Hubspot op Pinterest bijvoorbeeld allerlei templates aan. Gebruikers van Pinterest kunnen op één van de templates klikken, waarna ze direct doorgestuurd worden naar een landingspagina op de website van Hubspot. Zeer slim.

Daarnaast toont het bedrijf ook veel humor op hun Pinterest prikbord. Zo zijn zij een fervente liefhebber van foto’s met daarop katten. Deze katten spreken op deze foto’s grappige marketing stellingen uit; humor doet het altijd goed op Pinterest.

Ikea

Ook het welbekende Zweedse merk Ikea maakt met veel succes gebruik van Pinterest. Op het prikbord van Ikea kun je onwijs veel inspiratie op doen, maar ook direct meubelen aanschaffen. Ikea maakt daarvoor slim gebruik van ‘uitgelichte producten’.

Onder de noemer ‘Uitgelicht’ vind je op het bedrijfsprofiel van Ikea de beste aanbiedingen én de nieuwste producten. Hiermee weet dit merk absoluut hun verkoopcijfers naar een hoger niveau te stuwen.

Is adverteren op Pinterest aan te raden?

Onderaan de streep is het voor veel bedrijven aantrekkelijk om via Pinterest te adverteren. Je kunt gericht adverteren, je hebt de keus uit meerdere advertentiesoorten en de concurrentie is niet al te hevig. Juist vanwege deze voordelen kan Pinterest eigenlijk niet meer in een modern social media marketingplan ontbreken.

Adverteren op Pinterest is dus zeker aan te raden. Daarbij is onze tip ook om op een originele manier jouw prikbord te gaan vullen. Ook daarmee weet je immers aan jouw naamsbekendheid te werken en meer bezoekers naar jouw website trekken! 

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[index]
[index]